This browser does not support the video element.

عمق فاجعه زمین لرزه غرب ایران مشخص نیست- 20دقیقه- سه شنبه 23آبان96

 

 1 ـ نبودن کمکهای امدادی و امکانات عامل اصلی افزایش قربانیان زمین لرزه غرب ایران .


 2 ـ رحمانی فضلی وزیر کشور کابینه آخوند روحانی:‌ بنده به مناطق زلزله زده رفتم. برخی جاها مردم عصبانی و ناراحت هستند .


 3 ـ دویچه وله آلمان: عمق فاجعه زمین لرزه غرب ایران هنوز آشکار نیست. امکان افزایش قربانیان زلزله به هزار نفر وجود دارد .


 

 


  • اجلاس فوق العاده اتحادیه عرب برای جلوگیری از دخالتهای رژیم ایران




 به درخواست عربستان سعودی قرار است وزرای خارجه کشورهای عرب روز یکشنبه آینده در مقر اتحادیه عرب در قاهره اجلاس فوق العاده ای تشکیل دهند. در این اجلاس قرار است دخالت های رژیم ایران در کشورهای عرب و پاسخ مناسب به این رژیم بررسی شود.

تلویزیون اسکای نیوز:‌ یک موشک ساخت رژیم ایران از یمن به سوی ریاض شلیک شد . با این تهاجم تهدیدهای رژیم ایران از مرزها فراتر رفت و تمامی چهار چوبهای سیاسی و بین المللی زیر پا گذاشته شد .

تجاوز مستقیم رژیم ایران به عربستان سعودی یکی از دلایلی بود که باعث شد این کشور درخواست کند اتحادیه عرب جلسه ای فوق العاده را در قاهره برگزار کند . در این اجلاس قرار است تا دخالت های رژیم ایران در کشورهای عرب به بحث گذاشته شود .

و کشورهای عرب موضعی قاطع را علیه نقض قوانین توسط رژیم ایران اتخاذ کنند . این گامی است که توسط کشورهای عرب برداشته می شود . برخلاف تمامی دعوتهای منطقه ای و بین المللی از رژیم ایران به توقف اقدامات خصمانه علیه کشورهای همسایه،

این رژیم نه تنها آنها را متوقف نکرده بلکه افزایش نیز داده است . دخالتهای رژیم ایران در کشورهای منطقه امر جدیدی نیست ریشه های تاریخی خود دارد که به اواخر دهه هفتاد برمی گردد. بعد از سرنگونی رژیم شاه، خمینی صدور باصطلاح انقلابش را شروع کرد

و حمایت از گروههای تروریستی برای سرنگون کردن کشورهای همجوار را شروع کرد . آشوبگری رژیم ایران دربهار عرب به اوج خود رسید . این رژیم از بحرانهای منطقه سوء استفاده کرد وبا بکارگیری شبه نظامیانش تلاش کرد تا آشوب را در کشورهای منطقه تعمیق کند .

برای این هدف میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرد و از شبه نظامیان فرقه گرای طرفدار خود و هسته های خفته اش حمایت مالی و تسلیحاتی کرد تا درگیری ها درکشورهای مختلف را تغذیه کند .مقابله با رژیم ایران امکان پذیر نیست .

مگر با موضعی عربی و بین المللی متحد و قاطع که این رژیم وادار شود تا مسؤلیت اعمال تخریب کننده اش را بپذیرد غیر از این، رژیم حاکم بر ایران حمایت از تروریسم را ادامه خواهد داد و صلح و ثبات جهان را بیشتر مورد تهدید قرار خواهد داد

 

 


  • اولین ظهور تلویزیونی سعد حریری بعد از استعفا




 سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان گفت پس گرفتن استعفایش مشروط به آن است که سایر گروههای لبنانی و در صدر آنها حزب الله از جنگ های منطقه ای بیرون بکشند و بی طرف باشند .او در اولین ظهور مطبوعاتی اش بعد از استعفا گفت رژیم ایران دخالت هایش در امور کشورهای منطقه را ادامه می دهد .

یک هفته بعد از استعفا سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان در یک گفتگوی تلوزیونی ظاهر شد و مصاحبه یی انجام داد که بسیاری در داخل لبنان و خارج این کشور در انتظار آن بودند.هدف از این مصاحبه روشنگری در مورد شایعات بازداشت او در ریاض بود.

در این گفتگو حریری در مورد بسیاری موضوعات صحبت کرد. برجسته ترین موضوعاتی که به آن اشاره کرد استعفا ، روابط با عربستان سعودی و دخالت های رژیم ایران در منطقه بود. حریری گفت ظرف چند روز به لبنان باز خواهد گشت تا رسما استعفا بدهد .

استعفایی که از آن عقب نشینی نخواهد کرد مگر اینکه هیچ کشور خارجی در لبنان دخالت نکند . او در گفتگویش رژیم ایران را متهم کرد که دخالت در امور کشورهای منطقه را ادامه می دهد و تاکید کرد مخالف گذاشتن لبنان در هر محوری است که علیه منافع عربی باشد .

حریری از گفتگوهایی که با علی اکبر ولایتی مشاور امور خارجی خامنه ای داشت پرده برداشت . با او چند ساعت قبل از استعفا صحبت کرده بود . حریری گفت به ولایتی گفته است لبنان با دخالت های رژیم ایران در امور کشورهای عرب مخالف است .این صحبتهای حریری بعد از استعفای اوست و شاید که پاسخ سؤالهای بسیاری را داده باشد .

 

 


  •  بحران لبنان و استعفای رفیق حریری




 آمریکا می گوید شبه نظامیان حزب الله را بعنوان یک گروه تروریست می شناسد. گویا فرانسه هم با ابتکار عملی بدنبال حل بحران لبنان است . سجعان قزی وزیر کار سابق لبنان گفت حزب الله به شبه دولتی در خاور میانه تبدیل شده است . 

گسترش حزب الله تنها در جنوب لبنان و مناطق بقاع نیست بلکه در سراسر خاور میانه است. برای حل مشکل سلاح حزب الله می بایست کشورهای عرب و جامعه جهانی به هم نزدیک شوند . ما می ترسیم با وجود مسلح بودن حزب الله ثبات هم نداشته باشیم .

العربیه : از عبدالسلام موسی هماهنگ کننده جریان المستقبل سؤال می کنیم آیا این امکان وجود دارد که سعد حریری در روزهای آینده به لبنان باز گردد ؟ یا اینکه تا این لحظه وضعیت برای شما روشن نیست

 عبدالسلام موسی: چیزی که به سعد الحریری بر می گردد او استعفا داده . وضعیت امنیتی سعد الحریری بسیار حساس است. او اعلام کرد طرح ترور او وجود داشت در نتیجه نمی توان در مورد بازگشت وی صحبت کرد.

العربیه : صحبت از ابتکار عمل فرانسه می شود نظر شما در این رابطه چیست ؟ عبدالسلام موسی: در ارتباط با ابتکار عمل فرانسه هم یک فضای منطقه ای و بین المللی نسبت به لبنان وجود دارد و در داخل لبنان نیز تلاش هایی میشود.

 بنا به مسؤلیت ملی نیاز است که همه طرفها اقرار کنند که استعفای سعد الحریری از نخست وزیری بخاطر بحرانی ملی در لبنان بوده و مسؤلیت آن در درجه اول بعهده حزب الله است که همیشه اصرار داشته دست رژیم ایران را در لبنان باز بگذارد .

تمامی طرفهایی که به کارهای حزب الله پوشش می دهند و توافقات را زیر پا گذاشتند مسؤلیت دارند و گفتن اینکه بحران وجود دارد هم کافی نیست چرا که می بایست عملی متناسب با این بحران انجام شود.

 


  •  پناهجویان مسلمان روهینگیا در مرز بنگلادش



  • تخمین زده می شود که هشت هزار پناهجوی جدید روهینگیا به بنگلادش وارد شده اند. آنها هر کدام از فجایعی که متحمل شدند سخن می گویند:پناهجویان روهینگیا که چند روز در گذرگاه مرزی معطل مانده بودند اکنون به اردوگاهی در ناحیه کاکس بازاردر جنوب شرق بنگلادش منتقل شده اند


از زمان آغاز حملات نظامیان در ماه اوت در میانمار ششصد هزار پناهجو به بنگلادش گریخته اندستاره ۱۷ساله می گوید: «سربازها به خانه ما آمدند و دنبال پدرم می گشتند. پدرم پنهان شده بود و آنها مادرم را با چاقو کشتند. وقتی پدرم بازگشت او را هم کشتند. هشت روز طول کشید تا به مرز برسم.

غذایم که تمام شد برگ درخت و هر چیز دیگری که در جنگل پیدا می شد می خوردم.» این افراد هیچ اموالی به همراه ندارند اما هر کسی توانسته اسناد و مدارک به همراه بیاورد خیلی مراقب آنهاست. برخی از آنها سند مالکیت زمین یا سند ازدواج را در آفتاب گذاشته اند تا خشک شود.

عبدالرحیم که پنج فرزند دارد می گوید که این اسناد شاید روزی تنها وسیله بازگشتشان به خانه هایشان باشدعبدالرحیم سی ساله می گوید: «بیست و دو روز در راه بودم. پدرم در راه مرد و سه روز است در مرز منتظر هستم.»

سازمان های غیردولتی به این هجوم انبوه پناهجویان از ساحل رود ناف در میانمار عادت کرده اند. تیمهای سیار سازمانهای غیر دولتی به محض اینکه خبردار می شوند پناهجویان از مرز عبور کرده اند با غذا و آب به کمک آن ها می روند.

آسیب پذیرترین پناهندگان بلافاصله تخلیه شدند. برخی از آنها آن قدر ضعیف بودند که نمی توانستند راه بروند. امدادرسانان گزارش کرده اند که در بین پناهجویان زخم گلوله دیده اند. هر روز پناهجویان از روستاهای دیگر به سوی بنگلادش سرازیر می شوند .

و در اردوگاه های پر از پناهنده دنبال جایی برای خود می گردند به این ترتیب از نظر تعداد، این فرار جمعی در این مدت کوتاه را تنها با رخداد نسل کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ میلادی می توان مقایسه کردسازمان ملل از آن بیم دارد که مسلمانان روهینگیا اگر به میانمار بازگردانده شود در اردوگاه های کار اجباری جای داده شوند.

 


  • فرصتها و تهدیدهای دنیای دیجیتال




 استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و آگاهی نسبت به مشکلاتی که دیجیتالی شدن زندگی به همراه دارد، موضوع نشست وب بود که در لیسبون برگزار شد. به گزارشی توجه کنید: 60هزار نفری که برای شرکت در سخنرانیهای این نشست به اینجا آمده بودند .

تمام مدت به اینترنت وصل بودند و داده ها و نظراتشان را با هم مبادله می کردند. پیشرفت های حاصل شده در حوزه هوش مصنوعی و چشم انداز این پدیده در آینده از موضوعات مطرح در این نشست بود.

لیسبون، پایتخت پرتغال میزبان نشست وب، یکی از بزرگترین رویدادهای اروپا در حوزه فناوری بود. آگاهی نسبت به خطرات و آسیبهای حوزه فناوری اطلاعات موضوع این نشست بود که از روز ششم تا نهم نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی در پایتخت پرتغال برگزار شد.

کمیسر نظارت بر رقابت در اروپا گفت: ((فناوری اطلاعات امکانات فراوانی در اختیار ما می گذارد. همانطور که در اینجا هم شاهد هستیم کارهایی زیادی می توان با فناوریهای اطلاعات انجام داد. اما قرار است این فناوری ها در خدمت مردم باشد.

به نظرم امروز ما هوشیارتراز قبل هستیم. رویکرد خوش بینانه مان نسبت به فناوری اطلاعات محتاطانه تر شده تعدیل شده است.))هنوز نیمی از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی ندارند. اما پیش بینی شود که این وضعیت تغییر کند،

به خصوص با آغاز کار نسل پنجم شبکه اینترنت سیار، یعنی فناوری 5G. والتر جنینگ از شرکت فناوری هوآوِی گفت: «پنج سال آینده فناوری نسل پنجم شبکه سیاراینترنت 5G مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به این معنی که امروز حداکثر تعداد اتصالهای ممکن به اینترنت حدود یک میلیارد است با فناوری 5G این تعداد به صد میلیارد می رسد» . بسیاری از فناوریهایی که در نشست وب ارائه شد، و همینطور سخنرانیها و گفتگوها به هوش مصنوعی،

و به ظرفیت ماشین برای یادگیری، استدلال و تصحیح خود ارتباط داشت. هوش مصنوعی قابلیتهای زیادی دارد، اما عده ای نسبت به استفاده از این قابلیتها هشدار می دهند.چه با این گزینه موافق باشید و چه نباشید مجبور هستید که تغییراتی را دنیای دیجیتال به همراه می آورد بپذیرید.

 

 


  • اینترنت اشیاء؛ از کشاورزی هوشمند تا بستر آب اقیانوسها را شامل می شود




 اینترنت اشیا، فقط مربوط به وسایلی نیست که به شبکه اینترنت متصل هستند. فناوری های مربوط به اینترنت اشیاء امکان جمع آوری و هماهنگ کردن داده ها را فراهم می کند و به کشاورز و تعاونی های کشاورزی، امکان می دهد.

از مزایای اقتصاد در مقیاس بزرگ بهره ببرند بی آنکه مجبور شوند شرکت های بزرگ تأسیس کنند. هدف طرح اروپایی موسوم به «اینترنت محصولات کشاورزی و مزارع» هم همین استاتصال به اینترنت بسیار مهم است.

جمعیت دنیا رو به افزایش است و کشاورزان برای تأمین غذای دنیا نیاز دارند بازدهی کارشان را بیشتر کنند. اتصال به اینترنت می تواند آینده دامپروری را متحول کند و با کمک این قلاده های مجهز به حسگر که به گردن گاوها وصل می شود،

می توان بیماری های آنها را خیلی زودتر از قبل تشخیص داد. این حسگرها بخشی از طرح اروپایی موسوم به  اینترت محصولات کشاورزی و مزارع سال ۲۰۲۰  استدر بریتانیا ۲۴ مزرعه تبدیل به شبکه واحدی شده اند که در آن نوآوری های مختلف این طرح اروپایی به آزمایش گذاشته می شود.

مدیر این طرح از   می گوید: «در مرحله اول باید گستردگی مشکلات معلوم شود واطلاعات از تمام مزارع گرد آوری شود تا بدانیم در مزرعه چه می گذرد و بتوانیم عواملی را که باعث کاهش بازدهی می شوند شناسایی کنیم. »

همکاری با کاربرها یعنی دامپرورانی مثل برایان مهمترین بخش این فرایند است. برایان از شش ماه پیش از این فناوری ها در مزرعه اش استفاده می کند. از آن زمان، میزان تولید را ۲۰ درصد بیشتر و وضعیت سلامت گاوها هم بهتر شده است.

حسگرها کاربردهای دیگری مهم دارد. مثلا می توان آنها در بستر اقیانوسها و زیر آب بکار برد. محققان اروپایی طرحی موسوم به «حسگرهایی برای اقیانوسها» در جنوب انگلستان فناوری حسگرها برای تجزیه و تحلیل شیمیایی آب را امتحان می کنند.

فناوری حسگرها تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. امروزه این فناوری کاربردهای گسترده ای دارد، از دامداریها و مزارع گرفته تا بستر اقیانوسها. حسگرها و فناوریهای مرتبط به ما کمک می کند به درک بهتری از پیچدگیهای جهان برسیم.

  


  •  ابعاد فاجعه بار زمین لرزه غرب ایران




 سی ان ان گفت:‌ گروههای نجات نومیدانه در جستجوی بازماندگان زلزله مرگباری هستند که مرز ایران و عراق را درهم کوبید. به گفته سی ان ان اکثریت کشته شدگان در طرف ایران بوده اند. منابع مختلف از صدها کشته و هزاران مجروح سخن می گویند.

خبرنگار سی ان ان از امان پایتخت اردن :این زلزله چنان قدرتمند بوده که در سراسر منطقه و فراتر از آنهم احساس شده است. زلزله که اواخر یکشنبه شب رخ دادمنطقه مرزی ایران و عراق را لرزانده است .

سخت بود که بلافاصله از میزان ویرانی و تلفاتی که برجای گذاشته بتوان ارزیابی بدست آورد . ما شاهد بودیم که آمار تلفات مستمر بیشتر می شود. بدترین نقطه، استان غربی کرمانشاه در ایران بوده است مقامات در آنجا گزارش می دهند که صدها تن کشته و هزاران تن مجروح شدند.

در منطقه کردستان عراق مقامات محلی می اعلام کردند دست کم 7 نفر کشته و بیش از 500 نفر مجروح شده اند .. نگرانی عمده در حال حاضر از قول مقامات عراقی سد دربندی خان است که سدی در شمال شهر سلیمانیه در شهر دربندیخان است .

که بنا به گفته مقامات شیارهایی در آن سد چند کاره وارد شده است ولی هنوز شاهد نشت آب نبوده اند . مقامهای محلی از مردم آن منطقه خواسته اند در صورت نیاز آماده تخلیه باشند. ایران کشوریست که بر روی گسل ها مهمی قرار دارد،

آن جا غالباً زلزله روی می دهد و برخی ابعاد نابود کننده دارند. در سال 2003 زلزله فاجعه آمیزی در جنوب شرقی ایران روی داد که شهر تاریخی بم را نابود کرد و بیش از 30000 نفر را کشت اگر به زلزله روز یکشنبه نگاه کنید،

که به استان کرمانشاه اصابت کرد مناطق دورافتاده و شهرهای دور افتاده و روستاهایی دارد که خانه های آنها از آجر های گلی درست شده اند و برای مقاومت کردن در برابر چنین زلزله نابود کننده ای ساخته نشده اند.

  


  • پس لرزه های بعدی زلزله اخیر ممکن است فاجعه آمیز باشند




 تلویزیون سی ان ان در گزارش دیگری گفت:‌بعداز زلزله های بزرگ مانند این زلزله همواره ترس آن می رود که پس لرزه های بعد از آن به اندازه خود زلزله فاجعه آمیز باشد. گزارشگر هواشناسی سی ان ان اوضاع تشریح می کند:

ما تا همین جا پس لرزه های مهمی دیده ایم که خود می توانند یک زلزله باشند مثلا یک پس لرزه پنج و پنج دهم ریشتر بعد از زلزله اصلی در مرز میان ایران و عراق واقع شده است. صدها سال یا شاید هزاران سال در همین محل شاهد زلزله های مشابه بوده ایم.

انتظار می رود یکی از پس لرزه ها شش وسه دهم ریشتری باشد و ۱۰ پس لرزه ممکن است پنج و سه دهم باشند . که هرچه بیشتر برویم ممکن است صدها و هزاران زلزله کوچکتر به وقوع بپیوندد.

 


  • تأکید فرانسه بر قطع دخالت رژیم ایران در لبنان




 ژان ایو لودریان, وزیر خارجه فرانسه: توقف دخالت رژیم ایران در لبنان شرط اصلی ثبات منطقه است. پیوندهای تاریخی دیرینه‌ یی میان لبنان و فرانسه وجود دارد. ما نگران اوضاع این کشوریم و خواهان ثبات و یکپارچگی لبنان هستیم.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: