درخاطره روزها۱۳آبان-۴نوامبر

 

[caption id="attachment_46646" align="alignleft" width="250"]قیام دانش‌آموزان و دانشجویان قیام دانش‌آموزان و دانشجویان[/caption]

۱۳آبان ۱۳۸۸-۴نوامبرقیام دانش‌آموزان و دانشجویان


در این روز خیابان‌های مرکزی «تهران» و شهرستان‌ها، شاهد تظاهرات گسترده مردم با شعار «مرگ بر دیکتاتور» بود. مردم «تهران» که خیابان «انقلاب» را به کنترل خود درآورده بودند, با شعار «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله» عکس‌های خامنه‌ای را در زیرگام‌های خود لگدکوب کردند.





[caption id="attachment_46647" align="alignleft" width="250"]کشتار دانش‌آموزان در دانشگاه کشتار دانش‌آموزان در دانشگاه[/caption]

۱۳آبان۱۳۵۷-۴نوامبر کشتار دانش‌آموزان در دانشگاه


پس از آزادی «پدر طالقانی» از زندان، در این روز هزاران نوجوان دانش‌آموز به دانشگاه رفتند تا همراه با دانشجویان به دیدار وی بشتابند اما با تهاجم و شلیک مزدوران شاه، ده‌ها تن از دانش‌آموزان کشته و بسیاری زخمی شدند. این کشتار آتش قیام را شعله‌ور کرد.





[caption id="attachment_46648" align="alignleft" width="250"]گروگان‌گیری در سفارت آمریکا گروگان‌گیری در سفارت آمریکا[/caption]

۱۳آبان۱۳۵۸-۴نوامبر گروگان‌گیری در سفارت آمریکا


۵۳ تن از کارکنان «سفارت آمریکا» در «تهران» توسط عوامل «خمینی» به گروگان گرفته شدند و «خمینی» توانست در غوغای «ضد استکباری»، هم دولت «بازرگان» را ساقط کند، هم انقلابیون را محدود نماید و هم قانون اساسی ولایت فقیه را به تصویب رساند.





[caption id="attachment_46649" align="alignleft" width="250"]افشای معامله مک فارلین با خمینی افشای معامله مک فارلین با خمینی[/caption]

۱۳آبان۱۳۶۵-۴نوامبر افشای معامله مک فارلین با خمینی


در این روز فاش شد آمریکایی‌ها مذاکراتی محرمانه با مقامات رژیم انجام داده‌اند. «ریگان» رئیس جمهوری وقت «آمریکا»که برای«خمینی» یک کلت ویک انجیل به همراه کیک هدیه فرستاده بود، حاضر نشد جزئیات قضیة فروش اسلحه به «ایران» را فاش سازد.





[caption id="attachment_46650" align="alignleft" width="250"]درگذشت آهنگساز آلمانی درگذشت آهنگساز آلمانی[/caption]

۱۳آبان-۴نوامبر«۱۸۴۷مبلادی» درگذشت آهنگساز آلمانی


«فلیکس مندلسون» آهنگ‌ساز آلمانی در 38 سالگی درگذشت. «مندلسون» که به‌ شدت متأثر از «شکسپیر» بود در 17 سالگی بر اساس نمایش«رؤیای نیمه شب تابستان»، «اوورتوری» تصنیف کرد که با چند کار دیگرش، نام «مارش عروسی» را گرفت. «دریای آرام» از معروف‌ترین آثار وی به‌شمار می‌رود.





[caption id="attachment_46651" align="alignleft" width="250"]اعدام اولمپ دوگوژ اعدام اولمپ دوگوژ[/caption]

۱۳آبان-۴نوامبر«۱۷۹۳مبلادی» اعدام اولمپ دوگوژ


در جریان «انقلاب فرانسه» و دوران اقتدار «روبسپیر»، «اولمپ دوگوژ» نویسنده و فعال سیاسی «فرانسه» که نوشته‌هایش به پیروزی «انقلاب» کمک کرده بود، به حکم دادگاه انقلاب، با گیوتین در ملاء عام گردن زده شد. وی به تامین نبودن برابری زنان و مردان اعتراض کرده بود.



لطفا به اشتراک بگذارید: