درخاطره روزها‌۷‌آبان-۲۹‌اکتبر

 

[caption id="attachment_45271" align="alignleft" width="250"]امضای قرارداد کنسرسیوم امضای قرارداد کنسرسیوم[/caption]

۷ آبان۱۳۳۳-۲۹ اکتبر امضای قرارداد کنسرسیوم


در این روز شاه سابق ایران، قرارداد نفت با «کنسرسیوم» را امضا کرد. در این قرارداد برخلاف قانون ملی‌شدن نفت ایران، اکتشاف و استخراج و فروش نفت به دست شرکتهای خارجی سپرده می‌شد. نفت «ایران» در اختیار کنسرسیومی از شرکت‌های «امریکا» و «انگلستان» قرار گرفت.





[caption id="attachment_45272" align="alignleft" width="250"]مخالفت با هرگونه امتیاز به بیگانه مخالفت با هرگونه امتیاز به بیگانه[/caption]

۷ آبان۱۳۲۳-۲۹‌اکتبر مخالفت با هرگونه امتیاز به بیگانه


در این روز دکتر «مصدق» که نماینده تهران در مجلس شورای ملی بود مخالفتش را با دادن امتیاز به بیگانگان اعلام کرد. وی با صراحت گفت: دادن هر امتیازی به بیگانه، مشکلات کشور را مضاعف می‌کند و نسل آتی آن را «خیانت» به وطن تلقی خواهد کرد.





[caption id="attachment_45273" align="alignleft" width="250"]دو سوء قصد در تهران دو سوء قصد در تهران[/caption]

۷ آبان۱۳۰۴-۲۹‌اکتبر دو سوء قصد در تهران


«واعظ قزوینی» روحانی مترقی که روزنامه «نصیحت» را منتشر می‌کرد، در ساختمان مجلس به قتل رسید. وی مقالات تندی بر ضد فساد مالی، احتکار و بی‌عدالتی ثروتمندان و مال‌اندوزان منتشر می‌کرد.





[caption id="attachment_45274" align="alignleft" width="250"]تأسیس جمهوری ترکیه تأسیس جمهوری ترکیه[/caption]

۷ آبان-۲۹‌اکتبر۱۹۲۳ تأسیس جمهوری ترکیه


پارلمان ترکیه رأی به جمهوری شدن این کشور داد و جمهوری «ترکیه» به جای امپراتوری عثمانی که صدها سال قلمرو پهناوری از سرزمین‌های عربی و اروپایی را در اختیار داشت قرار گرفت. در این روز همچنین «مصطفی کمال پاشا» به ریاست جمهوری ترکیه انتخاب شد.





[caption id="attachment_45275" align="alignleft" width="250"]درگذشت جوزف پولیتزر درگذشت جوزف پولیتزر[/caption]

۷‌آبان-۲۹‌اکتبر«۱۹۱۱میلادی» درگذشت جوزف پولیتزر


«جوزف پولیتزر» روزنامه نگار معروف آمریکایی در 64 سالگی درگذشت. او «بنیاد پولیتزر» را جهت ارتقاء ادبیات، روزنامه نگاری و موسیقی از طریق انتخاب و جایزه دادن به بهترین‌های سال تأسیس کرد.





[caption id="attachment_45276" align="alignleft" width="250"]اعدام شاعر و نویسندة انگلیسی اعدام شاعر و نویسندة انگلیسی[/caption]

۷ آبان-۲۹اکتبر«۱۶۱۸میلادی» اعدام شاعر و نویسنده انگلیسی


در این روز «والتر رالی» شاعر، نویسنده، دریانورد و سیاستمدار انگلیسی به جرم خیانت به شاه وقت انگلستان در «ارگ لندن» گردن زده شد. وی در «لندن» جلساتی به نام «شب‌های شعر» دایر کرده بود و در این جلسات بر ضد شاه سخن می‌گفت.



لطفا به اشتراک بگذارید: