درخاطره روزها ۲۰ آبان-۱۱نوامبر



[caption id="attachment_47394" align="alignleft" width="250"]۲۰۰۴درگذشت یاسر عرفات ۲۰۰۴درگذشت یاسر عرفات[/caption]

۲۰آبان-۱۱نوامبر۲۰۰۴درگذشت یاسر عرفات


«یاسر عرفات» که به یاد یکی از نوجوانان یتیم فلسطینی لقب «ابو عمار» را برگزیده بود، در 75 سالگی درگذشت و پیکرش در میان موج احساسات و عواطف میلیون‌ها فلسطینی در سراسر جهان به رام الله منتقل شد و در همانجا دفن گردید.







[caption id="attachment_47395" align="alignleft" width="250"]۱۳۶۳درگذشت بیژن مفید ۱۳۶۳درگذشت بیژن مفید[/caption]

۲۰آبان-۱۱نوامبر ۱۳۶۳درگذشت بیژن مفید


«بیژن مفید» نمایشنامه‌نویس و کارگردان مشهور در این روز درگذشت. معروف‌ترین نمایشنامة او «شهر قصه» نام دارد که در سال 46 با استقبال بی‌نظیری روبرو شد و 3‌سال بی‌وقفه بر روی صحنه ماند.

او نمایشنامة «ماه و پلنگ» را با الهام از زندگی دکتر «مصدق» نوشت.





[caption id="attachment_47396" align="alignleft" width="250"]۱۹۱۸پایان جنگ جهانی اول ۱۹۱۸پایان جنگ جهانی اول[/caption]

۲۰آبان-۱۱نوامبر ۱۹۱۸پایان جنگ جهانی اول


با امضای قرارداد ترک مخاصمه «جنگ جهانی اول» که بیش از پنج میلیون و پانصد هزار نظامی و شش میلیون غیرنظامی کشته داشت پایان یافت. علت کم بودن تلفات این جنگ نسبت به «جنگ جهانی دوم» ضعف جنگ افزارها و قدرت تخریبی آنها بود.







[caption id="attachment_47397" align="alignleft" width="250"]۱۹۷۵استقلال آنگولا ۱۹۷۵استقلال آنگولا[/caption]

۲۰آبان-۱۱نوامبر ۱۹۷۵استقلال آنگولا


«آنگولا» مستعمرة قدیمی «پرتغال» در غرب آفریقا، در پی یک رشته مبارزات مسلحانه، در این روز استقلال یافت، ولی از روز بعد دچار یک جنگ داخلی خونین گردید که تا سال 2001 ادامه داشت.

سرزمین نفت‌خیز «آنگولا» دارای معادن و سنگ‌های زینتی است.





[caption id="attachment_47398" align="alignleft" width="250"]۱۸۶۴صدور فرمان آتش زدن شهر ۱۸۶۴صدور فرمان آتش زدن شهر[/caption]

۲۰آبان-۱۱نوامبر۱۸۶۴صدور فرمان آتش زدن شهر


در این روز ژنرال «ویلیام شرمن» فرمانده بخشی از نیروهای فدراسیون آمریکا – شمالی‌ها، در جریان جنگ داخلی این کشور (جنگ با کنفدراسیون آمریکا _ جنوبی‌ها) دستور آتش زدن شهر «آتلانتا» واقع در ایالت «جورجیا» را صادر کرد. این کار بلافاصله آغاز شد.







[caption id="attachment_47399" align="alignleft" width="250"]۱۸۳۱اعدام رهبر بردگان آمریکا ۱۸۳۱اعدام رهبر بردگان آمریکا[/caption]

۲۰آبان-۱۱نوامبر ۱۸۳۱اعدام رهبر بردگان آمریکا


«نات ترنر» که یک سیاه‌پوست باسواد از میان بردگان «ویرجینیا» بود، حلق‌آویز شد. وی که می‌گفت رسالت دارد سیاه‌پوستان را از زنجیر بردگی رها سازد، با بسیج ده‌ها سیاه‌پوست علیه برده‌داران قیام کرد. این قیام با قتل بسیاری از سیاه‌پوستان سرکوب شد.

لطفا به اشتراک بگذارید: