کنفرانس امنیتی مونیخ – مداخلات رژیم ، برنامه موشکی و برجام

کنفرانس امنیتی مونیخ



  • وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: رژیم ایران در بسیاری از مناطق جهان اقدام به اعمال تروریستی زیادی کرده و این رژیم بیش از 90 درصد از مواد منفجره گروههای تروریستی را تامین می‌کند. رژیم ایران تلاش می کند در سوریه٬‌ عراق٬ یمن و لبنان بی ثباتی بوجود بیاورد.


 

  • عادل جبیر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی آمریکا گفت:‌ تجارت شرکت‌های اروپایی با رژیم ایران باعث تقویت سپاه پاسداران می‌شود و ناخواسته به فعالیت‌های نظامی آن در پهنه خاورمیانه دامن می‌زند.


سی ان بی سی درگزارش خود افزود:‌ وزیر خارجه عربستان سعودی رژیم ایران را خطرناکترین رژیم در رابطه با تهدیدات سایبری دانست و چندین بار این رژیم را بخاطر” رفتار خبیثانه” در منطقه مورد انتقاد قرار داد .

 

  • جواد ظریف در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با تأکید بر نیاز حکومت آخوندی گفت: کسانی که به دنبال گفت‌وگوها درباره سایر موضوعات هستند، اول نشان دهند که در اجرای تعهدات قبلیشان جدی‌اند تا اینکه بشود بحث دیگری با آنها کرد.


وزیر خارجه رژیم افزود: ما به روشنی گفته‌ایم که هیچ نگرانی از بحث‌های دیگر نداشتیم، ما حرف زیادی برای گفتن داریم. سیاستهای ایران برای صلح و ثبات در منطقه بسیار مشخص است و این سیاستها و تلاش‌ها را دنبال می‌کنیم و همواره یک بازیگر و کنشگر فعال بودیم.

سپاه پاسداران در واکنش به سخنرانی جواد ظریف در ستون نظرات خبرگزاری خود نوشت: ایا این چراغ سبز برای مذاکره بر سرتوان دفاعی و موشکی ما نیست ؟

 

  • روز یکشنبه خامنه ای درسخنان خود در رابطه با شکست برجام، نیاز حیاتی رژیم را به مذاکرات و توافق اتمی ، که توسط خودش کارگردانی شده، آشکار کرد و به حمایت از جواد ظریف پرداخت:


خوشبختانه من میبینم مسئولان کشور برخوردهای خوبی دارند و من واقعاً باید تشکّر کنم از وزیر خارجه‌مان؛ برخوردش با خباثت آمریکایی‌ها و با یکی به نعلْ یکی به میخ زدنِ اروپایی‌ها, برخوردِ بسیار خوب و قاطعی بوده است؛ بعضی‌اش پخش شده و بعضی‌اش هم پخش نشده است که ما اطّلاع داریم؛ برخورد خیلی قوی و خوبی کردند. بله, راه همین است

 

  • رویتر گزارش داد که نمایندگان آمریکا و اروپا برای بحث درباره برجام در پاریس دیدار می‌کنند. این خبرگزاری اعلام کرد که به طرحی که وزارت خارجه آمریکا به کشورهای اروپایی داده، دست یافته که بر اساس آن در ادامه مسیر برجام باید 3 مشکل اساسی در توافق نامه حل شود : نخست،حل ناتوانی در برخورد با برنامه موشکی بالستیک ایران، دوم ایجاد شرایطی که بازرسان بین المللی قادر باشند از سایت های هسته ای بازدید کنند؛ و سوم حذف بند «غروب آفتاب» که به موجب آن ، برنامه اتمی پس از 10 سال، مجددا به راه خود ادامه می دهد.به نظر می رسد ایالات متحده برای ماندن در این توافق به اصلاح این موارد شدیدا تاکید دارد .


رسانه‌های حکومتی نیز به نقل از رویتر نوشتند: به طور عمده پیش بینی می شود گزینه های اصلی شامل 3 موضوع باشد :

-اصلاح توافق فعلی

-مذاکره برای توافق نامه ای مکمل

و پیگیری راهکاری برای تصویب یک قطعنامه جدید شورای امنیت برای اصلاح شرایط فعلی

آمریکا برای دستیابی به یک توافق مکمل برای پوشش دادن فعالیت های (نظام) نیاز به تایید روسیه و چین نیز دارد ، اما در صورت توافق با آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز می تواند از قدرتی 4 طرفه استفاده کرده و تحریمهایی را مجدداً علیه (نظام) تنظیم کند. بر اساس سخنان مقامات ایالات متحده قرار است 3 کشور مذکور برای رسیدن به یک نقطه نظر مشترک تحت نام E3 با آمریکا وارد مذاکره شوند .
لطفا به اشتراک بگذارید: