This browser does not support the video element.

نیویورک: سخنرانی نیکی هیلی سفیر آمریکا: پاسخ به تمامیت رفتار مخرب رژیم

نیویورک: سخنرانی نیکی هیلی


نیکی هیلی سفیر آمریکا در ملل متحد در سخنرانی خود در اجلاس شورای امنیت ضمن محکوم‌کردن نقض حقوق بشر، مداخلات تروریستی و آزمایش موشک‌های بالیستیک حکومت آخوندی، گفت: آمریکا اکنون مسیری را شروع کرده که تلاش دارد به تمامی جنبه‌های رفتار مخرب رژیم ایران پاسخ بدهد و نه فقط به یک جنبة آن. حیاتی است که جامعة بین‌المللی نیز همین کار را انجام بدهد و شورای امنیت سیاست خود را نسبت به این رژیم تغییر بدهد

بخشی از سخنرانی سفیر آمریکا در شورای امنیت را می‌بینیم:

سفیر نیکی هیلی: هدف ما از بحث پیرامون خاورمیانه کار بر روی صلح و امنیت و حقوق بشر برای این منطقه است. ما نمی‌توانیم در مورد ثبات در خاورمیانه صحبت کنیم بدون این که در مورد (رژیم) ایران صحبت کنیم.

آمریکا اکنون مسیری را شروع کرده که تلاش دارد به تمامی جنبه‌های رفتار مخرب (رژیم) ایران پاسخ بدهد و نه فقط به یک جنبة آن. حیاتی است که جامعة بین‌المللی نیز همین کار را انجام دهد.

هر ۶ ماه دبیرکل گزارشی از اجرای قطعنامة 2231 شورای امنیت ارائه می‌دهد که این شورا آن‌را باتفاق آرا تصویب کرده است.

این گزارش همیشه به یافته‌های آژانس بین‌المللی اتمی اشاره داشته که (رژیم) ایران توافق اتمی را اجرا می‌کند. اما در ادامه فهرستی را از نقض‌های آشکار (رژیم) ایران در قبال ماده‌های غیر اتمی قطعنامه ارائه می‌دهد. هر ۶ ماه به شورای امنیت فهرست بالابلندی از این اخبار بد ارئه می‌شود اما به ترتیبی تنها خبرهای خوب را می‌شنوند. برخی کشورها از جانب خود به (رژیم) ایران بخاطر رفتار شرورانه آن هشدار داده اند، اما به‌عنوان شورا ما رویکرد کوته‌بینانة خطرناکی را در پیش گرفته‌ایم.

قضاوت در مورد (رژیم) ایران با محدودة تنگ توافق اتمی، ماهیت واقعی تهدید را نادیده می‌گیرد. (رژیم) ایران را باید در تمامیت رفتارهای تجاوزکارانه، بی‌ثبات‌کننده و غیر قانونی‌اش قضاوت کرد. شورای امنیت مکرراً قطعنامه‌هایی را با هدف پاسخ‌دادن به حمایت (رژیم) ایران از تروریسم و جنگ‌های منطقه تصویب کرده است، ولی (رژیم) ایران مکرراً به این تلاش‌ها بی‌توجهی و آن‌را رد کرده است و بدتر این که این رژیم هم‌چنان این شورا را به بازی می‌گیرد. (رژیم) ایران خود را در پشت ادعای تبعیت فنی از توافق پنهان می‌کند، در حالی که آشکارا سایر محدودیت‌ها بر رفتارش را نقض می‌کند و ما به آنها اجازه داده‌ایم که از آن بگریزند. این باید متوقف شود.

فهرست نقض قطعنامه‌های شورای امنیت توسط (رژیم) ایران بیش از حد طولانی است که بخواهیم آن‌را در اینجا تکرار کنیم. لذا من به رئوس آن اکتفا می‌کنم:

قعطنامة 2231 انتقال تسلیحات متعارف از ایران را منع می‌کند، اما امروز می‌بینیم که (رژیم) ایران یک منبع تسلیحاتی در جنگ‌های سراسر منطقه از یمن تا سوریه و لبنان است. ایالات متحده، فرانسه، استرالیا، اوکراین و سایرین محموله‌های حاوی موشک‌های آر.پی.چی.، مسلسل‌ها و موشک‌های ضد تانک (رژیم) ایران و تسلیحاتی دیگر را به یمن مصادره کرده‌اند.

قطعنامة 2231 هم‌چنین سفر مقامات ارشد (رژیم) ایران به خارج از جمله قاسم سلیمانی را ممنوع کرده است، ولی هم‌چنان گزارش دبیرکل، فهرستی از چندین تصویر و گزارش مطبوعاتی و از سفرهای او به سوریه و عراق را ارائه می‌کند. حتی می‌توانید تصاویر سفر او به روسیه را در رسانه‌های اجتماعی پیدا کنید. این نقض آشکار و مستقیم قطعنامة 2231 است. ولیکن برآشفتگی این شورا کجاست؟ موارد بیشتری وجود دارد. بسیار بیشتر. در قطعامة 1701 و 1559 این شورا باتفاق آرا خواستار خلع سلاح حزب الله شد. با این وجود حزب‌الله در حال ساختن یک زرادخانة جنگی در لبنان با تسلیحاتی است که توسط (رژیم) ایران تأمین شده است.

هیچ‌کدام از اینها به‌شکل پنهانی صورت نمی‌گیرد. رهبر حزب الله آشکارا از حمایتی که (رژیم) ایران تأمین می‌کند سخن می‌گوید. گزارش شده که او گفته است تحریم‌ها نمی‌تواند به حزب‌الله آسیب برساند، چون «هر چیزی که می‌خورد و می‌آشامد، تسلیحات و موشک‌هایش، از جمهوری اسلامی ایران می‌آید».

تازه این فقط آن دسته از فعالیت‌های (رژیم) ایران است که شورای امنیت موضع روشنی در مورد ‌آنها اتخاذ کرده است. در مورد حمایت تسلیحاتی، مالی، آموزشی و نیرویی (رژیم) ایران از رژیم خونریز اسد در سوریه چطور؟

یک مورد دیگر هم هست. فهرستی را که از رفتار خطرناک و مخرب (رژیم) ایران ارائه کردم، شامل خطرناک‌ترین عمل این رژیم نبود: پرتاب‌های مکرر موشک بالیستیک آن، از جمله پرتاب موشک با توانمندی موشک بالیستیک قاره‌پیما در تابستان گذشته که باید هشداری برای اقدام به همه در سازمان ملل باشد. وقتی یک رژیم یاغی حرکت در مسیر موشک‌های بالیستیک را شروع می‌کند، این به نشان می‌دهد که به‌زودی با یک کرة شمالی دیگر مواجه خواهیم بود. اگر این کار برای کرة شمالی اشتباه است، چرا همین رویکرد در قبال (رژیم) ایران اعمال نشود؟

با تصمیم ما برای اتخاذ رویکردی جامع برای مقابله با رژیم ایران، ایالات متحده چشمان خود را بر این نقض‌ها نخواهد بست. ما روشن ساخته‌ایم که این رژیم نمی‌تواند دوجایه‌خوری کند. نمی‌تواند مستمراً قوانین بین‌المللی را نقض کند و هم‌چنان به‌عنوان یک عضو مناسب و قابل اعتماد جامعة بین‌المللی در نظر گرفته شود.

این شورا اکنون فرصت آن‌را دارد که سیاست خود را نسبت به رژیم ایران تغییر بدهد. صادقانه امیدوارم از این فرصت برای نه فقط دفاع از قطعنامه‌ها بلکه همچنین دفاع از صلح، امنیت و حقوق بشر در ایران استفاده کند.

متشکرم.
لطفا به اشتراک بگذارید: