قیام ایران در آیینه رسانه‌های جهان شماره۹ - ۱۹دیماه۱۳۹۶

قیام ایران در آیینه رسانه‌های جهان شماره۹ - ۱۹دیماه۱۳۹۶


سلام. بازتاب قیام ایران در رسانه‌های جهان را دنبال می‌کنیم. در روزهای اخیر هم خبرها و تحولات مربوط به قیام ایران هم‌چنان توسط رسانه‌های جهان دنبال می‌شود. و حتی در صدر خبرها قرار می‌گیرد. توجهتان را به چند نمونه از رسانه‌های اروپایی و آمریکایی جلب می‌کنم:

نیویورک تایمز


نیویورک تایمز روز یکشنبه ۱۷ دی ۹۶ درباره تجمع خانواده‌های زندانیان دستگیر شده در مقابل زندان اوین نوشت ”بیش از ۱۰۰ نفر در بیرون زندان اوین روز یکشنبه تجمع کردند. آنها اعضای خانواده و دوستان کسانی هستند که در بازداشت به‌سر می‌برند. آنها زنانی هستند که زیر بارش برف ایستاده‌اند. مردی در بیرون زندان اوین ایستاده و دستانش را از سرمای روز برفی در جیبهایش کرده است. پسر او بیش از یک هفته است به‌خاطر شرکت در بزرگترین تظاهرات ضدحکومتی طی چند سال اخیر در زندان اوین زندانی است“. نیویورک تایمز افزود:‌زندان اوین از رسواترین و قدیمی‌ترین زندانهای ایران است.

گاردین


روزنامه گاردین در شماره روز سه‌شنبه ۱۹ دی خود خبر داد: رادیو و تلویزیون رسمی رژیم ایران احتمالاً توسط دولت ترامپ تحریم می‌شود. در چارچوب این تحریم در حسابهای بانکی افراد وابسته به این ارگان رژیم بسته خواهد شد.

آسوشیتدپرس


آسوشیتدپرس از استمرار قیام ایران گزارش داد:‌تظاهرکنندگان ایرانی هر روز به خیابانها می‌ریزند و علیه فساد دولت شعار می‌دهند و خواستار عدالت هستند. آنان شعارهایی علیه روحانی و خامنه‌ای سر می‌دهند. خشم تظاهرکنندگان به‌خاطر وضعیت نابسامان اقتصادی هم‌چنان ادامه دارد. تظاهرات در دهها شهر و شهرک نشان داد که بخش مهمی از مردم مایلند آشکارا به سرنگونی رژیم ایران که توسط آخوندها اداره می‌شود فراخوان بدهند.

قیام مردم ایران موضوعی است که مورد توجه ناظران و رسانه‌های جهان است. مواردی را در برنامه‌های قبل به اطلاع شما رساندم. توجه شما را به یک نمونه دیگر از شبکهٴ تلویزیونی فاکس‌ نیوز جلب می‌کنم: ژنرال جک کین معاون سابق ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا در مصاحبه‌یی با فاکس‌ نیوز تأکید کرد قیام اخیر ضربه جدی به رژیم ایران است چرا که همه قشرهای مردم را در بر می‌گیرد.

فاکس نیوز


فاکس نیوز گفت سرمقاله وال استریت ژورنال این استدلال را مطرح می‌سازد که جهان باید اکنون تصمیم بگیرد آیا شرکای واقعی ایرانی در درون دولتی هستند که توافق هسته‌یی را امضا کرد، یا مردمی که امروز در خیابانها می‌بینید؟ این روزنامه می‌نویسد: اگر جهان از مردمی که در خیابانهای به گلوله بسته می‌شوند حمایت نکنیم، موشک ها، تکنولوژی هسته‌یی و نیروهای نظامی رژیم ایران در درون مرزهای این کشور باقی نخواهند ماند.

ژنرال جک کین در پاسخ به سؤالی در مورد مقایسه قیام اخیر با قیام سال ۸۸ می‌گوید: ساختار تظاهرات اخیر به‌طور قابل ملاحظه‌ای عمیق‌تر است و ساختار سیاسی و اجتماعی تمامی کشور را در می‌نوردد. زیرا دهها شهر درگیر تظاهرات هستند. در ۲۰۰۹ اساساً طبقات بالای شهر بودند که تظاهرات کردند. این بار تمامی ساختار اجتماعی نمایندگی می‌شود و جوانان بسیار بیشتری در تظاهراتها شرکت دارند.

به نظر من اگر دولت بتواند حتی اوضاع را به‌حالت عادی برگرداند، زمان زیادی طول خواهد کشید که چنین اتفاقی بیفتد. عمق تظاهرات این بار آن‌قدر عمیق است که مشکلات احتمالی عظیمی برای دولت ایران ایجاد خواهد کرد. اگر‌چه کسی به قطعیت نمی‌تواند بگوید این تظاهرات منجر به سرنگونی رژیم خواهد شد اما واقعیت این است که دولت ایران ضربه خورده است و تصور نمی‌کنم اوضاع هرگز به‌حالت قبل برگردد.

زیرا این رژیم فرصتی را که به واسطه لغو تحریم‌ها و دریافت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای بهبود کیفیت زندگی مردم به‌دست آورده بود خراب کرد و آنچه اکنون با آن مواجه هستند، وضعیت رو به وخامت اقتصادی است.
لطفا به اشتراک بگذارید: