This browser does not support the video element.

واکنش نمایندگان و شخصیتها نسبت به استراتژی جدید در قبال رژیم ایران

حمایت نمایندگان کنگره و سنا


مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا طی یک سخنرانی در نیویورک، گفت: «با توجه به تهدید فزایندة دیکتاتوری حاکم بر ایران روز (جمعه) رئیس‌جمهور ترامپ یک استراتژی جدید را برای «پاسخ‌دادن به مجموعة کاملی از اقدامات مخرب (رژیم) ایران» اعلام کرد».

 

مایک پنس در توئیتر خود نیز، نوشت: «هم‌چنان که رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما مسیری را که نتیجة قابل پیش‌بینی آن خشونت و تروریسم بیشتر و رسیدن (رژیم) ایران به آستانة اتمی‌شدن است، راادامه نخواهیم داد».

 

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا پس از تصمیم دونالد ترامپ که اعلام کرد رژیم ایران از توافق هسته‌ای دوران اوباما تبعیت نمی کند گفت از استراتژی جدیداً اعلام شده پرزیدنت ترامپ در رابطه با ایران حمایت می کنم.

جیمز متیس در پنتاگون به خبرنگاران گفت: «من به رئیس جمهور مشورت می‌دهم. او توسط مردم آمریکا انتخاب شده است و من از استراتژی‌ او در رابطه با ایران که روز جمعه اعلام شد حمایت می‌کنم.» جیمزمتیس گفت‌: اولین اولویت من این است که با متحدان آمریکا در خاورمیانه و سایر مناطق رایزنی کنم تا با «بد رفتاری‌» رژیم ایران مقابله کنیم.

پنتاگون همچنین طی اطلاعیه‌ای بر خنثی کردن دخالتهای بی ثبات کننده رژیم ایران و جلوگیری از حمایتهای این رژیم از گروه‌های تروریستی و شبه نظامی تأکید کرد.

 

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی در مورد استراتژی جدید دونالد ترامپ گفت:‌ به دوستان و متحدانمان در اروپا می گویم یک فرصت واقعی پیش آمده است تا با همه تهدیدهای رژیم ایران مقابله کنیم. برنامه یی که رئیس جمهور آمریکا ارائه داد در رابطه با بیان تهدیدها خیلی روشن بود. این به نفع ماست با هم کار کنیم.

وزیر خارجه آمریکا که روز 21مهر96 سخنرانی می کرد افزود: من کاملا انتظار دارم که متحدین و دوستان ما در اروپا و در منطقه از تلاشهای ما برای مقابله با تهدیدهای رژیم ایران حمایت کنند

 

پل رایان رئیس کنگرة آمریکا ضمن استقبال از استراتژی جدید ایالات متحده در قبال رژیم آخوندی، اعلام کرد: «(رژیم) ایران به آزمایش موشک‌های بالیستیک و تأمین مالی عوامل تروریستش در سراسر منطقه ادامه داده است. صرف اجرای یک توافق که به‌نحو مرگباری ناقص است، کافی نیست. من از تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای بازبینی این توافق خطرناک حمایت می‌کنم و مجلس نمایندگان، با دولت او برای مقابله با مجموعة فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة (رژیم) ایران کار خواهد کرد».

 

سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا با صدور بیانیه‌یی، اعلام کرد: «من به کار با دولت ترامپ برای مهار کردن حمایت (رژیم) ایران از تروریسم و شبه‌نظامیان نیابتی، ممانعت از تهدید موشک‌های بالیستیک (این رژیم) و بستن مسیر (رژیم) ایران برای دستیابی به سلاح اتمی متعهدم... استراتژی جدیدی که توسط رئیس‌جمهور برای جلوگیری از جاه‌طلبی‌های منطقه‌یی (رژیم) ایران، رفتار شرورانه و تلاش‌های آن برای تسلط بر خاورمیانة بزرگ اعلام شد، یک پاسخ مناسب به عواقب سیاست‌های شکست‌خوردة دولت اوباماست...».

سناتور مک‌کانل افزود: «تصمیم رئیس‌جمهور برای عدم تأیید برجام... فرصتی را در اختیار کنگره قرار می‌دهد تا قانون (مربوط به این توافق)... را تقویت کند... و برای متحدانمان روشن می‌سازد که باید اقدامات بیشتری برای جلوگیری از رفتار شرورانة (رژیم) ایران صورت گیرد».

وی تأکید کرد که یک استراتژی جامع برای متوقف‌کردن تجاوزات رژیم، «نمی‌تواند از طریق برجام، به گروگان گرفته شود. دولت اوباما برای مدتی بیش از حد طولانی، آزار و اذیت کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس توسط (رژیم) ایران، تلاش‌های شبه نظامیان شیعی برای ایجاد یک پل زمینی بین عراق و سوریه به‌سمت حزب‌الله و تسلیحات حوثی‌ها در یمن را نادیده گرفت. اکنون دولت ترامپ از این فرصت برخوردار است تا با کنگره و متحدانمان به‌منطور دادن پاسخی مناسب به این اقدامات، همکاری کند».

 

سناتور جان مک‌کین رئیس کمیتة قوای مسلح سنای آمریکا، اعلام کرد: «اهدافی که پرزیدنت ترامپ در سخنرانی‌اش ارائه کرد، تغییری مورد استقبال است که باید خیلی وقت پیش صورت می‌گرفت. (این اهداف) مسیر رو به پیشی را برای ایالات متحده فراهم می‌کند تا سیاست ما به‌جای این‌که فقط بر برنامة اتمی (رژیم ایران) متمرکز باشد، بر جاه‌طلبی‌های منطقه‌یی بی‌ثبات‌کنندة (این رژیم) تمرکز کند...».

سناتور مک‌کین، افزود: «(رژیم ایران) بزرگ‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان است؛ حمایت آن از رژیم قاتل اسد، به کشتار صدها هزار و جابجایی میلیون‌ها تن کمک کرده و کشورهای سراسر منطقه را بی‌ثبات کرده است. استمرار توسعه و آزمایش موشک‌های بالیستیک (توسط این رژیم) قانون بین‌المللی را نقض می‌کند. نقض گستردة حقوق بشر آن در داخل کشور و سراسر خاورمیانه وحشتناک است... حال به‌رغم سابقة طولانی فعالیت‌های شرورانة (رژیم) ایران، دولت اوباما به‌طور مستمر با (این رژیم) فقط به‌عنوان یک مسئلة منع تکثیر برخورد کرد و نه یک مسئلة ژئوپلیتیک. این میراث شکست‌خورده، سایة بزرگی را بر وضعیت کنونی انداخته است».

 

جان بولتون تصمیم دونالد ترامپ برای رد تبعیت رژیم از برجام را یک گام مهم در روند خاتمه‌دادن به این توافق و فاصله‌گرفتن اساسی از سیاست اوباما دانست.

وی گفت: «من همواره ترجیح داده‌ام که از توافق خارج بشویم؛ اما (ترامپ) یک سیاست دو مرحله‌یی را اتخاذ کرد و این نکته در سخنرانی‌اش مهم بود که گفت: این اختیار را حفظ می‌کند که هرگاه بخواهد، از (توافق) خارج شود...».

جان بولتون افزود: «برجام تحت بازبینی مستمر است و (ترامپ) روشن می‌سازد که سرانجام تصمیم‌گیری بر عهدة خود اوست. به‌نظرم ما اکنون به‌سمت درستی هدایت می‌شویم... من روز (قبل از سخنرانی) صحبتی با پرزیدنت ترامپ داشتم و از این فرصت استقبال کردم...».

جان بولتون در پاسخ به سئوالی دربارة واکنش کشورهای اروپایی نسبت به تصمیم ترامپ، تصریح کرد: «این برعهدة خود اروپاست که تصمیم بگیرد با (رژیم) ایران معامله ‌کند یا با ما».

 

سناتور مارکو روبیو با استقبال از رد توافق اتمی توسط ترامپ خواهان اعمال تحریم‌های سخت‌تر و برقراری مجدد تحریم‌های قبلی علیه رژیم شد.

وی گفت: « قویاً شک دارم که حتی بتوان چنین توافق خطرناک و ناقصی را اصلاح کرد... سرانجام رها کردن توافق اتمی، اعمال مجدد تحریم‌های تعلیق‌شده و اعمال تحریم‌های افزوده توسط رئیس‌جمهور نسبت به یک توافق رد شده....، بیشتر به سود ما خواهد بود».

 

اد رویس رئیس کمیته امور خارجی و کوین مک کارتی رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا, به همراه مک تورنبری Thornberr و لیز چینی Liz Cheney‎از اعضای ارشد این مجلس, با صدور بیانیه‌ای مشترک از استراتژی جدید دونالد ترامپ در برابر رژیم ایران حمایت کردند.

در این بیانیه از آمده است, «اعلام رئیس جمهوری به درستی بر طیف کاملی از تهدیدهای مرگبار رژیم ایران متمرکز بود. روابط ما با رژیم ایران نباید از طریق یک توافق هسته ای معیوب تعیین شود. از یمن تا لبنان, رژیم ایران در تلاش برای تحمیل اصول مذهبی ظالمانه خود در سراسر منطقه است.»

این بیانیه, با اشاره به حمایت رژیم ایران از گروه های تروریستی مانند حزب الله لبنان, تقویت رژیم دیکتاتوری بشار اسد در سوریه, دامن زدن به بی ثباتی در عراق از طریق درگیری های قومی, و نقض حقوق مردم ایران تأکید می کند:‌ «ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین رژیمی تبدیل به یک قدرت هسته ای شود.»

 

 سناتور تام کاتن طی اطلاعیه یی درباره استراتژی جدید دونالد ترامپ علیه رژیم ایران که روز جمعه 21مهر اعلام شد گفت:‌ اکنون قانونگذاران باید آنچه را که دو سال است قادر به اجرای آن نبودند رابه مورد اجرا بگذارند انجام بدهند و حول استراتژی ایران متحد شوند که بطور واقعی برنامه تسلیحات اتمی رژیم ایران را متوقف می کند . وی تأکید کرد استراتژی جدید دونالد ترامپ به آمریکا و متحدان آن قدرت می دهد که با تجاوزات سلطه طلبانه رژیم ایران مقابله کنند.

 

مایکل مک کال، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای تأکید کرد: یکی از بزرگترین تهدیدها علیه وطن ما سلاح هسته‌ای رژیم ایران است, متاسفانه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام), که توسط دولت اوباما مورد توافق قرار گرفت, به شدت توافق ضعیفی است که در حال حاضر دیکتاتوری خون آشام در تهران را تقویت کرده است و به این رژیم اجازه خواهد داد حتی اگر به شدت به توافق پایبند باشد، خطرناکترین سلاح در جهان را وقتی توافق منقضی شد، بدست بیاورد...

من از رییس جمهور برای انجام یک رویکرد حساب شده به منظور تقویت توافق بدون شکاف، تشکر می کنم.

 

ایلیانا رزلهتینن, رئیس زیر کمیته خاورمیانه و شمال آفریقا درمجلس نمایندگان آمریکا از استراتژی دونالد ترامپ در قبال رژیم ایران حمایت کرد و گفت: ”این تصمیم فرصت خوبی برای رفع برخی کمبودهای عمده در برجام است تا اطمینان حاصل کنیم رژیم ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت. ما باید با هم کار کنیم تا شکافها را ببندیم، برنامه موشک بالستیک رژیم ایران را متوقف کنیم و اجازه بازرسی از سایتهای نظامی این رژیم را به دست آوریم.

وی با اشاره به نقض حقوق بشر در ایران و حمایت رژیم از تروریسم تأکید کرد باید برای تحریمهای غیرهسته یی، اتحادیه اروپا را با خود همراه کنیم و علیه سپاه پاسداران دست به عمل بزنیم تا از منافع امنیت ملی آمریکا و متحدینمان حفاظت کنیم.

 

ژنرال جک کین معاون پیشین ستاد مشترک نیروی زمینی آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز، گفت: «دوران مماشات اوباما با (رژیم) ایران به پایان رسید. پرزیدنت ترامپ به این واقعیت کاملاً رسمیت بخشید که ایالات متحده... و متحدانش با (رژیم) ایران مقابله خواهد کرد و جلوی تجاوزات آن‌را خواهند گرفت».

 

از سوی دیگر سران فرانسه، انگلستان و آلمان طی بیانیة مشترکی نسبت به عواقب تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر رد تبعیت رژیم از توافق اتمی ابراز نگرانی کردند و خواهان حفظ برجام شدند.

آنها در بیانیة خود، گفته‌اند: «ما هم‌چنان به برجام و اجرای کامل آن توسط تمامی طرف‌ها متعهدیم... ما دولت و کنگرة ایالات متحده را تشویق می‌کنیم که قبل از در پیش‌گرفتن هر گامی که ممکن است برجام را تضعیف کند، مثل اعمال مجدد تحریم‌ها...، عواقب آن‌را برای امنیت ایالات متحده و متحدانش مورد بررسی قرار بدهند».

در بیانیة مشترک سران فرانسه، انگلستان و آلمان هم‌چنین آمده است: «در حالی که برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم، ما بر سر نگرانی‌ها دربارة برنامة موشک بالیستیک (رژیم) ایران و فعالیت‌های منطقه‌یی آن که منافع امنیت اروپا را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، اشتراک نظر داریم ما آماده‌ایم تا دست به اقدامات بیشتر بزنیم و در همکاری نزدیک با ایالات متحده و همة شرکای مربوطه، به این مسائل پاسخ بدهیم».

 

موگرینی نیز در یک سخنرانی پس از اعلام استراتژی جدید آمریکا، گفت: «توافق (اتمی) یک توافق دو طرفه نیست... جامعة جهانی و اتحادیة اروپا... به‌روشنی گفته‌اند که این توافق برقرار است و برقرار خواهد بود».

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که خود با تمامی جوانب کار تجارت آشناست درباره آزردگی دولتهای اروپایی در مورد سخنانش علیه رژیم حاکم بر ایران به صراحت گفت: آنها پول بسیار زیادی از معامله با رژیم ایران بدست می آورند

 

وزارت خارجه عربستان سعودی طی بیانیه یی در حمایت از استراتژی جدید امریکا در قبال رژیم آخوندی،اعلام کرد: رژیم ایران تروریسم در منطقه و از جمله حزب‌الله [لبنان] و شبه‌نظامیان حوثی را حمایت کرد و تنها به این موضوع اکتفا نکرده و در یک نقض آشکار قوانین بین‌المللی توانایی‌ها و دانش خود را به گروه‌های شبه‌نظامی تابع خود از جمله شبه‌نظامیان حوثی منتقل کرد. خطرات ناشی از سیاست‌های رژیم ایران برای امنیت و صلح جهانی تنها منحصر به برنامه هسته‌‌ای رژیم ایران نیستند و شامل همه اقدامات خصمانه این رژیم می‌شوند."

 

وزارت خارجه امارات متحده عربی نیز طی بیانیه یی اعلام کرد:‌ « امارات متحده عربی قویا از استراتژی جدید پرزیدنت ترامپ حمایت می کند تا به طیف کامل اعمال مخرب این رژیم پرداخته شود... مدتهاست که رژیم ایران تخریب و هرج و مرج به سراسر این منطقه و فراتر از آن را پراکنده است... برجام تنها این رژیم را تشجیع کرد تا رفتار تحریک آمیز و بی ثبات کننده اش را تشدید کند نامگذاری سپاه پاسداران توسط خزانه داری آمریکا به محدود شدن فعالیتهای خطرناک رژیم ایران بعنوان دولت جلودار حامی تروریسم کمک می کند.

 

دولت بحرین با استقبال از استراتژی جدید آمریکا درباره ایران تأکید کرد، رژیم ایران بزرگترین کشور حامی تروریسم و تحریم سپاه پاسداران تأکیدی بر مبارزه با تروریسم و حامیان آن است. دولت بحرین از همه تلاشها برای مقابله با شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در منطقه، حمایت می‌کند.

 

ریاست جمهوری یمن در بیانیه ای با استقبال از استراتژی آمریکا در قبال رژیم آخوندی، تاکید کرد: سپاه پاسداران با حمایت مالی و تسلیحاتی از شبه‌نظامیان در یمن و تجهیز آنها به موشکهای پیشرفته و مین‌های شناور و قایق‌های مجهز به مواد منفجره ، ثبات وامنیت منطقه و سیر حرکت و فعالیت کشتیرانی در دریای سرخ را تهدید می کند.

این بیانیه می‌افزاید: فعالیتهای خطرناک و بی ثبات کننده رژیم ایران باید متوقف شود تا صلح و ثبات در منطقه برقرار شود.
لطفا به اشتراک بگذارید: