در خاطره روزها ۲۶‌مهر-۱۸‌اکتبر



[caption id="attachment_41584" align="alignleft" width="250"]اوگوستو پینوشه اوگوستو پینوشه[/caption]

۲۶مهر-۱۸‌اکتبر۱۹۹۸ بازداشت دیکتاتور شیلی


سرانجام به درخواست قاضی یک دادگاه اسپانیا «اگوستو پینوشه» دیکتاتور سابق شیلی در ۸۲ سالگی در لندن بازداشت خانگی شد. وی متهم به انجام کودتا به خواست و کمک بیگانه بر ضد دولت مردمی «سالوادور آلنده»، ایجاد اختناق، حکومت غیرقانونی با اعمال رعب و وحشت، قتل ۳ هزار و ۱۹۷ تن و ناپدید شدن یک هزار و صد و دو تن دیگر بود.





[caption id="attachment_41585" align="alignleft" width="250"]نخستین سفینه به زهره رسید نخستین سفینه به زهره رسید[/caption]

۲۶مهر-۱۸‌اکتبر۱۹۶۷ نخستین سفینه به زهره رسید


در این روز سفینة شوروی «ونرا ـ ۴» به سیاره زهره رسید و نخستین دستگاه ساخت بشر شد که توانست از نزدیک، از این ستاره مظهر زیبایی به زمین اطلاعات مخابره کند. «زهره» یا «ناهید» یا «ونوس» دومین سیاره منظومه شمسی است که جرم و اندازة آن تقربیاً شبیه زمین است و پس از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی است.





[caption id="attachment_41586" align="alignleft" width="250"]توماس آلوا ادیسون توماس آلوا ادیسون[/caption]

۲۶مهر-۱۸‌اکتبر۱۹۳۱ درگذشت ادیسون


«توماس آلوا ادیسون» نابغه و مخترع بزرگ، در سن ۸۴ سالگی درگذشت. او که ابتدا خبرنگار و ناشر روزنامه بود، با آگاهی از اختراع «تلگراف» تمامی کوشش خود را صرف تفکر و اختراع نمود و موفق شد تا پایان عمر ۲۵۰۰ اختراع به ثبت برساند.

او ضمن خلاقیت و پشتکاری بی‌نظیر، توانست با اختراع لامپ، جهانی را از تیرگی نجات دهد. بیشتر اختراعات او حاصل تکمیل ایده های دیگران و کار دسته جمعی افرادی بود که تحت نظارت او تحقیق و آزمایش می‌کردند.



[caption id="attachment_41587" align="alignleft" width="250"]جنگ اول بالکان جنگ اول بالکان[/caption]

۲۶مهر-۱۸‌اکتبر۱۹۱۲ جنگ اول بالکان


در این روز جنگ اول «بالکان» آغاز شد. در این جنگ «صربستان» شکست خورد اما سال بعد توانست بر متحد سابق خود «بلغارستان» پیروز شود و قدرت خود را بر تمامی منطقة بالکان مستقر سازد. یک سال بعد، یک جوان صرب ولیعهد «اتریش» را در «صربستان» ترور کرد و بهانة جنگ جهانی اول و اشغال مجدد صربستان فراهم شد.





[caption id="attachment_41588" align="alignleft" width="250"]رژه بزرگ ارتش آزادیبخش رژه بزرگ ارتش آزادیبخش[/caption]

۲۶مهر۱۳۷۰- رژه بزرگ ارتش آزادیبخش


در حالی که رژیم آخوندی خبر از انهدام کامل «مجاهدین» و «ارتش آزادیبخش» می‌داد، یگان‌های نمونة «ارتش آزادیبخش» رژة بزرگی را در برابر «فرماندة کل ارتش آزادی» برگزار کردند. این رژه بیش از ۵ ساعت به‌طول انجامید.

لطفا به اشتراک بگذارید: