در خاطره روزها۶‌آبان-۲۸‌اکتبر



[caption id="attachment_45258" align="alignleft" width="250"]حکم اعدام دکتر فاطمی حکم اعدام دکتر فاطمی[/caption]

۶ آبان۱۳۳۳-۲۸‌اکتبر تأیید حکم اعدام دکتر فاطمی


محکمه تجدید نظر نظامی تهران، حکم اعدام دکتر حسین فاطمی وزیر امورخارجه دولت دکتر مصدق را تأیید کرد. او بارها با صراحت با شاه و بستگانش مخالفت کرده‌بود و به همین جهت، شاه هرگز توصیة دیگران را برای تخفیف مجازات او نپذیرفت.





[caption id="attachment_45263" align="alignleft" width="250"]به قدرت رسیدن موسولینی به قدرت رسیدن موسولینی[/caption]

۶ آبان-۲۸‌اکتبر۱۹۲۲به قدرت رسیدن موسولینی


در راهپیمایی «پیش به سوی رم» که در آن ده‌ها هزار «پیراهن سیاه» فاشیست شرکت کرده بودند، موسولینی، به دستور پادشاه ایتالیا به ریاست دولت رسید. او ضمن برپایی یک دیکتاتوری نظامی، اقتصاد را به شیوه خاص خود سازمان داد.





[caption id="attachment_45264" align="alignleft" width="250"]انگشت نگاری برای تشخیص هویت انگشت نگاری برای تشخیص هویت[/caption]

۶‌آبان-۲۸‌اکتبر انگشت نگاری برای تشخیص هویت


در این روز «انگشت نگاری» برای تشخیص هویت افراد رسمیت یافت. این روش نزدیک به صد سال، تا دهة آخر قرن بیستم ادامه داشت و بعد آزمایش DNA وسیله دیگری برای تشخیص هویت شد.





[caption id="attachment_45265" align="alignleft" width="250"]درگذشت ماکس مولر درگذشت ماکس مولر[/caption]

۶‌آبان-۲۸‌اکتبر۱۹۰۰درگذشت ماکس مولر


«فردریش ماکس مولر» زبانشناس، خاورشناس و اسطوره شناس شهیر آلمانی در 77 سالگی درگذشت. وی درباره زبان سانسکریت، هندوئیسم و مهاجرت آریایی‌ها تحقیقات بسیاری کرد و ریشه زبان‌های آریائی از جمله آلمانی، پارسی و انگلیسی را به دست آورد.





[caption id="attachment_45266" align="alignleft" width="250"]درگذشت فیلسوف تجربه‌گرای انگلیسی درگذشت فیلسوف تجربه‌گرای انگلیسی[/caption]

۶‌آبان-۲۸اکتبر«۱۷۰۴میلادی» درگذشت فیلسوف تجربه‌گرای انگلیسی


«جان لاک» فیلسوف و پدر معنوی اندیشه «حقوق بشر» در دوران جدید، در 72 سالگی درگذشت. به اعتقاد «لاک» که دانش و اندیشه‌ها را ناشی از تجربه می‌داند، «آزادی» همانا برابری سیاسی افراد و برخورداری از حقوق مدنی است و وظیفه دولت محافظت از همین حقوق است.







[caption id="attachment_45267" align="alignleft" width="250"]نام‌گذاری قسطنطینه نام‌گذاری قسطنطینه[/caption]

۶‌آبان-۲۸‌اکتبر«۳۱۲میلادی» نام‌گذاری قسطنطینه


«کنستانتین» سردار رومی که پیرو آیین «میترا» بود پایتخت خود را به دهکده‌ای در حاشیه تنگه «بسفر» منتقل کرد .«کنستانتین» که نخستین امپراتور مسیحی روم است، مدعی بود با مشاهدة صلیبی نورانی مقابل خورشید در حین جنگ، تصمیم گرفته است مسیحی شود.

لطفا به اشتراک بگذارید: