This browser does not support the video element.

کنگره آمریکا:‌ لایحه تقویت نظارت بر فروش هواپیما به رژیم آخوندی

کنگره آمریکا:‌ لایحه تقویت نظارت


کمیتة خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا، لایحة 4324 را برای تقویت نظارت بر فروش هواپیماهای تجاری به رژیم آخوندی که تحت برجام مجاز شده است، به تصویب رساند.

لایحة 4324 که تحت عنوان «قانون تقویت نظارت بر دسترسی (رژیم) ایران بر تأمین مالی» ارائه شده از وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌خواهد به کنگره دربارة صادرات هواپیما به رژیم گزارش بدهد و هم‌چنین تأیید کند که چنین معاملاتی، به‌سود اقدامات رژیم برای انتقال تسلیحات از طریق هواپیماهای تجاری نینجامد.

در جریان تصویب این لایحه، رئیس کمیتة خدمات مالی و شمار دیگری از اعضای این کمیته در سخنانشان رژیم آخوندی را اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان دانستند و بر لزوم حسابرسی از آن تأکید کردند.

گزارشی از این جلسه از نظرتان می‌گذرد:

در شروع جلسة کمیتة خدمات مالی دربارة لایحة 4324، نمایندة کنگره راجر ویلیامز که ارائه‌دهندة این لایحه است در سخنان خود، گفت: «دولت اوباما تحت برجام، پذیرفت که آمریکا اجازة فروش هواپیما به (رژیم) ایران را بدهد... به‌رغم این‌که خزانه‌داری (آمریکا) هم‌چنان (رژیم) ایران را جزو حوزه‌های اصلی مورد نگرانی در زمینة پول‌شویی تعیین کرده، این مجوزها به بانک‌ها نیز اجازه می‌دهد تا درگیر تأمین مالی بشوند. علاوه بر این وزارت خارجه (آمریکا) هم‌چنان (رژیم) ایران را بزرگ‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان می‌نامد. یکی از اصلی‌ترین دریافت‌کنندگان این هواپیماها «ایران‌ایر» خواهد بود که اصلی‌ترین شرکت هواپیمایی حکومتی جمهوری اسلامی است. در سال 2011 خزانه‌داری آمریکا، شرکت ایران ایر را به‌خاطر انتقال تسلیحات و محمولة نظامی به سوریه از طرف سپاه پاسداران و وزارت دفاع (رژیم) ایران، تحریم کرد. طبعاً که این تسلیحات توسط رژیم اسد برای نقض حقوق بشر، به‌کار گرفته شده‌اند».

وی افزود: «لایحة من نظارت کنگره را بر هرگونه تأمین مالی که خزانه‌داری برای فروش هواپیما به (رژیم) ایران مجاز می‌کند بهبود خواهد بخشید. هر شش ماه یک بار، خزانه‌داری باید خطاب به ما تأیید کند که مجوزهای تأمین مالی، به افراد (رژیم) ایران که موادی را در راستای توسعة تسلیحات کشتار جمعی منتقل می‌کنند، سودی نخواهد رساند...».

نمایندة کنگره آن واگنر رئیس زیرکمیتة نظارت و تحقیقات، گفت: «سپاه پاسداران هم‌چنان تحت تمامی اشکال، نقش قابل توجهی را در رفتار غیر قانونی (رژیم) ایران و نیز در برنامة اتمی و موشکی آن ایفا می‌کند».

نمایندة کنگره تد باد Ted Budd ضمن رد امتیاز دادن به رژیم آخوندی، گفت: «اقدامات (رژیم) ایران از زمان اجرای برجام این موضوع را مورد تأکید قرار می‌دهد که اگر به (این رژیم) یک اینچ (امتیاز) بدهید، آنها یک مایل را خواهند گرفت. وقتی دولت قبلی تحریم علیه ایران ایر را رفع کرد، همین را شاهد بودیم... همین امسال هم دیدیم که ایران ایر مسیرهای شناخته‌شدة تأمین تسلیحاتی را به‌سمت مناطق تحت کنترل اسد در سوریه طی می‌کند؛ از جمله پروازهایی که در آبادان متوقف می‌شوند و بعد به سوریه می‌روند. این از این بابت اهمیت دارد که آبادان محل یک مرکز لجستیکی مظنون سپاه پاسداران است».

وی افزود که امتیاز دادن به رژیم باعث می‌شود، آنها راه‌های جدیدی را برای دور زدن تحریم‌ها و تأمین مالی شبکة تروریسم جهانی خود پیدا کنند. «ما باید همواره هوشیار باشیم... و این لایحه در این راستا به ما کمک می‌کند».

پس از آن جب هنزرلینگ رئیس کمیتة خدمات مالی نیز بر حمایت خودش از لایحة 4324، گفت: «فارغ از برجام، ما هم‌چنان می‌دانیم که (رژیم) ایران، یک نظام قابل توجه در زمینة پولشویی است... هم‌چنان می‌دانیم که آنها اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان هستند... (لایحة 4324) تضمین می‌کند که ما در کنگره بدانیم، آیا هرکدام از این فروش‌های هواپیما، یک تهدید جدی پول‌شویی در بر دارد یا خیر؟...».

بروس پالیکوئین Bruce Poliquin از دیگر اعضای کمیتة خدمات مالی، با اشاره به این‌که سپاه پاسداران رژیم آخوندی از شرکت هوایی «ایران‌ایر» برای انتقال تسلیحات استفاده می‌کند، گفت: «از زمان اجرای برجام... بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، حداقل 134 پرواز ایران‌ایر به سوریه را ثبت کرده است... برخی از این پروازها، ثبت‌نشده بودند و برخی از آنها از مسیر تأمین تسلیحاتی به سمت سوریه عبور کرده‌اند...».

نمایندة کنگره لی زلدین در سخنانش با ذکر نمونه‌هایی از نقض برجام توسط رژیم آخوندی و هم‌چنین ممانعت از بازرسی از تأسیسات نظامی از جمله سایت پارچین، گفت: «(رژیم ایران) از ایران‌ایر برای حمایت از بشار اسد در سوریه یا کمک به حوثی‌ها برای ساقط‌کردن دولت یمن... استفاده کرده است... ادعای این‌که (رژیم) ایران از برجام تبعیت می‌کند، نادیده‌گرفتن این واقعیت است که آنها (از جمله).... سانتریفیوژهای آی.آر. شش بیشتری از حد مجاز را به چرخش در می‌آورند، به ما اجازة بازرسی از تأسیسات نظامی‌شان را نمی‌دهند و آب سنگین را بیش از حد مجاز ذخیره کرده‌اند... همة اینها نقض برجام است».

پس از آن اندی بار Andy Barr رئیس زیرکمیتة سیاست مالی و تجارت طی سخنانش گفت: «ما دربارة حمایت (رژیم) ایران از عوامل تروریست از طریق هواپیماهای تجاری صحبت می‌کنیم... (در یکی از جلسات استماع کنگره گفته شد که)... بسیاری از پروازهای ایران‌ایر، با (هواپیمای) خالی یا بدون مسافر تجاری صورت می‌گیرد و به دمشق می‌روند. آنها در همان زمانی که زنان و کودکان در حملة شیمیایی کشتار می‌شدند، تمامی این پروازها با (شرکت) ایران‌ایر را پشتیبانی می‌کردند... یک وظیفة اساسی آمریکا این است که چشمانش را بر روی حمایت (رژیم) ایران از عوامل تروریست نبندد و این هیچ ربطی به برجام ندارد... هدف لایحه (4324) این است که تضمین شود، معاملات (مورد بحث)، شامل تأمین مالی تروریسم نشود».
لطفا به اشتراک بگذارید: