قیام ایران و ابراز وحشت از مجاهدین در رسانه های حکومتی دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶

در روزنامه های حکومتی روز دوشنبه 25دی خبر و عکس های غرق شدن نفت کش سانچی و جانباختن خدمة آن موضوع مشترک و خبر اول اغلب روزنامه هاست. هیچ یک از روزنامه ها به بیان علت واقعی مهار نشدن آتش اشاره نکرده اند. اما به شیوة دجالگرانه با ترفندهای تصویری دود ناشی از آتش سوزی را به صورت بال فرشته درآورده و مضامین بی محتوای رومانتیک در مورد جانباختگان نوشته اند. از لابلای حجم انبوه مطالب روزنامه ها تنها تصویر کدر و مبهمی از واقعیت آنچه گذشته است را می شود دید:

آفتاب یزد: پایان امید؛ ایران بازهم داغدار شد؛ علی بیگدلی: کارشناسان چین کمک کردند تا نفتکش غرق شود!

جهان صنعت: از همان آغاز اصل بر خبررسانی غیرشفاف نهاده شده بود. از همان آغاز چینی‌ها طبق معمول دست بالا را گرفتند و با لحنی آمرانه و تهدیدآمیز از ارجح داشتن محیط‌زیست‌شان بر اطفای حریق حرف می‌زدند. از همان آغاز اصل بر این بود که غافلگیری مقامات در مقابله با رویدادهای مخرب طبیعی و غیرطبیعی بار دیگر اثبات شود.

آرمان: فاجعه سانچی از حادثه تا توجیه کارشکنی چینی‌ها

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس نوشت: چینی‌ها در رسیدگی به وضعیت کشتی نفتکش عملکرد مناسبی نداشتند. البته بخشی از این موضوع به دلیل این است که وزارت امورخارجه باید پیگیری‌های جدی‌تری می‌کرد. در کجای دنیا شناور با این وضعیت در آب‌های بین‌المللی دچار حریق می‌شود آن هم در نزدیکی شانگهای، حدود ۷ الی ۸ روز در آتش می‌سوزد.اگر نفتکش دچار حریق شده مربوط به هر کشور دیگری بود در مدت اخیر، بالگردها و هواپیماها، ناو و کشتی‌های آتش نشان، به اطفای حریق می‌پرداختند.

روزنامة ایران: در مورد کشتی «سانچی» نیز این گونه تعبیر می‌شود که این حادثه غیرمترقبه و ناشی از مه غلیظ بوده است، مگر کشتی‌ها مجهز به سیستم‌های رادار پیشرفته نیستند؟ ممکن است پاسخ داده شود که اشکالی در این سیستم به وجود آمده است که سؤال بعدی چرایی این اشکال مطرح می‌شود.

 برجام و مواضع آمریکا در مورد تحریمها موضوع کشمکش میان روزنامه های دو باند حاکم است:

آرمان:‌موسویان: برجام بین اروپا و آمریکا فاصله انداخت

ابرار: روحانی: برجام موفقیت هایی دارد که توسط هیچ کس از بین نمی رود

 آفتاب یزد: روحانی این چه نوع حرف زدن است؟

رسالت: رییس مجلس در جلسه علنی: تغییرات مد نظر ترامپ، تخریب کل توافق برجام است

سیاست روز: آقای عراقچی دقیق و شفاف بگو چگونه روی اروپا حساب باز کرده اید؟

قیام ایران و ابراز وحشت از مجاهدین همچنان موضوع مطالب روزنامه های هردو باند حاکم است:

آرمان: دادستان تهران دیروز در مورد تحلیل آشوب‌های اخیر در کشور، اظهار داشت: نارضایتی‌ها، مشکلات اقتصادی و معیشتی و آسیب‌های اجتماعی، به عنوان بستر و زمینه‌ساز آشوب‌ها بر تجمعات اعتراضی تاثیرگذار بوده است. اکثر متهمان دستگیر شده هجده تا سی و پنج ساله و از طبقات پایین اجتماع بودند.

دادستان تهران در تحلیل آشوب‌های اخیر، رد پای آمریکا و مجاهدین را قطعی ارزیابی نمود و افزود: آنها بر موج این نارضایتی‌ها سوار شدند

حمایت: مجاهدین سعی کردند چهر‌ه‌ای مشوه (بر وزن مرتب) از دستگاه قضا ارائه دهند و پس‌ازآن، سناریوهایی مرتبط با امور مالی و اتهام‌زنی در حوزه‌های امنیتی را متوجه مسئولین این قوه کردند... ضمن اینکه برخی از به‌اصطلاح خودی‌ها هم حرف دشمنان را سهواً یا عمداً تکرار کرده، در زمین دشمن بازی کردند

روزنامه های حکومتی در حملات باندی در مورد مسائل مرتبط با قیام نسبت به شعله ور شدن آن به یکدیگر هشدار داده اند:

روزنامة ایران: اتخاذ برخی مواضع از این دست از تریبون‌های مهم و مقدس نماز جمعه در روزهای پس از این اعتراضات نه تنها در جهت هماهنگی جامعه نیست بلکه می‌تواند موجبات رودررویی‌های جدیدی را در کشور فراهم کند.

اعتماد: کرباسچی: برخی، تعابیر نادرستی در مورد معترضان کرده‌اند و قطعا هشدار رییس‌جمهور نسبت به این مسائل می‌تواند مفید باشد اما آقای روحانی باید به صورت عملی برای حل ریشه‌ای مشکلات اقدام کند.بسیار زننده است که این اعتراضات و حوادث دوباره تبدیل به سوژه دعوای بین جناح‌ها و اشخاص شود و باز مردم احساس کنند که مشکلات‌شان فراموش شده است.

روزنامه های باند روحانی برای نجات برجام پیشنهاد خوردن جام های زهر البته از طریق نزدیک شدن به مواضع اروپا را داده اند:

شرق: در این شرایط، ایران باید با تمام ابزارهای ممکن، مانع از پیوستن اروپا به ترامپ شود. نزدیکی اروپا و ترامپ، مواضع چین و روسیه را هم در قبال ایران مردد می‌کند. این خود زمینه‌ای هرچند ضعیف، برای بازگشت ائتلاف بین‌المللی علیه ایران می‌شود. هم‌زمان کشورمان باید با دیپلماسی فعال، خواهان پرکردن خلأ استراتژیک و گسترش نفوذ ناشی از فروپاشی نهادها و ساختارهای حکومتی در منطقه نبوده و بیشتر دنبال پرکردن خلأ امنیتی و عواقب منفی ناشی از تضعیف این نهادها و شکل‌گیری تروریسم بر امنیت ملی خود باشد.

شرق: ایران باید به‌شدت مراقب روابط خود با قاره سبز بوده و موضوعاتی مانند برنامه موشکی، تحولات منطقه و حقوق بشر را که آمریکا با توسل به آنها درصدد دورکردن اروپا از ایران است، مدیریت کند.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: