ژنو، مقر اروپایی ملل متحد – کنفرانس وضعیت حقوق بشر در ایران پس از قیام سراسری

ژنو، مقر اروپایی ملل متحد


کنفرانس وضعیت حقوق بشر درایران پس از قیام سراسری

به‌دعوت سازمانهای غیر دولتی با رتبة مشورتی ملل متحد با حضور منتخبان، شخصیت‌های سیاسی و مدافعان حقو ق بشر

 

هم‌زمان با سی و هفتمین اجلاس جاری شورای حقوق بشر در مقر اروپایی ملل متحد، کنفرانسی در ژنو به‌دعوت 5 سازمان حقوق بشری دارای رتبة مشورتی سازمان ملل، در حمایت از قیام بزرگ مردم ایران و درباره وضعیت حقوق بشر با حضور منتخبان، شخصیت‌های سیاسی و مدافعان حقوق بشر از کشورهای مختلف برگزار شد.

در این کنفرانس که به‌دعوت فرانس لیبرته (بنیاد دانیل میتران)، حزب رادیکال فراملیتی، جنبش ضد نژادپرستی و برای دوستی بین خلق‌ها (مراپ)، انجمن بین‌المللی حقوق زنان و انجمن بین‌المللی توسعة آموزش برگزار شده بود و مدیریت آن‌را دکتر حنیفه خیری برعهده داشت، سخنرانان عبارت بودند از:

-جولیو ترتزی وزیر خارجة پیشین ایتالیا

-سناتور جری هورکان، نایب رئیس کمیته بودجه سنای ایرلند

-نیکولا چیراچی نمایندة پارلمان ایتالیا

-استرون استیونسون هماهنگ‌کنندة «کارزار برای تغییر در ایران»

-طاهر بومدرا

-پرویز خزایی نمایندة شورای ملی مقاومت ایران در کشورهای نوردیک

و سیمین نوری

سخنرانان کنفرانس در مقر اروپایی ملل متحد در ژنو، قیام بزرگ مردم ایران را یک سرفصل در مبارزات مردم و مقاومت ایران علیه فاشیسم دینی حاکم ارزیابی کردند و ضمن محکومیت اعمال سرکوبگرانة رژیم، به‌ویژه قتل قیام‌کنندگان و کشتن شماری از آنان در زیر شکنجه، خواهان اتخاذ اقدامات قاطعی از سوی جامعة جهانی و ارگان‌های حقوق بشری بین‌المللی برای وادار کردن رژیم به آزادی زندانیان قیام و توقف موج اعدام و سرکوب در ایران شدند.

سخنرانان هم‌چنین پیشرفت‌های کارزار دادخواهی قتل عام 67 را مورد اشاره قرار دادند و بر لزوم محاکمة آمران و عاملان این جنایت که بسیاری از آنها هم‌چنان از سرکردگان و عوامل سرکوب رژیم هستند، تأکید کردند.

سخنرانان هم‌چنین ضمن تقدیر از فعالیت‌های زنده‌یاد عاصمه جهانگیر به‌عنوان گزارشگر ویژة ملل متحد برای وضعیت حقوق بشر در ایران، به تمدید این مأموریت برای ادامة نظارت بر اعمال جنایتکارانة رژیم آخوندی فراخوان دادند.

 

جولیو ترتزی:

باید از کمیسر عالی حقوق بشر، عالیجناب زید رعد الحسین سه خواسته را طلب کرد:

1- محکومیت قاطع کشتار معترضان در بازداشت و حسابرسی از عاملان آن.

2- شروع و راه‌اندازی یک مأموریت حقیقت‌یابی برای تحقیقات دربارة قتل عام 1988 (67).

3- یک موضع‌گیری قاطع در محکومیت قتل عام 1988 (67) و تأکید بر حسابرسی از عاملان آن.

 

سناتور جری هورکان:

در حالی که مردم ایران جانشان را برای تحقق آزادی و دموکراسی در ایران به‌خطر می‌اندازند، (کشورهای) غربی باید در کنار آنها بایستند. ما باید در سمت درست تاریخ قرار بگیریم.

جامعة جهانی می‌تواند این کار را نخست با ادامة نظارت بر وضعیت وحشتناک حقوق بشر در ایران انجام بدهد.

 

استرون استیونسون:

قیام اخیر شاهد ظهور یک نیروی شجاع جدید از قلب شهرهای ایران است که مدت‌هاست درد و رنج می‌کشند؛ نیروهایی که آمادة نبرد برای حقوق خود و مبارزه برای آزادی و برابری است. این نیروی جدید به‌نظر من، توانایی سرنگونی این رژیم مذهبی را دارد.

 

گزارش مشروح کنفرانس در مقر اروپایی ملل متحد در ژنو، در برنامه‌های آینده سیمای آزادی، پخش خواهد شد.
لطفا به اشتراک بگذارید: