This browser does not support the video element.

مجمع پارلمانی شورای اروپا، گردهمایی نمایندگان ، حمایت از قیام مردم ایران

مجمع پارلمانی شورای اروپا، گردهمایی نمایندگان ، حمایت از قیام مردم ایران


مجمع پارلمانی شورای اروپا گردهمایی نمایندگان گروههای مختلف حمایت از قیام مردم ایران - استراسبورگ -۴بهمن۹۶

 

  • در گردهمایی « آزادی زندانیان قیام» نایجل اوانز عضو برجسته شورای اروپا از گروه احزاب محافظه‌کار با اشاره به گستردگی قیام بزرگ مردم ایران از یک‌سو و سرکوب وحشیانه رژیم از سوی دیگر، تأکید کرد:


رژیم شاید بتواند برخی از شهروندان را شکنجه کند، آنها ممکن است هزاران نفر از شهروندان را زندانی کنند و بسیاری از آنها را بکشند که ما شاهدش بوده‌ایم؛ آن‌چه نمی‌توانند انجام بدهند، کشتن روح انسان است. نمی‌توانند اراده مردم ایران را که خواهان تغییر هستند از بین ببرند. حال هر چقدر هم این رژیم بی‌رحم باشد، اما آنها در پایان پیروز نخواهند بود. این روح انسانی، منزلت انسانی و مبارزة مردم ایران است که در نهایت این رژیم مخوف و بی‌رحم را شکست می‌دهد. به شما خانم رجوی می‌گویم، من ناراحتم که صدای دولت‌ها در سراسر اروپا به آن اندازه که باید بلند نیست و زمانی که به انگلستان برگردم، مطمئناً صدای مردم ایران را به حکومت خودم و به وزیر امور خارجةمان منتقل می‌کنم و از آنها خواهم خواست که بایستند و صدایشان را برای مردمی برسانند که به‌دست این رژیم وحشی جان باخته‌اند و صدایشان خاموش شده است. بیایید صدای آنها باشیم. برای مردم ایران، آرزوی موفقیت دارم.

  • زابینه لویت‌هویزر اشنارنبرگر وزیر پیشین دادگستری آلمان سخنران بعدی این جلسه بود؛ وی گفت: «


من به‌مدت بیش از سی و سه سال عضو پارلمان، وزیر دادگستری و بیش از هفت سال عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا بودم، بنابراین با تبلیغات (رژیم) ایران آشنا هستم، آنها گروه شما را متهم به تروریسم می‌کنند، تبلیغات آنها روی اخبار دروغ سوار است؛ حال آن‌که حقیقت این است که چندین دادگاه ملی و دادگاه اروپایی حکم داده‌اند که گروه شما و سازمان مجاهدین خلق ایران به‌صورت غیر قانونی در لیست سیاه انگلستان، اتحادیه اروپا و آمریکا لیست‌گذاری شده بود. اکنون ما می‌بینیم که چطور مردم (ایران) بخاطر گرانی و بیکاری و نرخ بالای بیکاری و سایر مسائل روزمره دست به تظاهرات می‌زنند. آنها حقوق پایه‌یی خود را می‌خواهند، حق آزادی بیان، حق زندگی خصوصی و همة حقوقی که ارزش‌های پایه‌یی برای شورای اروپا است و از این‌رو بسیار خوب است که شما اینجا هستید و گروه‌های مختلف شورای اروپا را مطلع می‌کنید، ملاقات‌های دو طرفه بسیاری دارید و لذا ما از وضعیت ایران مطلع می‌شویم؛ این بسیار هوشیارانه است که درخواست اول آزادی چندین هزار زندانی است که خودسرانه دستگیر شده‌اند. ما از شما حمایت می‌کنیم و از شما بسیار متشکریم.

  • در ادامة این جلسه اگیدیوس واریکیس عضو کمیتة حقوق بشر شورای اروپا از لیتوانی نمایندة شورای اروپا از لیتوانی در سخنرانی خود، گفت:


رژیم (ایران) واقعاً آن‌طور که به‌نظر می‌رسد قوی نیست. وقتی که هر رژیمی قوی به‌نظر برسد همیشه امکان تغییر آن رژیم وجود دارد. ولی ما و شما به‌همراه هم باید چیزی را ابداع کنیم که رژیم آمادگی آن‌را نداشته باشد. اعتراضات چیزی است که آنها آمادگی‌اش را ندارند، اما شاید ما با هم فراتر از آن برویم و چیزهایی را که مؤثرتر هستند ابداع کنیم. برای شما و مقاومت دموکراتیک ایران، آرزوی موفقیت می‌کنم.

  • سناتور پائولو کورسینی رئیس کمیسیون خارجی سنای ایتالیا و عضو شورای اروپا از گروه سوسیالیست – دموکرات سخنران بعدی این گردهمایی بود؛ وی گفت:


قبل از هر چیز می‌خواستم از خانم رجوی به خاطر حضورشان که مایة افتخار شورای اروپاست و هم‌چنین به‌خاطر نبردی که ایشان با شجاعت بسیار برای آزادی و دموکراسی در کشورشان رهبری می‌کنند قدردانی کنم. ما پیش از این نیز دیدارهایی داشته‌ایم؛ (از جمله) در رم، در سنای ایتالیا، برای ابراز حمایت از مبارزة مردم ایران با هدف استقرار حکومتی مبتنی بر دموکراسی، جمهوری‌ و جدایی دین و دولت؛ اکنون نیز با علاقة بسیار به نبردی می‌نگریم که خانم رجوی و جنبشی که رهبری می‌کند در حال پیش‌بردن آن در کشورشان هستند که تحت یوغ یک حکومت استبدادی است ما با نگرانی بسیار سرکوبی را که حکومت ایران اعمال می‌کند دنبال می‌کنیم امروز می‌خواهیم بار دیگر بر همبستگی‌مان با خانم رجوی به‌خاطر شهامتی که در رهبری این نبرد از خود نشان می‌دهد تأکید کنیم. هم‌چنین می‌خواستیم آرزوهایمان را در رابطه با نتایجی که مطمئنیم مردم ایران در مبارزة‌شان به‌دست خواهند آورد بیان کنیم.

  • رودولف رنشلر از دبیران پیشین فراکسیون لیبرال در شورای اروپا در سخنرانی خود با اشاره به حمایت دیرینه‌اش از مقاومت ایران، گفت:


خوشحالم که این (مبارزه) ادامه دارد، اما به‌خاطر قربانیانی که رنج می‌کشند، ناراحتم؛ این وحشتناک است که شاهد دستگیری و شکنجة مردم، فقط به‌خاطر ابراز اعتقاداتشان باشیم. همگی آنها از حمایت ما برخوردارند و من از صمیم قلب از آنها حمایت می‌کنم.

  • امانوئل زینگیریس - از معاونان گروه احزاب مردم در شورای اروپا. از لیتوانی آخرین سخنران گردهمایی « آزادی زندانیان قیام» در مقر مجمع پارلمانی شورای اروپا بود؛ وی گفت:


امیدواریم که شما روزی به ایران آزاد برگردید و دیگر هیچ زندانی سیاسی در آن نباشد، اکنون در این شرایط سخت 8000 نفر دستگیر شده‌اند؛ ما همه اینجا هستیم و تلاش می‌کنیم که فکر کنیم چطور می‌توانیم آنها را آزاد کنیم. این‌که در آینده دیگر هیچ بمب اتمی وجود نداشته باشد برای ما مهم است، اما بحث فقط بر سر جاه‌طلبی‌های اتمی رژیم دیوانه (حاکم بر) ایران نیست، بلکه هم‌چنین بحث حقوق بشر و دموکراسی در ایران اهمیت دارد. جنبش شما اکنون یک صدای رسا در شورای اروپا در استراسبورگ برای ما است تا بتوانیم صدای مردم ایران را که تحت سرکوب هستند به‌رسمیت بشناسیم. اکنون شما فقط جنبش مجاهدین را نمایندگی نمی‌کنید، بکله تمامی مردم سرکوب‌شدة ایران را نمایندگی می‌کنید. بنابراین، به‌خاطر پیشرفت برنامه شما به شما تبریک می‌گویم و این‌که صدایتان را به‌شکلی رسا در هر گوشة جهان می‌رسانید؛ شما اکنون همة مردم سرکوب‌شده‌یی را نمایندگی می‌کنید که خواهان دموکراسی و آزادی هستند. ایرانی‌ها سزاوار آن نیستند که یک کشور جهان سومی باشند. شما شایستة آن هستید که در شمار بشریت پیشرفته و متمدن باشید. خانم (رجوی)، از شما تشکر میکنم و همه ما در اینجا در کنار شما هستیم.
لطفا به اشتراک بگذارید: