قطعنامة شورای امنیت، «یک شکست» برای رژیم

قطعنامة شورای امنیت


در خبرها آمده بود که به دنبال بمبارانها و کشتار سبعانة مردم بی‌دفاع سوریه توسط ارتش بشار اسد، طی هفتة گذشته، شورای امنیت ملل متحد روز گذشته طی قطعنامه‌یی به اتفاق آرای کلیة اعضای شورا، یک آتش‌بس 30روزه را در مناطق جنگی اعلام کرد. رژیم آخوندی که تا قبل از این قطعنامه، دستش زیر تیغ جامعة جهانی به خاطر دخالت هایش در منطقه از جمله سوریه و یمن بود، سعی می‌کرد که وارد ماجرای بمبارانهای سوریه نشود، تا عراقچی بتواند در اروپا معامله «برجامی » اش را جوش داده و به خیال باند خودش اروپا را در مقابل ترامپ برای حفظ برجام سپر کرده و جلوی محکومیتهای بیشتر نظام توسط جامعة جهانی گرفته شود. اما نتیجهای نگرفت، چنانچه یک خبرنگار حکومتی روز 7اسفند96 از سخنگوی وزارت خارجه رژیم در مورد دومین قطعنامه علیه رژیم پرسید: «در شرایطی که سفیر ایران در انگلیس در روزهای گذشته از اشتراک نظر دو کشور مبنی بر پایان دادن به جنگ یمن خبر داد, قرار است که طرح قطعنامه پیشنهادی انگلیس درمورد محکومیت ایران به علت نقض تحریمهای تسلیحاتی یمن امشب در شورای امنیت به رای گذاشته بشود».
پس از صدور قطعنامه آتش بس در سوریه رژیم به اشکال مختلف خشم و نارضایتی خود را حتی نسبت به متحدش دولت روسیه که مجبور شد به این قطعنامه رأی مثبت بدهد، بروز داده است.
پاسدار محمد باقری رییس ستاد نیروهای مسلح رژیم پیش ازهمه در روز ۶ اسفند سوز نهان رژیم را این طور بارز کرد: «این بار هم مانند دفعات گذشته کسانی که خواهان امنیت و آرامش سوریه نیستند وقتی دیدند ارتش و حکومت سوریه همت کرده و می خواهد حومه دمشق را از لوث وجود تروریستها پاکسازی کند، علم آتش بس برداشتند تا بتوانند از تروریستها حمایت کنند».
این سوز و فغان از مجلس ارتجاع هم به گوش رسید.
حاجی دلیگانی عضو مجلس آخوندی در روز ۶ اسفند در حالی که رژیم و مزدورانش را «مردم منطقه» نامید، گفت:« متاسفانه نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل به نحوی عمل کردند که به نفع تروریست‌ها و به ضرر مردم منطقه تمام می‌شود. این مصوبه آتش بس شورای امنیت نیز به ضرر ملت سوری است. روسیه در ماجرای این آتش بس نادید گرفته شده و به طور قطع همانند گذشته از اینکه از نظر مشورتی ایران برای اعلام آتش بس در سوریه استفاده نکرده، اعلام پشیمانی کرده و به اشتباه خود پی می‌برد».
رحیمی جهان‌آبادی عضو دیگر مجلس ارتجاع هم در روز ۶ اسفند سنگ «توقف کشتار در سوریه را به سینه زد و و با تناقض نسبت به «متحد»‌رژیم یعنی روسیه برای وتو نکردن این قطعنامه گفت: «آتش بس مسکن موقت برای توقف روند کشتار در سوریه است. آتش بس 30 روزه سوریه که در روز اخیر بدون وتوی روسیه در شورای امنیت به تصویب رسید نیز برای جلوگیری از حوادث غوطه شرقی سوریه و جلوگیری از کشتار مردم به تصویب رسید تا روند حملات بشار اسد و روند حملات گروه‌های تندروی سلفی را متوقف کنند. باید واقعیت را پذیرفت؛ اختلاف نظر در سوریه بسیار و جدی است لذا اجماع و توافق کشورهای درگیر ضروری است زیرا توانی برای ملت سوریه باقی نمانده است».
خبرگزاری حکومتی ایرنا در روز ۷ اسفند96 نوشت« تصویب قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش‌بس در سوریه، هر چند به باور برخی یک شکست برای محور مقاومت و نیروهای متحد به شمار می‌رود، اما وقتی وارد عمق ماجرا شوید متوجه خواهید شد آنچه در نهایت این قطعنامه را در بر گرفت، هر چند پیروزی نبود اما یک شکست هم نبود».
روزنامه حکومتی شرق ۷ اسفند 96 هم نظر یک کادر بازنشستة وزارت خارجه رژیم از باند رفسنجانی را انعکاس داده که نوشته است «به نظر می‌رسد روسیه به‌عنوان یکی از اعضای دائمی و دارای حق وتو، تحت فشارهای سیاسی و پس از سه روز مذاکرات فشرده شورای امنیت، با تصویب آن موافقت کرد. با وجود رد اتهام کارشکنی در مسیر تصویب پیش‌نویس قطع‌نامه از سوی واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه، با توجه به فاجعه انسانی و به‌ویژه کشته‌شدن بیش از ١٢٠ کودک در بمباران‌های چند روز گذشته، این کشور به‌شدت در مظان اتهام قرار دارد».
یک سایت حکومتی دیگر نوشته است «این قطعنامه به اتفاق آراء بدون هرگونه مخالفتی به تصویب رسید لکن روسیه اعلام کرد با درخواست دیگران از وتوی قطعنامه منصرف شده ولی همچنان نگران است که آمریکا و سایر حامیان تروریسم از این فرصت برای تجهیز و سازماندهی مجدد تروریست‌ها استفاده کنند». (صراط- ۷ اسفند96).
روزنامه حکومتی آفتاب یزد هم در روز ۶ اسفند96 با عنوان «سینگنال های منفی از سرزمین یخی»، اذعان کرد «هم‌زمان با موضع‌گیری‌های شاذ مسئولان روسی در مورد ایران نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که مردم این کشور نیز چندان مایل به همکاری مسکو و تهران نیستند».
یک روزنامة دیگر همسو با باند حسن روحانی نوشت: «لئونید فرولوف، معاون سفیر روسیه در تل‌آویو در مصاحبه با خبرگزاری تایمز آف اسرائیل اعلام کرد در صورتی که ایران به اسرائیل حمله کند، روسیه از اسرائیل حمایت خواهد کرد».
دیپلمات روس این اظهارات را چند روز پس از قضیه مربوط به پهباد در مرز سوریه-اسرائیل بیان کرد. او گفت: «در صورت حمله به اسرائیل، نه فقط آمریکا از اسرائیل طرفداری خواهد کرد، بلکه روسیه نیز از اسرائیل حمایت خواهد کرد». (جمهوری اسلامی- ۶اسفند).
نتیجة سرمایه گذاری رژیم در سوریه با هدر دادن میلیاردها دلار دارایی مردم ایران و کشتن مردم سوریه و به هلاکت دادن مزدوران منطقهیی و پاسدارانش را یک روزنامة دیگر همسو با باند روحانی اینگونه ارزیابی کرد: «مسائلی مانند تقویت حزب‌الله لبنان و حضور ایران در سوریه از جمله مسائلی است که اسراییلی‌ها در مورد آن بهانه‌جویی می‌کنند و واشنگتن قصد دارد، برخی از خواسته‌های اسراییل را در این زمینه عملی کند. در این میان عربستان‌سعودی، متحد امریکا در خاورمیانه هم به‌شدت از این موضوع حمایت می‌کند و ترکیه نیز با وجود همراهی با ایران و روسیه در فرآیند آستانه، از حضور امریکا علیه نفوذ ایران در سوریه، ناخرسند نیست. در نتیجه بعید به نظر می‌رسد کشورهای زیادی از قدرت‌های متحد امریکا حاضر باشند به حضور امریکا در خاک سوریه اعتراض کنند چرا که عربستان‌سعودی، ترکیه، اسراییل و اروپا، در این موضوع با امریکا همراه و همصدا هستند. نهایتا همه این کشورها خواهان کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت در سوریه هستند». (اعتماد - ۶ اسفند96).


 
لطفا به اشتراک بگذارید: