This browser does not support the video element.

نیوزویک – مقاله طاهر بومدرا – مقابله با سرکوب معترضان توسط رژیم

نیوزویک – مقاله طاهر بومدرا – مقابله با سرکوب معترضان توسط رژیم


طاهر بومدرا طی مقاله‌یی در مجلة نیوزویک به تشکیل یک کمیتة تحقیق ملل متحد برای تحقیقات دربارة قتل عام 30 هزار زندانی سیاسی در سال 67 و حسابرسی از عاملان این جنایت فراخوان داد، و نوشت: «خشونت بی‌رحمانه و شدید مقامات (رژیم) ایران علیه تظاهرکنندگان (در قیام‌های اخیر)، یک شاخص دیگر است که (نشان می‌دهد) مصونیت از مجازات، رژیم آخوندها را در سرکوب مخالفان جری‌تر کرده است.... جامعة بین‌المللی باید یک پیام قوی به مقامات (این رژیم) بفرستد که مصونیت از مجازات دیگر پذیرفته و تحمل نخواهد شد».

بخش‌هایی از این مقاله، از نظرتان می‌گذرد:

 

طاهر بومدرا در شروع مقالة خود در نیوزویک می‌نویسد: «سازمان ملل معمولاً بخاطر بی‌عملی و مداخله‌نکردن فوری برای نجات قربانیان نقض‌های جدی حقوق بشری مورد انتقاد قرار می‌گیرد. این ملاحظه‌یی است که من زمانی که در صحنه به‌عنوان رئیس دفتر حقوق بشر سازمان ملل در عراق کار می‌کردم به ثبت می‌دادم.

تحقیق دربارة قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1988 در ایران هم یک پروندة دیگر است که جامعة بین المللی در اقدام به‌موقع در ارتباط با آن شکست خورد.

طاهر بومدرا سپس با اشاره به دستگیری چندین هزار تن از قیام‌کنندگان و قتل شماری از آنها زیر شکنجه در زندان‌های رژیم آخوندی، افزود: « رژیم ایران بخاطر کشتار پنهانی مخالفان خود در زندان‌ها بدنام است و شاخص‌ترین پرونده در این میان مربوط به قتل عام سال 1988 است.

عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژة سازمان ملل دربارة وضعیت حقوق بشر در ایران، در آوریل گذشته گزارش داد که وزیر دادگستری کنونی و مقامات عالی‌رتبة دیگر (رژیم) ایران، عضو هیأت‌های مرگی بوده‌اند که قتل عام را انجام دادند.

خشونت بی‌رحمانه و شدیدی که مقامات (رژیم) ایران اخیراً علیه تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز استفاده کردند یک شاخص دیگر است که (نشان می‌دهد) مصونیت از مجازات، رژیم آخوندها را در سرکوب مخالفان جری‌تر کرده است. نباید به عاملان جنایت‌های شدید قبلی در ایران اجازه داده شود که دست به یک کشتار سیستماتیک جدید معترضان بزنند. جامعة بین‌المللی باید یک پیام قوی به مقامات (رژیم) ایران بفرستد که مصونیت از مجازات دیگر پذیرفته و تحمل نخواهد شد.

یک کمیته تحقیق سازمان ملل برای حسابرسی از عاملان قتل عام 1988 باید اجازة اقدامات تنبیهی علیه اعضای مشخص حکومت و قضاییة (رژیم) ایران را بدهد که به‌صورت علنی اعتراف کردند و پذیرفتند که در روندی که به قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان 1988 راه برد، شرکت داشته‌اند.

کمیسر عالی (حقوق بشر ملل متحد) باید لحظه را دریابد و همة کشورهای عضو سازمان ملل نیز باید حمایتشان را از وی در تشکیل یک کمیته برای تحقیق دربارة قتل عام 1988 و خاتمه‌دادن به مصونیت از مجازات در ایران به‌عمل بیاورند.
لطفا به اشتراک بگذارید: