درخاطره روزها ۱۰-۱‌نوامبر



[caption id="attachment_45933" align="alignleft" width="250"]آزمایش موشک تازه روسیه آزمایش موشک تازه روسیه[/caption]

۱۰‌آبان-۱نوامبر۲۰۰۵آزمایش موشک تازه روسیه


ارتش روسیه موشک بین قاره‌ای بالستیک «آر. اس ـ12 ام» از نوع موشک‌های «توپول» را آزمایش کرد. این موشک که از هر سد دفاعی ضد موشکی می‌تواند بگذرد، پروژه 50 میلیارد دلاری «ا. بی. ام» آمریکا که به منظور خنثی کردن حملات موشکی طراحی شده بود شکست خورد.





[caption id="attachment_45935" align="alignleft" width="250"]تأسیس دادگاه اروپایی حقوق بشر تأسیس دادگاه اروپایی حقوق بشر[/caption]

۱۰‌آبان-۱ نوامبر۱۹۹۸تأسیس دادگاه اروپایی حقوق بشر


دادگاه اروپایی حقوق بشر در این روز تأسیس شد. تأسیس این دادگاه نشانة ضعف «سازمان ملل» در کار نظارت بر رعایت «اعلامیه جهانی حقوق بشر» تلقی شد و هنگام تأسیس دادگاه، اظهار امیدواری شد که سایر مناطق جهان نیز بتوانند به این نوع دادگاه‌های منطقه‌ای دست یابند.





[caption id="attachment_45936" align="alignleft" width="250"]تأسیس اتحادیة اروپا تأسیس اتحادیة اروپا[/caption]

۱۰‌آبان-۱ نوامبر۱۹۹۳تأسیس اتحادیة اروپا


«بازار مشترک اروپا» سازمانی بود که تعدادی از کشورهای غربی در سال 1958با هدف رسیدن به بازار مشترک و ایجاد مؤسسات مشترک برای رشد اقتصادی به وجود آوردند.

بعد از فروپاشی «شوروی»، در این روز «بازار مشترک اروپا» به «اتحادیه اروپا» تغییر نام داد.





[caption id="attachment_45937" align="alignleft" width="250"]کشف واکسن دیفتری کشف واکسن دیفتری[/caption]

۱۰‌آبان-۱ نوامبر«۱۸۹۴میلادی» کشف واکسن دیفتری


دکتر «روکس» فرانسوی در این روز واکسن «دیفتری» را در آزمایشگاه خود در «پاریس» تولید کرد. این بیماری نوعی عفونت واگیردار است که به وسیله باکتری «کورینه باکتریوم دیفتریا» ایجاد می‌شود و بیشتر گلو را مبتلا می‌کند.





[caption id="attachment_45939" align="alignleft" width="250"]زادروز دو نویسنده زادروز دو نویسنده[/caption]

۱۰‌آبان-۱ نوامبر«۱۸۷۱و۱۸۸۶میلادی» زادروز دو نویسنده


در این روز دو نویسنده که برای تهیة سوژه‌های خود و درک مشکلات آن‌ها، به عنوان خبرنگار آزاد در جبهه‌های جنگ حاضر می‌شدند، به‌دنیا آمدند.

«استیفن کرین» نویسندة آمریکایی که داستان‌هایش به عنوان شاهکارهای واقعی‌نویسی پذیرفته شده و «هرمان گریگ» نروژی در آلمان درگذشتند.





[caption id="attachment_45940" align="alignleft" width="250"]زلزلة لیسبون با ده‌ها هزار کشته زلزلة لیسبون با ده‌ها هزار کشته[/caption]

۱۰‌آبان-۱ نوامبر«۱۷۵۵میلادی» زلزلة لیسبون با ده‌ها هزار کشته


در ساعت 9 و 40 دقیقة بامداد این روز, یک زمین لرزة بسیار شدید و متعاقب آن «سونامی» و حریق، شهر ساحلی «لیسبون» پایتخت «پرتغال» را ویران کرد و یک سوم جمعیت شهر را نابود ساخت. جمع کشته شدگان 60 تا 100 هزار تن برآورد شده است.





[caption id="attachment_45941" align="alignleft" width="250"]تراژدی اتللو در صحنه تراژدی اتللو در صحنه[/caption]

۱۰‌آبان-۱ نوامبر«۱۶۰۴میلادی» تراژدی اتللو در صحنه


در این روز برای نخستین بار تراژدی «اتللو»، یکی از شاهکارهای ویلیام «شکسپیر» در کاخ «وایت هال» روی صحنه آمد. در این نمایش، «اتللو» قهرمان نمایش که نام دیگرش «مغربی» است، به دنبال دسیسه‌ها و توطئه‌هایی،«دزدمونا» همسر بیگناه خود را بیرحمانه می‌کشد.

لطفا به اشتراک بگذارید: