This browser does not support the video element.

رژیم ایران یک مشکل واقعی در خاورمیانه است - 20دقیقه - شنبه 20آبان ۹۶

1 ـ سناتور جوزف لیبرمن رئیس سازمان ”اتحاد علیه ایران اتمی“: رژیمهای یاغی ایران و کره شمالی تهدیدی امنیتی برای جهان هستند. آنها محور شر هستند .


۲ ـ هدر نائورت وزارت خارجه آمریکا: رژیم ایران یک مشکل واقعی در خاورمیانه است .


3ـ صادرات نفت ایران به اروپا 39 درصد دیگر کاهش یافت .


 


  •  طرح رویارویی مستقیم آمریکا با رژیم ایران و شبه نظامیان آن در لبنان




تلویزیون العربیه می گوید باتوجه به تحولات اخیر در منطقه، کنگره آمریکا تصویب طرحهای جدید را علیه رژیم ایران بررسی می کند. حزب الله لبنان طی سه دهه گذشته توانسته است گزینه های استراتژیکی خود را به اغلب شیعیان لبنان تحمیل کند.

هزاران تن از جوانان شیعه در لبنان در جنگی کشته می شوندکه توسط حسن نصرالله و رژیم تهران برافروخته شده است. حزب الله فرهنگ خمینی یعنی قبول مرگ را به این طایفه خورانده است.

سنای آمریکا تا به حال چند طرح برای مقابله با شبه نظامیان حزب الله را بررسی کرده است برجسته ترین این طرحها جلوگیری از کمک مالی به حزب الله است.

آمریکا یی ها احساس می کنند تهاجم حزب الله بیشتر شده، از کمک رسانی به رژیم اسد گرفته تا همکاری با سپاه پاسداران، تا نشستن بر کرسی های دولت لبنان و بدست گرفتن کنترل اهرم های قدرت در دولت لبنان تا ایجاد یک نیروی نظامی که می تواند.

لبنان و کشورهای جهان را تهدید کند . کنگره آمریکا می خواهد با طرح جدید خود نگذارد که حزب الله در گوشه و کنار جهان دارد پول جمع کند . کنگره همچنین می خواهد مانع از آن شود که احزاب لبنانی دیگر از حزب الله حمایت کنند .

در یکی از بندهای طرح جدید به تمامی کسانی که به این گروه کمک مالی می کنند هشدار داده شده که با مجازات روبرو می شوند. دونالد ترامپ : «شبه نظامیان حزب الله تحت حمایت رژیم ایران سفارت ما را دو بار در لبنان منفجر کرده اند»

قرار است مجلس سنای آمریکا این طرح را با اکثریت آرا تصویب کند . چرا که آمریکایی ها می خواهند با رژیم ایران و شبه نظامیان وابسته به این رژیم و در پیشاپیش آنها شبه نظامیان حزب الله بطور مستقیم برخورد کنند

 


  •  ضرورت اقدام بین المللی علیه رژیم ایران




دکتر ولید فارس می گوید:‌ تحریکات رژیم ایران بی پاسخ نمی ماند چرا که دولت آمریکا تغییر کرده است. اکنون زمان آن است که جامعه جهانی اقدامی عملی علیه رژیم ایران انجام دهد.

فرانسه اعلام کرد نقض قطعنامه های شورای امنیت توسط رژیم ایران را با جدیت دنبال می کند. آمریکا این رژیم را متهم به نقض قطعنامه ها کرده است. در چنین شرایطی حسن روحانی از تهاجم حوثیها به خاک عربستان سعودی دفاع می کند .

اما آمریکا می گوید قاچاق موشک به یمن برای این گروهها امنیت منطقه را به خطر می اندازددکتر ولید فارس پژوهشگر سیاست خارجی آمریکا می گوید :. در هشت سال گذشته آمریکا در قبال اقدامات خصمانه رژیم ایران موضعگیری نمی کرد.

حالا موضع آمریکا تغییر کرده است . آمریکا می گوید مسئول شلیک این موشک ها از یمن به ریاض ، رژیم ایران است. این موضع جدید است. واشینگتن به سازمان ملل مراجعه خواهد کرد تا این موضوع را در صحنه بین المللی مطرح کند.

به نظر من این هم گام جدیدی است . علاوه بر این، شاید راه حلهای نظامی هم مدنظر باشد. همه می دانند رژیم ایران نه تنها از حوثی ها بلکه از گروههای متعدد در منطقه حمایت می کند. حمایت این رژیم از حزب الله لبنان هم داستانی بسیار قدیمی دارد.

اما این موضوع که رژیم ایران برای گروهی در یمن موشک می فرستد و این گروه موشک ها را به پایتخت یک کشور عرب شلیک می کند پدیده جدیدی است که جامعه جهانی باید پاسخی عملی به آن بدهد.

روسیه هم پیمان رژیم ایران است و از حق وتو استفاده خواهد کرد و شاید که از چین هم بخواهد ولی نمی دانیم بعد از دیدار دونالد ترامپ از چین چه خواهد شد. تا زمانی که دولت اوباما روی کار بود همه چیز را مشروط به توافق اتمی می کرد.

وی دست از حمایت از اپوزیسیون سوریه و بسیاری از هم پیمانان و متحدانش برداشت. اگرچه اروپا منافعی از توافق اتمی با رژیم ایران دارد اما منافع بزرگ اقتصادی هم با آمریکا دارد. الان آمریکا تغییر کرده است. هم دولت تغییر کرده و هم کنگره. کنگره به اتفاق آرا طرحهایی را تصویب می کند.

 


  • کنفرانسهای پیاپی و بی نتیجه در مورد بحران سوریه




بازی با بحران سوریه اکنون وارد مرحله تازه‌ای شده است. روسیه اعلام کرد کنفرانس سوچی را برگزار خواهد کرد اما ائتلاف ملی سوریه بعنوان اپوزیسیون این کشور، شرکت در آن را رد کرد.

قرار است کنفرانسی در ریاض در ماه جاری میلادی برگزار شود و از طرفی دمیستورا گفته که کنفرانس ژنو 8 نیز در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد. مصاحبه با دکتر منذر ماخوس سخنگوی هیأت عالی مذاکره کننده اپوزیسیون سوریه.

تلویزیون اورینت:‌ شما در تمامی کنفرانسها بطور مستمر از درخواستهایتان صحبت می‌کنید از جمله آزادی زندانیان و انتقال سیاسی قدرت و سرنوشت اسد اما اپوزیسیون نتوانسته یکی از این بندها را محقق کند بنابراین این کنفرانسها چه فاید‌ه ای دارد؟

هر ماه ما یک کنفرانس جدید در یک کشور جدید داریم کنفرانس یک و دو و سه و ... چه فایده ای دارد؟ دکتر منذر ماخوس سخنگوی هیأت عالی مذاکره کننده اپوزیسیون سوریه:

این سوال مرکزی است. روشن است اسد و متحدانش به هیچ شکلی مطلقا راه حل سیاسی را نمی‌خواهند لذا با فشار بر اهالی و شهرها، دست به مصالحه با مقامهای محلی می زنند و بعد می‌گویند ما توافق کردیم و محاصره را برداشتیم.

علت اصلی این شرایط این است که رژیم اسد راه حل سیاسی نمی خواهد. بنابراین اپوزیسیون باید به تمام جهان ثابت کند طرفی که پروسه سیاسی را به تعطیلی کشانده، رژیم اسد و متحدانش است. مشکلات دیگری هم هست ورود روسیه به سوریه و عدم خروج آن است..

باید مذاکرات از این حالت که تنها دولتها درگیر آن هستند خارج شود و شکل عمومی به خود بگیرد. خارج شدن از مذاکرات دوجانبه و گسترده کردن دامنه آن ضروری است.

ابتکار عمل فرانسه برای گسترده کردن مذاکرات و شرکت 5 عضو دائم شورای امنیت و کشورهای ذیربط از جمله عربستان سعودی و مصر و قطر و ترکیه و امارات متحده عربی نمونه خوبی است.

اما روسها رژیم ایران را وارد معادله سوریه کردند. امکان ندارد رژیم ایران در این معادله بعنوان میانجی وارد شود در حالیکه خودش با دستان مختلف جزئی از جنگ در سوریه است. آمریکا حضور رژیم ایران در این معادله را نمی خواهد و این امر مثبتی است.

 


  •  ژنرال السیسی: قصد ندارم برای سومین بار رئیس‌ جمهور شوم




عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر اعلام کرد که قصد ندارد دوران ریاست جمهوری خود را به سه دوره افزایش دهد. عبدالفتاح السیسی گفت قصد ندارد قانون اساسی مصر را تغییر دهد و قانون «حداکثر دو دوره چهارسال ریاست جمهوری» را حفظ خواهد کرد.

او افزود: «به عنوان رئیس جمهور برایم خوشایند نیست که حتی یک روز بیشتر بر خلاف خواست مردم مصر در قدرت باقی بمانم.» وی قول داد که در ماه مارس یا آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی انتخابات برای تعیین رئیس جمهوری آینده این کشور را برگزار کند.

قانون اساسی جدید مصر پس از برکناری محمد مرسی تهیه شد و یکی از اهداف آن، محدود کردن قدرت رئیس جمهور بود. بر اساس این قانون، رئیس جمهوری مصر حداکثر می تواند برای دو دوره چهارساله بر مسند قدرت باقی بماند.

پیش از این اصلاحات، قانون اساسی این کشور به رئیس جمهور اجازه می‌داد که برای مدت نامحدودی در این مقام باقی بماند. بر همین اساس حسنی مبارک که حکومتش در جریان قیام مردم مصر در سال ۲۰۱۱ میلادی سرنگون شد، به مدت ۳۰ سال بر مسند قدرت بود.

در ماههای اخیر بارها از سوی طرفداران عبدالفتاح سیسی موضوع تداوم دوران ریاست جمهوری او نیز مطرح شده بود از جمله در ماه فوریه اسماعیل نصرالدین از نمایندگان پارلمان مصر، پیشنهاد افزایش دوره ریاست جمهوری به شش سال را مطرح کرد؛ پیشنهادی که با استقبال نمانیدگان پارلمان روبرو نشد.

ژنرال السیسی، وزیر دفاع پیشین مصر در مارس ۲۰۱۴ میلادی از مقام خود در ارتش استعفا داد تا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کند.

او توانست ۹۳ درصد از آرای ریخته شده به صندوق‌ها را از آن خود کند و از ژوئن همان سال به عنوان رئیس جمهور، سکان قدرت را در این کشور در دست بگیرد.

 


  •  اهمیت سفر امانوئل ماکرون به عربستان سعودی




امیر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در ریاض در مورد روابط دوجانبه و مشارکت استراتژیکی میان دو کشور گفتگو کرد .

آنها رویدادهای خاور میانه و تلاش برای ایجاد ثبات در منطقه از جمله هماهنگی های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم را مورد گفتگو قرار دادند.

رئیس جمهور فرانسه در دیدار خود از عربستان هدف قرار دادن شهر ریاض با موشک های بالستیکی توسط شبه نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران را محکوم کرد .

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در دیدار با امیر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی این موضع را اتخاذ کرد. . بر اساس بیانیه کاخ الیزه، امانوئل ماکرون و امیر محمد بن سلمان گفتگوهای مفصلی در مورد اهمیت امنیت و ثبات در منطقه انجام دادند .

مبارزه با تروریسم و دیگر چالشهای منطقه از جمله موضوعات مورد بحث میان آنها بوددر ارتباط با بحرانهای یمن و لبنان بعد از استعفای سعد حریری ، امانوئل ماکرون آمادگی کشورش را برای تسهیل خروج از این بحرانها اعلام کرد .

رئیس جمهور فرانسه از استراتژی توسعه اقتصادی اعلام شده توسط ولیعهد عربستان سعودی حمایت کرد . او پیش از اینکه به عربستان سعودی برسد از برنامه موشک های بالستیکی رژیم ایران ابراز نگرانی کرد و تأکید کرد تحریم موشکی رژیم ایران وجود دارد .

او گفت توافق اتمی با رژیم ایران کافی بنظر نمی رسد . می بایست با فعالیت های موشکی رژیم ایران برخورد کرد و در صورت نیاز امکان مجازات این رژیم وجود دارد .

در بیانیه کاخ الیزه آمده است این دیدار فرصتی بود برای یادآوری روابط قدرتمند سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و نظامی میان پاریس و ریاض . رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد:‌ روابط فرانسه با عربستان سعودی امری پایه ای برای ثبات در منطقه است .

 

کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی در آلمان



  • آلمان می خواهد در استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر پیشرو باشد. در نیمه اول سال جاری میلادی، منابع تجدیدپذیر انرژی، ۳۵ درصد از برق را در این کشور تامین کردند. با این وجود این کشور همچنان راه درازی برای حذف سوختهای فسیلی و بویژه زغال سنگ دارد.


بیست و سومین کنفرانس جهانی تغییرات آب وهوا از۶ تا ۱۷ نوامبر۲۰۱۷ در شهر بن در آلمان جریان دارد. بخش عمده ای از برق در آلمان از انرژیهای تجدیدپذیر تأمین می شود، اما معادن روباز زغال سنگ همچنان منبع تولید برق هستند.

آیا بخش تولید انرژی در اقتصاد آلمان وضعیت خوب و قابل قبولی دارد؟ آلمان از نظر آلاینده های محیط زیست در چه وضعیتی است؟ روستای «فلدهایم»، سرزمین انرژی های پاک در آلمان

روستای کوچک «فلدهایم» با ۱۲۰نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی برلین، را می توان سرزمین انرژی های پاک نامید. ۱۰۰ درصد انرژی این روستا از منابع تجدیدپذیر تامین می شود.

اما تنها یک درصد از این انرژی، در این روستا به مصرف ساکنان آن می رسد و بقیه آن برای شهرها و روستاهای دیگر در آلمان مصرف می شود. مدیر سازمان حفاظت از محیط زیست این منطقه می گوید:

«سیستم حرارت مرکزی و مخزن آب گرم در این ساختمان خاکستری رنگ قرار دارد. پشت درختان هم نیروگاه زیست گاز هست که در آن از فضولات گاو و خوک، گرما و الکتریسیته تولید می شود.

توربین بادی هم داریم. این کارخانه تولید برق هم، زمانی که ساخته شد بزرگترین کارخانه تولید برق در اروپا بود. برق در این جا ذخیره می شود. این هم پنلهای خورشیدی.»

اولین توربینهای بادی در «فلدهایم» را در سال ۱۹۹۵ میلادی کارآفرینی محلی ساخت. امروز روستا دارای ۵۵ توربین بادی، ۲۸۴ پنل خورشیدی و زیست گاز هم در این روستا وجود دارد.

از سال ۲۰۱۰ میلادی «فیلدهایم» مجهز به شبکه برق خودش شده است و نیازی به اتصال به شبکه برق سراسری ندارد.: «درست است که بخشی از زمینهایمان را به خاطر نصب توربینهای بادی از دست دادیم.

همیشه برای اینکه چیزی بدست آورید،باید از چیزی مایه بگذارید. ما به چیزهایی که در اینجا داریم افتخار می کنیم» در نیمه اول سال جاری میلادی، ۳۵ درصد از برق در آلمان از منابع تجدیدپذیر انرژی تامین شد

که کمتر از بعضی کشورهاست اما برای کشور بزرگ صنعتی مثل آلمان، میزان بالاست. منابع انرژی تجدید پذیر در آلمان از سال ۲۰۰۹ میلادی دو برابر شده است.

 


  • پیشرفت کند مذاکرات خروج انگلستان از اتحادیه ا روپا




دور ششم مذاکرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا از سر گرفته شد. به نظر می رسد در این دور برخلاف دوره‌های گذشته که مذاکرات بدون نتیجه و کسب توافق به پایان میرسید، توافقهایی در حال شکل گیری است.

میشل بارنیه کمیسر و مسئول مذاکرات در پایان دور ششم گفت: «می خواهیم و ناگزیریم شرایطی را اجرا کنیم تا بصورت عملی ملزم به کسب توافق باشیم چرا که برای جدایی کامل انگلستان از اتحادیه اروپا تنها تا ماه مارس سال ۲۰۱۹ زمان باقی است.»

وی اعلام کرد که پانصد روز پس از رای موافق مردم انگلستان به برکسیت همچنان هیچ توافقی در این زمینه بدست نیامده است. دیوید دیویس وزیر انگلیس در امور جدایی از اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری که در محل کمیسیون اروپا در بروکسل برگزار می شد گفت:

«باید در اولین زمان ممکن مشکل ناشی از مرزهای ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند را مرتفع کنیم. برای این کار باید دوباره مرزهای داخلی بریتانیای کبیر را ترسیم کنیم.»

 

  • بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: رژیم ایران همه تسهیلات را برای القاعده فراهم می کرد


کلیفورد می ، بنیانگذار و رئیس بنیاد "دفاع از دموکراسی‌ها" در واشینگتن در مقاله‌ای در "واشینگتن تایمز" نوشت:‌ همه، مخالف تصمیم دولت اوباما برای جلوگیری از انتشار اسناد همکاری رژیم ایران و القاعده بودند.

بر اساس این اسناد رژیم ایران در "ارائه کلیه کمک‌ها و تسهیلات از جمله ارایه ویزا، پول، سلاح و آموزش برای اعضای القاعده در اردوگاه‌های حزب الله لبنان "، همکاری کرده است.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: