درخاطرها روزها۲۳مهر-۱۵اکتبر



[caption id="attachment_41069" align="alignleft" width="250"]اولین سفینه فضایی چین اولین سفینه فضایی چین[/caption]

۲۳مهر-۱۵اکتبر۲۰۰۳ اولین سفینه فضایی چین


اولین سفینة فضایی «چین» به نام «کشتی آسمانی شماره ۵» از صحرای «گبی» در مغولستان چین، به فرماندهی سرهنگ خلبان «یانگ لی وی» ۳۸ ساله به مدار زمین رفت و بامداد پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۳ در دشت «گبی» به زمین بازگشت.





[caption id="attachment_41072" align="alignleft" width="250"]تظاهرات میلیونی علیه جنگ تظاهرات میلیونی علیه جنگ[/caption]

۲۳مهر-۱۵اکتبر۱۹۶۵ تظاهرات میلیونی علیه جنگ


میلیونها آمریکایی در شهرهای مختلف این کشور بر علیه ادامه جنگ «ویتنام» دست به راهپیمایی و اعتراض زدند. تظاهرکنندگان، جنگ «ویتنام» را غیر ضروری و مغایر قانون اساسی آمریکا میخواندند.





[caption id="attachment_41074" align="alignleft" width="250"]برکناری خروشچف برکناری خروشچف[/caption]

۲۳ مهر-۱۵اکتبر۱۹۶۴ برکناری خروشچف


دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی، «نیکیتا خروشجف» را از همه سمتهایش در دولت و حزب برکنار کرد و اعلام داشت که این تصمیم به علت ضعف سلامتی جسمانی او صورت گرفته است.





[caption id="attachment_41075" align="alignleft" width="250"]زادروز نیچه، فیلسوف آلمانی زادروز نیچه، فیلسوف آلمانی[/caption]

۲۳مهر-۱۵اکتبر۱۸۴۴ زادروز نیچه، فیلسوف آلمانی


«فردریک نیچه» فیلسوف و نویسنده آلمانی و مؤلف کتابهای «چنین گفت زرتشت» و «تولد تراژدی»، در این روز به دنیا آمد و۵۶ سال عمر کرد..







[caption id="attachment_41076" align="alignleft" width="250"]آغاز تبعید ناپلئون آغاز تبعید ناپلئون[/caption]

۲۳مهر- ۱۵اکتبر«۱۸۱۵میلادی» آغاز تبعید ناپلئون


تبعید «ناپلئون بناپارت» در جزیره «سنت هلنا» که۲ هزار کیلومتر تا خشکی فاصله دارد، آغاز شد. وی که پس از شکست در جنگ «واترلو» خود را تسلیم کرده بود، ۶ سال در یک خانة چوبی به‌سر برد و سال۱۸۲۱ درگذشت.





[caption id="attachment_41078" align="alignleft" width="250"]افتتاح رصدخانه دیلمیان افتتاح رصدخانه دیلمیان[/caption]

۲۳مهر-۱۵اکتبر«۹۸۷میلادی» افتتاح رصدخانه دیلمیان


«رصدخانه دیلمی» ایران با مدیریت «ابوسهل کوهی طبری» در این روز آغاز به کار کرد. «ابوسهل» فرزند رستم ضمن آشنایی با رموز فضا و علم هیأت، از ریاضی‌دانان برجسته بود و کار «رصد» ستارگان را از همین روز آغاز کرد.



لطفا به اشتراک بگذارید: