This browser does not support the video element.

بحران درونی رژیم برسر شکست برجام – هراس از بازرسی تاسیسات نظامی

بحران درونی رژیم برسر شکست برجام – هراس از بازرسی تاسیسات نظامی


درصحنه دیگری از بحران درونی رژیم برسر شکست برجام، درحالیکه تلویزیون تحت امر ولایت، دعاوی آخوند روحانی راجع به دستاوردهای برجام را مسخره می کرد، عراقچی، معاون وزیر خارجه رژیم، تاکید کرد که برجام بر اساس دستورات خامنه‌ای پیش رفته، است:

مجری: این تبدیل به طنز شد آقای دکتر که مثلا راکتور اراک تبدیل شده به یک مجموعه تفریحی سرگرمی حالا شما بگید توی سوراخ های اون اصلا قلب اش رو کار نداریم تو لوزالمعده اش بتون ریخته باشند

عراقچی: نه آقای یامینپور شما بحث رو شوخی اش نکنید

مجری: من سوال اصلی مون میخوام فراموش نشه سوال این بود ما با اراک کاری کردیم که دیگه نتونیم باهاش معامله کنیم

عراقچی: چرا صبر کن اجازه بده بحث رو قاطی نکنید شوخی, تو شوخی هم نیندازید...

... آقای کری رفت توی مصاحبه گفتش که اراک رو داده بود دیگه بهش میگفتند تو که میگفتی آب سنگین قبول نکردم پس چرا دادی ؟ اومد گفت ما تو قلب اراک بتون ریختیم بتون بتون یکهو همه رسانه ها گفتند بتون داخل هم همه چسبیدند بتون اراک رو ما بردیم جنگ رسانه ای اش رو ما باختیم...

در مورد شروط رهبری چون برایم خیلی مهم بود و واقعا ما از اول مذاکرات تا آخر مذاکرات اونچه که برامون ملاک بود اون رهنمودها و دستورات و تدابیر ایشون و خط قرمزهای ایشون بود و شروطی هم که ایشون در زمان تائید برجام گذاشتند برای همه ما مهم و کلیدی بوده و هست...

 

این مصاحبه تلویزیونی معاون وزارت خارجه رژیم با سرزنشهای رسانه‌های حکومتی مواجه شد و به مخاصمات درونی رژیم در مورد پیامدهای برجام و بخش علنی نشده آن دامن زد. توجه شما را به گزارشی در این زمینه جلب می‌کنیم:

یک رسانه حکومتی با عنوان «تیم مذاکره کننده» «روایت‌های متناقض» از «فاحش‌ترین ایراد برجام» مطرح می‌کنند، سؤال و جواب پاسدار علی لاریجانی و جواد ظریف در 30 تیر 94 در مجلس رژیم را باز نشر کرد که در آن جواد ظریف گفته بود: در برجام اصلاً تعلیق نداریم.

پاسدار علی لاریجانی: یک سؤال دیگری مطرح کردند که در بند 18 برجام گفته میشه که یو.ان پس از تأیید آژانس در تکالیفی که ایران انجام داده در بند 15 پیوست 5، اونوقت تعلیق میکنه تحریمها رو. لغو یا تعلیقه؟

ظریف: بله

پاسدار علی لاریجانی: معنای این تعلیقه یا لغوه؟

ظریف: اصلاٌ تعلیق هیچ جا نیومده. در هیچ جای برجام تعلیق نیامده، هر کس تعلیق ترجمه کرده اشتباه کرده. هیچ‌جای برجام تعلیق نیومده. کلمه تعلیق در برجام وجود نداره. لغو کرد و دیروز هم لغو کرد. لغو تمام شد. دیروز لغو کرد، تاریخ اجرای لغو همونجور که عرض کردم زمانیست که آژانس گزارش بده ما این اقدامات کمی رو انجام دادیم. تعلیقی در برنامه و برجام وجود نداره.

 

این رسانه حکومتی افزود: عراقچی در 9 بهمن 96 (سه روز پیش) پس از اجرایی شدن برجام گفت: آمریکایی‌ها گفتند نمیتوانیم لغو کنیم ما هم گفتیم عیبی ندارد!

به نظر می‌رسد که این صحبت‌های عراقچی جدیدترین روایت از چگونگی عقب‌نشینی تیم مذاکره کننده هسته‌ای باشد.

 

کلیپ مصاحبه عراقچی

ما این رو گزارش کردیم خود آمریکایی ها هم گفتند اگر اصرارتون بر این هست که قوانین کنگره لغو بشه پس توافقی نخواهیم داشت چون خود کنگره باید اینکار رو انجام بده اختیاری نداریم ما فقط می توانیم ویوش کنیم خب این منتقل شد به داخل رویش بحث شد و نتیجه گیری شد که عیبی نداره

 

این رسانه باند خامنه‌ای نوشت: معاون وزیر امورخارجه در این مصاحبه جنجالی بسیاری را از بدیهیات را هم انکار کرد. از انکار رفع تحریم ها به عنوان هدف اصلی مذاکره و یا مشکلات فراوان مالی و ناتوانی در نقل و انتقالات بانکی و حتی صحبت های مستند محمدجواد ظریف!

 

آخوند محمود نبویان از اعضای سابق مجلس ارتجاع و از مهره‌های خامنه‌‌ای تحت عنوان «برجام بدون ماله‌کشی»، ادعای مذاکره‌کننده ارشد رژیم را زیر سؤال برد و ضمن اعلام آمادگی برای مناظره با عراقچی نوشت: مرکز غنی سازی فردو که در آن تا 20% غنی سازی می‌گرفت، اولا: غنی سازی به صورت کامل –و تاکید می شود به صورت کامل- ممنوع شده است، ثانیا: علاوه بر غنی سازی، تحقیق و توسعه و تکمیل دانش غنی سازی در فردو نیز کاملا ممنوع شده است، ثالثا: (نظام) حق نگهداری بیش از 1044 سانتریفیوژ در فردو را ندارد و بقیه را باید جمع آوری و در نطنز –نه در فردو- انبار کند.

آخوند نبویان افزود: در مرکز اراک که راکتوری ساخته بود، اولا: قلب راکتور اراک خارج و کانال های آن چنان با بتُن خاص باید پُر شود که قابل استفاده برای مصارف هسته ای آینده نباشد، ثانیا: (نظام) حق نگهداری حتی یک گرم سوخت مصرف شده را در خاک خودش ندارد و تمامی سوخت های مصرف شده تمامی راکتورهای حال و آینده ای که تا ابد خواهد ساخت را به خارج می فرستد ثالثا: (نظام) غیر از راکتور آب سنگین که غربی ها قرار است در ایران بسازند، تا ابد حق داشتن راکتور آب سنگین دیگر را ندارد و رابعا: (نظام) حق انجام بازفرآوری و حتی دانش بازفرآوری و تحقیق و توسعه در زمینه آن را تا ابد نخواهد داشت.

 

پاسدار حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در کیهان، درباره بخش محرمانه قراردادهای امضا شده توسط دولت آخوند روحانی گفت: برجام، قراردادهای نفتی و بسیاری از امور دولت محرمانه است و هر کاری می‌شود، به طور مستمر اعلام می‌کنند محرمانه است، اما همین افراد دائم شعار شفافیت سر می‌دهند.

 

کیهان خامنه‌ای هم‌چنین در سرمقاله خود درباره پیامدهای برجام نوشت: اروپایی‌ها همان چیزی در سر دارند که نیکی هیلی در وین به‌دنبال آن بود. قرار است براساس بندهای74 و 75 بخش دسترسی‌های برجام معروف به بخشQ، ادعاهای جدید آمریکایی‌ها در‌باره مراکز نظامی (نظام) را در کمیسیون مشترک به رأی بگذارند و با پنج رای آمریکا و فرانسه و انگلیس و آلمان و اتحادیه اروپا (موگرینی) بازرسی از این مراکز را درخواست کنند که حق وتوی روسیه و چین در شورای امنیت نیز براساس برجام دور زده شده است.

 

یک روزنامه دیگر باند خامنه‌ای نوشت: امید بستن به اروپا برای ادامه برجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نه به عنوان یک خطای تاکتیکی، بلکه به عنوان یک خطای راهبردی (است و) بدون شک، این بار هزینه اعتماد نابجا به اروپا از آنچه در جریان بیانیه تهران و توافق پاریس مشاهده کردیم، به مراتب بیشتر خواهد بود.
لطفا به اشتراک بگذارید: