هشدار جیمز جفری نسبت به تهدید رژیم ایران در منطقه در جلسه استماع

 

جیمز جفری سفیر پیشین آمریکا در عراق روز پنجشنبه23اذر در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا نسبت


به تهدید رژیم ایران در منطقه هشدار داد و خواستار برخورد با این تهدید شد.


وی از جمله گفت:‌

ما با دو تهدید مواجه هستیم. به چند دلیل من فکر می‌کنم رژیم ایران تهدید بزرگتر در بین این دو تهدید است. و فکر می‌کنم این دولت در بیانیه ۱۳ اکتبر خود با این نظریه موافقت کرده است.

بخشی از علت این امر به این برمی‌گردد که فعلا بزرگترین تهدید که از سوی شبه نظامیان داعش متوجه ما بود دست کم به طور متعارف شکست خورده است. ولی علت دوم این است که یک رابطه واقعی بین فعالیتهای رژیم ایران و بنیادگرایی اسلامی سنی وجود دارد. وقتی من عراق را در ماه ژوئن ۲۰۱۲ ترک کردم، چیزی که بعدا تبدیل به داعش شد، یعنی القاعده عراق کمی بیشتر از یک باند تروریستی در موصل غربی بود. دو سال بعد، یک سوم سوریه و عراق را تحت کنترل خود در آورده بود. یعنی کنترل ۹ میلیون نفر با یک ارتش ۳۵ هزار نفره. نه فقط به دلیل اشکال در حاکمیت مرکزی، بلکه اشکالات حاکمیت بد عراق بواسطه تصمیمات رژیم ایران و تصمیمات کسانی که به مشورت ایران و تحت حمایت ایران عمل می‌کردند، یعنی مالکی در عراق و اسد در سوریه تشدید و وخیم‌تر میشد.

وی افزود:‌ بین بغداد و دمشق حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون عرب سنی وجود دارد. در حال حاضر آنها تحت حاکمیت رهبران عرب سنی نیستند. آنها تحت حاکمیت کسانی هستند که مثلا در مورد سوریه دستوراتشان را از رژیم ایران می‌گیرند، و در مورد عراق ممکن است تحت نفوذ رژیم ایران قرار داشته باشند یا نداشته باشند. و اگر این افراد از سوی دستگاه بین المللی مورد حمایت قرار نگیرند، آنها باز هم رو به نیروهای تروریستی باز خواهند گشت و ما همین مشکلات را دوباره خواهیم داشت. با توجه به اجماع عمومی در باره این موضوع، سوال این است که چه باید کرد..... اول ببینیم رژیم ایران چگونه عمل می‌کند. رژیم ایران چالش متعارفی مانند صدام حسین نیست، بلکه در کشورهای دیگر دخالت می‌کند و از بی کفایتی حاکمیت، استان‌های مسئله دار، مناطق بدون حاکمیت، گروه‌های تروریستی - چه از آنها استفاده کند و چه آنها را بهانه‌ای برای ورود خودش بکند- بهره می‌برد. این رژیم افرادی دارند که منطقه را به خوبی می‌شناسند... لبنان، یمن، سوریه، عراق، و فردا بحرین و افغانستان. و این مستلزم یک پاسخ جامع در سراسر منطقه هم از طرف ما و هم از طرف متحدان ما است ..

جیمز جفری  گفت: ضروری است که ما به این مسئله مسلط شویم و ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم مگر اینکه یک طرح جامع برای برخورد با رژیم ایران داشته باشیم و آنها را متقاعد کرده باشیم که ما رهبری را به دست گرفته‌ایم و می‌دانیم چکار می‌کنیم. ما هنوز در چنین نقطه‌ای نیستیم. دوم اینکه هر کاری که ما در راستای مهار رژیم ایران و عقب راندن آن انجام دهیم، ریسک‌های بزرگی به همراه خواهد داشت، چه برای ما و چه برای مردم منطقه.

در آخر، در رابطه با رژیم ایران، سوریه و عراق و حضور ما در این مناطق بسیار بسیار مهم است. این‌ها خطوط مقدم اصلی در مقابله با رژیم ایران است. این بسیار سخت خواهد بود چون مستلزم حفظ نیروهایمان و درگیر شدن با چیزی که قطعا تهدید مستقیم رژیم ایران علیه مردم ما خواهد بود است. ما چگونه پاسخ خواهیم داد؟ در گذشته ما طوری پاسخ نداده‌ایم که مانع آن شود که رژیم ایران دنبال ما بیفتد، بخشا به این دلیل که ما هیچ اقدام تلافی جویانه‌ای در خاک ایران انجام نداده‌ایم
لطفا به اشتراک بگذارید: