This browser does not support the video element.

فاجعه زلزله در استان های غرب کشور – پیام تسلیت و همدردی مریم رجوی

فاجعه زلزله


تلویزیون ملی ایران سیمای آزادی، از روز 22 آبان همه کمک های مالی و تعهدات باقیمانده همیاران در داخل ایران را که هفته گذشته در بیست و دومین برنامه همیاری به سیمای آزادی، اختصاص داده اند به هموطنان داغدار و زلزله زده اهدا میکند و از همیاران عزیز درخواست میکند این کمکها و تعهدات را که به یک میلیارد تومان بالغ میشود، مستقیماً به هموطنان دردمند در مناطق زلزله زده برسانند. 

فاجعه زلزله در استان کرمانشاه

و دیگر استانهای غرب کشور

با صدها کشته و هزاران مجروح

بدنبال زلزله هفت و سه دهم ریشتری غرب کشور که تلفات و خسارات گسترده یی از جمله صدها کشته و هزاران مصدوم و مجروح برجای گذاشت. رئیس جمهور برگزیده مقاومت خانم مریم رجوی به خانواده های داغداریکه عزیزان خود را در اثر زلزله در مناطق مختلف از جمله سرپل ذهاب، قصر شیرین، اسلام آباد، ثلاث باباجانی و کرند غرب از دست داده اند تسلیت گفت و از عموم هموطنان به ویژه جوانان غیور کرمانشاه و دیگر استانهای غرب کشور برای نجات زلزله زدگان استمداد فوری خواست.

 



براساس آمارهایی که منابع حکومتی اعلام کردند تاکنون بیش از 400 نفر از مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی جان باختند و حدود هفت هزار نفر زخمی شدند.

با توجه به شدت وقوع زلزله در سرپل‌ذهاب تاکنون بیش از 100 نفر تنها در این شهرستان جان باختند. شمار زیادی از مردم در روستاهای مناطق زلزله زده همچنان در زیر آوار هستند. دهها روستا در مناطق غرب کشور تخریب شدند و خسارات فراوانی به مردم محروم وارد آمده است. رسانه های حکومتی از تخریب صددرصد روستاهای دالاهو در استان کرمانشاه خبر میدهند. تنها بیمارستان سرپل ذهاب به طور کامل تخریب شده است. این زمین لرزه دهها پس لرزه نیز به دنبال داشته است. به اعتراف رسانه های حکومتی به علت کثرت مجروحان زلزله، بیمارستانهای غرب توان پاسخگویی به آنان را ندارند و کمبود آمبولانس برای انتقال مجروحان جدی است

به رغم ادعای کارگزاران و رسانه‌های حکومتی در مورد بسیج امکانات، شاهدان صحنه می‌گویند وضعیت بسیار وخیم‌تر از تبلیغات رسانه‌های رسمی رژیم است.

 

نارضایتی مردم از میزان کمک‌رسانی به حدیست که تلویزیون گفت، به دلیل شدت خرابیها، کمک رسانی به مناطق زلزله زده با مانع مواجه شده و این موضوع سبب نارضایتی مردم شده است.

هنگام حضور وزیر کشور رژیم در منطقه مردم آسیب‌دیده خطاب به او می‌گفتند که مردم زیر آوار گیر افتاده‌اند.

 

براساس گزارشها، نیروهای داوطلب جمعیت هلال احمر رژیم مستقر در سرپل ذهاب؛ بلاتکلیفند و هیچ گونه امکاناتی از قبیل چادر، آب وجیره غذایی در دسترس آنان نیست که به کمک زلزله زدگان بشتابند. روستاهای مناطق قلخانی در 20-30 کیلومتری سرپل ذهاب تماما ویران شده و هنوز از امدادرسانی خبری نیست.

کمبود آب آشامیدنی در مناطق زلزله زده ، از مشکلات عمده زلزله زدگان است.

یک عضو مجلس رژیم از قصر شیرین به نام فرهاد تجری گفت که شمار کشته‌های زلزله بیش از آماریست که در رسانه‌های حکومتی منتشر می‌شود.

بسیاری از اعضای این خانواده‌ها زیر آوار مدفون شده‌اند. این منطقه با محرومیت‌های بسیاری به‌خصوص در بخش درمانی مواجه است و با توجه به این اتفاق، مراکز با کمبودهای بسیاری مواجه هستند.

فلاحت‌پیشه عضو دیگر مجلس ارتجاع گفت:‌ تلفات در روستاها بسیار زیاد است. عمق فاجعه بیشتر از آن چیزی است که در خبرها آمده است. یک عضو دیگر مجلس رژیم نیز گفت: بسیاری از مردم در روستاها هنوز زیر آوارند.

خبرگزاری رسمی حکومتی نیز اعلام کرد: مناطق زلزله زده با کمبود دارو، سرم، تخت و و تجهیزات مواجه هستند.

هم‌چنین برخی از رسانه های حکومتی اذعان کرده‌اند. که تنها بیمارستان اسلام آباد پاسخگوی تعداد بالای مجروحان و مصدومان نیست و آسیب دیدگان وضعیت نابسامانی دارند.

در همین حال ستاد بحران رژیم در استان کرمانشاه در وحشت از خشم مردم زلزله زده در پیامکی نسبت به هر گونه تجمعی هشدار می دهد و می نویسد. لطفا ضمن حفظ آرامش و هوشیاری و جای گیری در محل های امن، از هرگونه ازدحام و تجمع خودداری نموده و منتظر اطلاعیه های بعدی باشید

خبرهای تکمیلی حاکیست، 146 پس لرزه تنها در استان کرمانشاه رخ داده است.

زلزله هم‌چنین به آثار و بناهای تاریخی استان خساراتی وارد کرده و از جمله 5اثر تاریخی در قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و دالاهو آسیب دیده‌اند. یک گزارش حاکیست که تمامی روستاهای منطقه دالاهو تخریب شده‌اند.

براثر زمین لرزه هم‌چنین در کوهدشت لرستان تعدادی مجروح و به برخی مناطق شهری و روستایی در رومشکان نیز خسارت وارد شده است.

 

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: رژیم آخوندی در وحشت از خشم مردم تلاش میکند بر ابعاد واقعی خسارتهای جانی و مادی این زمین لرزه که برخی از مناطق استان کرمانشاه را بطور کامل منهدم کرده است، سرپوش بگذارد.

پاسدار سرلشکر محمدعلی جعفری سرکرده سپاه پاسداران ساعت ۲بعد از ظهر به وقت تهران در مصاحبه با تلویزیون رژیم تلاش کرد ابعاد تلفات را محدود جلوه دهد و گفت تعداد اندکی زیر آوار مانده اند و کمک های ضروری امروز به همه مناطق زلزله رسیده و یا قبل از غروب آفتاب خواهد رسید. این در حالی است که هر لحظه شمار قربانیان این زلزله در حال افزایش است و به گزارش شهود عینی هزاران نفر از مردم در شهرها و روستاهای دورافتاده زیر آور هستند و کمترین کمکی به آنها نرسیده است و بیمارستانهای مناطق زلزله زده امکان پذیرش مصدومان را ندارد.

 

در اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت آمده است: قربانیان حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل در ایران تحت حاکمیت آخوندها بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است زیرا از یک سو تمامی سرمایه های کشور توسط آخوندهای دزد و جنایتکار حاکم چپاول میشود یا صرف سرکوب داخلی و صدور تروریسم و جنگ افروزی و پروژه های اتمی می شود و خانه های مسکونی مردم در شهرها و روستاهای کشور از حداقل مقاومت در مقابل این حوادث برخوردار نیست و از سوی دیگر رژیم از به خدمت گرفتن امکانات ضروری برای نجات آسیب دیدگان و معالجه مصدومان و مجروحان خودداری می کنند و اولویت آنها جلوگیری از اعتراضات مردمی از سوی آسیب دیدگان و ممانعت از رسیدن کمک های مردمی به این مناطق و یا به غارت بردن این کمک ها است.

 

رژیم آخوندی برای جلوگیری از انتشار آمار تلفات و ضایعات در فاجعه زلزله کرمانشان، از حضور خبرنگاران خارجی در مناطق زلزله‌زده جلوگیری کرد.

خبرنگاران نیویورک‌تایمز در ایران، گفت: «خبرنگاران خارجی مستقر در ایران مثل خودم، مجاز به سفر به مناطق زلزله‌زده نیستند. به ما گفته شد که باید منتظر توری باشیم که توسط وزارت کشور سازماندهی می‌شود و زمان آن نامشخص است».

 

در همین حال، دبیرکل ملل متحد و سران و مقام‌های کشورهای مختلف جهان، طی پیام‌هایی با مردم زلزله‌زده در ایران و عراق ابراز همبستگی کردند.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا طی پیامی، گفت: «کانادایی‌ها عمیق‌ترین همدردی خود را با خانواده‌های آسیب‌دیده از زلزله در (ایران و عراق) ابراز می‌کنند».
لطفا به اشتراک بگذارید: