درخاطره روزها۹آبان-۳۱‌اکتبر



[caption id="attachment_45718" align="alignleft" width="250"]آزادی آیت‌الله طالقانی از زندان آزادی آیت‌الله طالقانی از زندان[/caption]

۹‌آبان۱۳۵۷-۳۱‌ اکتبرآزادی آیت‌الله طالقانی از زندان


در این روز آیت الله طالقانی از زندان آزاد شد، از آنجا که در رادیو اعلام شد که آزادی او به دستور شاه صورت گرفته است، وی طی مصاحبه‌ای ضمن تاکید بر ادامة مبارزه با سلطنت، یادآوری کرد که آزادیش را مدیون ملت است.





[caption id="attachment_45719" align="alignleft" width="250"]احمد شاه رفت؛ رضا شاه آمد! احمد شاه رفت؛ رضا شاه آمد![/caption]

۹‌آبان۱۳۰۴-۳۱ اکتبر احمد شاه رفت؛ رضا شاه آمد


به دنبال سقوط کابینه صد روزه «سیدضیا» سردار سپه از طرف احمدشاه به نخست وزیری منصوب شد، پس از خروج احمدشاه از ایران، در این روز با فشارهای رضاخان طرح خلع «قاجاریه» تصویب شد. رضا خان رئیس موقت کشور گردید، تنها دکتر مصدق و چهار نماینده دیگر مخالفت کردند.





[caption id="attachment_45720" align="alignleft" width="250"]درگذشت فدریکو فلینی درگذشت فدریکو فلینی[/caption]

۹ آبان-۳۱‌اکتبر۱۹۹۲درگذشت فدریکو فلینی


«فدریکو فلینی» فیلمساز بزرگ ایتالیایی درگذشت. «فلینی» کار سینمایی‌اش را با «روبرتو روسلینی» کارگردان مشهور «سینمای نئورئالیسم» ایتالیا، در نوشتن فیلمنامه «رم شهر بی دفاع» و «پاییزا» آغاز کرد. فیلم «جاده» هنوز یکی از زیباترین فیلم‌های «نئورالیسم» محسوب می‌شود.





[caption id="attachment_45721" align="alignleft" width="250"]ترور ایندیرا گاندی ترور ایندیرا گاندی[/caption]

۹‌آبان-۳۱ اکتبر۱۹۸۴ ترور ایندیرا گاندی


«ایندیرا گاندی» فرزند «جواهر لعل ‌نهرو» اولین نخست‌وزیر و سیاستمدار بزرگ هند بود. 4 دوره نخست‌وزیری هندوستان را به عهده داشت. «ایندیرا» در دوران پایانی نخست‌وزیری با بحران‌های متعددی روبرو گردید و سرانجام توسط 2 تن از سیک‌های افراطی در 67 سالگی به قتل رسید.





[caption id="attachment_45722" align="alignleft" width="250"]جنگ کانال سوئز جنگ کانال سوئز[/caption]

۹‌آبان-۳۱اکتبر۱۹۵۶جنگ کانال سوئز


بدنبال ملی کردن «کانال سوئز» توسط «جمال عبدالناصر» ارتش‌های فرانسه، انگلیس و اسرائیل، طی یک حملة نظامی به مصر؛ «کانال سوئز»، «پرت سعید» و «اسلامیه» را اشغال کردند. پس از آن رهبر مصر ضمن یک بسیج عمومی اعلام کرد که مردم مصر ایستادگی می‌کنند.





[caption id="attachment_45723" align="alignleft" width="250"]مذهب پروتستان مذهب پروتستان[/caption]

۹‌آبان-۳۱اکتبر«۱۵۱۷میلادی» پیدایش مذهب پروتستان


در این روز «مارتین لوتر» کشیش آلمانی و استاد رشته الهیات، 95مورد مخالفتش با روش پاپ‌ها را روی کاغذ نوشت و آن را بر در ورودی کلیسای «کسل» در «وینتربرگ» آلمان چسبانید. با این عمل سنگ بنای «پروتستانیسم» و جنبش اصلاحات دینی گذارده شد.

لطفا به اشتراک بگذارید: