This browser does not support the video element.

توافق اتمی و تحریم - بیانیه کاخ سفید، تماس تلفنی روسای جمهوری

توافق اتمی و تحریم - بیانیه کاخ سفید، تماس تلفنی روسای جمهوری


کاخ سفید در بیانیه‌یی دربارة تماس تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه، اعلام کرد: «پرزیدنت ترامپ تأکید کرد که (رژیم) ایران باید فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة خود را در منطقه متوقف کند».

  • کاخ الیزه نیز در بیانیة خود نوشت: «رئیس‌جمهور بر عزم فرانسه در راستای اجرای دقیق توافق (اتمی) و اهمیت رعایت آن توسط همة امضاکنندگان تأکید کرد. اجرای درست توافق (اتمی) باید با یک دیالوگ با (رژیم) ایران بر سر برنامة بالستیک و سیاست منطقه‌یی آن تقویت شود تا ثبات بهتری در خاورمیانه تضمین شود».


 

  • وزارت خارجة آمریکا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: «(وزرای خارجة آمریکا و آلمان در تماس خود در روز پنجشنبه) دربارة اقدامات سرکوبگرانة (رژیم) ایران علیه معترضان و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة (این رژیم) در منطقه صحبت کردند. وزیر خارجة آلمان مذاکرات اخیر سه کشور اروپایی با (رژیم) ایران پیرامون مسائل خارج از کادر برجام رابه اطلاع وزیر خارجة آمریکا رساند».


 

  • در همین حال وزارت خارجة آلمان در بیانیه‌یی دربارة جلسة بروکسل و دیدار وزرای سه کشور اروپایی و موگرینی با جواد ظریف، نوشت: «(وزیر خارجة آلمان) روشن ساخت که جدای از توافق اتمی، موضوعاتی هست که باید فوراً با (رژیم) ایران مورد بحث قرار گیرد. وضعیت حقوق بشر و طبعاً تازه‌ترین تظاهرات در ایران، موجب نگرانی عمدة وزرای خارجة اتحادیة اروپاست. (زیگمار) گابریل (در این رابطه) بر موضع اتحادیة اروپا تأکید کرد (و گفت): «ما قویاً اعتقاد داریم که باید آزادی تظاهرات وجود داشته باشد». در زمینة سیاست خارجی نیز نقش (رژیم) ایران در منطقه، «بیش از حدمسئله‌ساز» است. باید به این موضوعات بدون قاطی‌کردن آن با توافق اتمی، پرداخته شود.


 

  • وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، گروه ویژه‌یی را برای تحقیق دربارة شبکة قاچاق مواد مخدر و پولشویی حزب‌الشیطان وابسته رژیم آخوندی، تشکیل می‌دهد.


رسانه‌های خبری در آمریکا گزارش دادند: تشکیل این گروه به‌دنبال به انتشار گزارش پولیتیکو صورت می‌گیرد که در آن فاش شده بود، دولت اوباما در راستای استمالت از رژیم آخوندی در جریان توافق اتمی، برنامة موسوم به کاساندرا برای مقابله با شبکه قاچاق حزب‌الشیطان را متوقف کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیة خود، نوشت: «جف سشنز وزیر دادگستری تشکیل HFNT «گروه (تحقیقات دربارة) تأمین مالی و تروریسم مواد مخدر حزب‌الله» را اعلام کرد. این گروه از دادستان‌های باتجربه در زمینة قاچاق مواد مخدر در سطح بین‌المللی، جرایم سازمان‌یافته و پولشویی تشکیل شده است».

بنا به این بیانیه، مأموریت این گروه تحقیق دربارة افراد و شبکه‌هایی است که از حزب‌الشیطان حمایت می‌کنند؛ این گروه موارد لازم را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

وزیر دادگستری آمریکا گفت که این گروه از دادستان‌ها و مأموران تحقیق برجسته استفاده خواهد کرد تا تضمین کند که تحقیقات پروژة کاساندرا و سایر تحقیقات مربوطه چه در گذشته و چه در حال، از منابع و توجه کافی برای رسیدن به نتیجة مطلوب، برخوردار باشند.

جان کرونان دستیار وزیر دادگستری آمریکا، گفت: «طبق دستور وزیر خزانه‌داری گروه HFNT از تمامی ابزار لازم برای تحقیقات جدی و پیگرد کسانی که از حزب‌الله تأمین مالی می‌کنند استفاده خواهد کرد تا شبکة غیر قانونی که به تروریسم و بحران مواد مخدر سوخت می‌رساند، از بین برده شود».

 

  • مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در پایگاه نیروی هوایی این کشور در لاس وگاس، گفت: «ما حکومت اصلی حامی تروریسم در جهان را در مدار اخطار قرار داده‌ایم و دونالد ترامپ روشن ساخته است که دیگر، تلاش‌های (رژیم) ایران را برای ایجاد هرج و مرج در سراسر جهان، تحمل نخواهیم کرد».


 

در آستانة اعلام تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا دربارة تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های اتمی رژیم آخوندی، استیو منوچین گفت: «ما (تحریم‌های جدیدی علیه رژیم ایران) را ارائه کرده‌ایم و می‌توانید انتظار تحریم‌های بیشتری را داشته باشید».

 

  • سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سئوالات خبرنگاران دربارة تصمیم ترامپ، تأکید کرد: «رئیس‌جمهور هم‌چنان قویاً اعتقاد دارد که توافق (اتمی) یکی از بدترین توافقات تاریخ و یکی از اصلی‌ترین شکاف‌های آن این است که اجازه می‌دهد (رژیم) ایران در آینده، برنامة اتمی‌اش را توسعه بدهد و به سرعت به توانایی گریز تسلیحات اتمی دست یابد.... دولت (آمریکا) به کار با کنگره و متحدانمان برای پاسخ‌دادن به این شکاف‌ها، کار می‌کند».


 

در همین حال نیویورک‌تایمز گزارش داد: رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های هدفمند علیه چند تن از مقام‌های (رژیم) ایران را به‌خاطر فساد و نقض حقوق بشر تأیید کرده است؛ برخی از این تحریم‌ها به اعتراضات ضد حکومتی اخیر مرتبطند.

نیویورک‌تایمز اضافه کرد که ترامپ، تحریم‌های اتمی علیه رژیم را مجدداً برقرار نخواهد کرد؛ اما انتظار می‌رود برای کنگره و کشورهای اروپایی ضرب‌الاجلی را جهت بهبود برجام تعیین کند و در غیر این صورت، ایالات متحده از آن خارج خواهد شد.
لطفا به اشتراک بگذارید: