This browser does not support the video element.

علاوی: شرکت رژیم در نبرد کرکوک – موضعگیریها در قبال اشغال کرکوک

موضعگیری ها در قبال اشغال کرکوک


ه گزارش تلویزیون العربیه، دکترایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق در گفتگویی با اسکای نیوز گفت که نیروهای رژیم ایران در نبرد کرکوک شرکت داشته اند.

ایاد علاوی روز ۲۴مهر گفت: مسعود بارزانی دیروز عصر با من صحبت کرد و گفت نیروهای انبوهی به فرماندهی قاسم سلیمانی در جنوب کرکوک هستند. از او پرسیدم که ایا مطمئن هستید؟ و او گفت ما از آنها تصویر داریم.

العربیه افزود: ایاد علاوی هم چنین فاش کرد که رژیم ایران به حزب اتحادیه میهنی کردستان فشار آورده تا از مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان جدا بشود.

 

 

به گزارش الحیات مایکل بریجنت مشاور امنیت پیشین در آژانس اطلاعات نظامی آمریکا نوشت که پاسدار قاسم سلیمانی، سرکرده نیروی تروریستی قدس، نبردهای حشدالشعبی را در کرکوک فرماندهی می‌کند.

وی در حساب توئیتری خود نوشت: قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در سپاه پاسداران انقلاب ایران بر عملیات نظامی شبه نظامیان تحت پشتیبانی رژیم ایران (حشد الشعبی) در کرکوک نظارت داشته است

 

 

سناتور جان مک کین، رئیس کمیته قوای مسلح سنای آمریکا در بیانیه‌ای درباره وقایع کرکوک اعلام کرد،

من عمیقاً از گزارش‌های مطبوعاتی که نشان می‌دهد (رژیم) ایران و نیروهای تحت حمایت (این رژیم) بخشی از حمله هستند نگرانم. دولت عراق باید با توقف پیشروی‌هایش، اقدامات فوری برای آرام‌کردن وضعیت شکننده اتخاذ کند.

بیانیه سناتور جان مک کین می‌افزاید: ایالات متحده تجهیزات و آموزش به دولت عراق داد تا علیه داعش بجنگد و از خودش در برابر تهدیدات خارجی دفاع کند، نه این‌که به عناصر یکی از دولت‌های منطقه‌یی خودش که از شرکای قدیمی و ارزشمند ایالات متحده است، حمله کند. اشتباه نکنید، اگر هم‌چنان شاهد سوءاستفاده از تجهیزات آمریکایی به این صورت باشیم، عواقب سنگینی وجود خواهد داشت.

 

ترنت فرانکس، نماینده کنگره آمریکا، نیز در بیانیه اعلام کرد:

حشد الشعبی ماهیت واقعی خود را نشان داد. آنها علاقه‌یی به امنیت عمومی عراق و خاورمیانه ندارند. بلکه آنها عاملان رژیم فاسد (حاکم بر) تهران هستند که هدف آنها ایجاد «هلال شیعی» و ادامة رساندن پول و تسلیحات به گروه‌های نام‌گذاری شدة تروریستی مثل حزب‌الله است.

 

استرون استیونسون، رئیس بنیاد اروپایی آزادی عراق، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ما حضور گروه تروریستی حشد الشعبی تحت فرماندهی نیروی قدس و فرمانده آنها ، قاسم سلیمانی در عراق بخصوص در مناطقی که از نیروی داعش آزاد شده اند و همچنین در کردستان عراق را قویا محکوم میکنیم. ما از دولت امریکا می خواهیم که فورا دخالت بکند. به اجرا در آوردن استراتژی نوین امریکا درباره رژیم ایران و سپاه پاسداران، باید بلادرنگ در عراق و سوریه آغاز شود.

استرون استیونسون می افزاید : حشد الشعبی بخشی از سپاه پاسداران است و حضورش در آن کشور باعث افزایش تنش، از دست رفتن جانها ، سرکوب بیشتر و کشتار اهل سنت و کرد ها می شود.

فرماندهی کل پیشمرگه‌ها اعلام کرده است که شبه نظامیان حشد الشعبی که توسط سپاه پاسداران تحت آموزش قرار گرفته و حمایت مالی می شوند، حملات اخیر علیه نیروهای کرد را سازمان داد. ما اخبار ناراحت کننده ای دریافت کرده ایم که در حین درگیری ها برای تسخیر شهر کرکوک در روز دوشنبه، سرهای تعدادی از پیشمرگان توسط شبه نظامیان حشدالشعبی قطع شده است.

در اطلاعیه رئیس بنیاد اروپایی آزادی عراق آمده است، استراتژی جدید آمریکا و نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی توسط وزارت خزانه داری، در منطقه، به گرمی مورد استقبال قرار گرفته است. نیروی قدس که بخش ویژه عملیات برون مرزی سپاه پاسداران است، عامل اصلی صدور تروریزم درخاور میانه بخصوص در سوریه و عراق بوده است. ما خواهان اقدام قاطع علیه نیروی قدس سپاه پاسداران و اخراج فوری آن از این دو کشور هستیم.
لطفا به اشتراک بگذارید: