اعتراضات فزاینده و خشم شعله‌ور در میهنمان- گفتگو با حسین میرداماد



  • برنامه سرخط ۱۵مهر- ۱۳۹۶- گزارشی از اعتراضات فزاینده و خشم شعله‌ور در میهنمان همراه با گفتگویی در همین رابطه با حسین میرداماد




 در روزهای اخیر شاهد افزایش حرکتهای اعتراضی مردم در تهران و شهرهای مختلف بودیم. همراه هستیم با حسین میرداماد تا این موضوع را مورد بررسی قرار بدهیم.



س: آیا شما از میزان حرکتهای اعتراضی طی روزهای اخیر آمار و ارقامی دارید؟


حسین میرداماد: البته طبق معمول به‌دلیل سانسور زیادی که رژیم آخوندی اعمال میکند ما نمی‌توانیم تمام واقعیت را نشون بدهیم با اینهمه گوشه‌یی از واقعیت نشان داده میشود. بر اساس این گزارش تنها در ۴ روز از ۱۰ تا ۱۳ مهر ۹۴ حرکت اعتراضی در کشور ثبت شده که به‌طور متوسط ۲۴ حرکت اعتراضی در روز بوده است. از این تعداد ۵۲ حرکت اعتراضی مربوط به اقشار مختلف بود که اغلب آنها مربوط به غارت‌شدگان بوده است هم‌چنین معلمان و فرهنگیان در ۲۸ شهر کشور تظاهرات کردند که تنها در تهران ۳هزار معلم و فرهنگی تظاهرات کردند.




[caption id="attachment_38486" align="alignleft" width="300"]حرکت اعتراضی معلمان حرکت اعتراضی معلمان[/caption]

همزمان معلمان شاغل و فرهنگیان بازنشسته در شهرهای مختلف از جمله شهرهای اهواز، اصفهان، شهر کرد، یزد، کرج، قزوین، تبریز، رشت، ساری، آزاد شهر (استان گلستان)، مشهد، بجنورد، تربت حیدریه، خرم‌آباد، الیگودرز و... دست به حرکت اعتراضی زدند. علاوه بر این ۱۰ مورد کارگران و ۴ مورد اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بوده است.


در حرکت اعتراض معلمان دست نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود: «معلم، کارگر، دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «دست غارتگران از صندوقهای بازنشستگی کوتاه باد»، «جای معلم زندان نیست» و «ما خواهان حقوق بالاتر از خط فقر به میزان حداقل ۴میلیون تومان هستیم».
قبل از ادامه بحث، اجازه بدهید یک نگاهی داشته باشیم به شعارها و حرکتهای اعتراضی معلمان
با توجه به این‌که شما بحثتان سایر موضوعات مربوط به اعتراضات اجتماعی هست و ما هم یک برنامه در ارتباط با خواستهای معلمان داریم در همین هفته،



س: خواستهای معلمان در این تظاهرات چه بود؟


حسین میرداماد: برخی از آنها در شعارهای معلمان پیدا بود مثل: «معلم به‌پاخیز برای رفع تبعیض»، «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «این همه بیعدالتی هرگز ندیده ملتی»، «یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه»، «بودجه عادلانه، حق مسلم ماست» و «سفره ما خالیه، پْز شما عالیه».


فرهنگیان در قطعنامه سراسری خود خواستار پرداخت ۹ ماه مطالبات معوقه، همسان سازی حقوق معلمان شاغل و بازنشسته با دیگر کارکنان دولت به‌نحوی که حقوق هیچ معلمی زیر خط فقر نباشد، برقراری بیمه درمانی کامل، تأمین امنیت شغلی و روانی عموم معلمان اعم از معلمان بخش خصوصی، معلمان حق‌التدریسی و معلمان آزاد و پوشش بیمه درمانی برای آنها، ارتقای نظام تربیت معلم کشور، کیفیت بخشیدن به آموزش کودکان به‌ویژه در مناطق محروم و کودکان بازمانده از تحصیل و مهاجر، تأمین نیازهای دانش‌آموزان با توجه به تنوع جغرافیایی، فرهنگی و قومی آنها، تأمین الزامات پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس.. شدند.



س: ما هفته گذشته ایام عاشورا را پشت سر گذاشتیم آیا اعتراضات غارت‌شدگان به‌مناسبت این ایام کاهش پیدا نکرد؟


حسین میرداماد: نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه گسترش بیشتری پیدا کرد و مردم با استفاده از حرکت ضد ظلم و ستم امام حسین شعارهای بسیار قویتری را علیه نظام آخوندی دادند. مردم با اشاره به حاکمیت آخوندی که مثل یزید جنایتکار و غارتگر است شعار می‌دادند یاحسین یاحسین کربلا اینجاست. یا این‌که شعار می‌دادند: هیهات من الذله؛ حسین حسین شعارشه دزدی افتخارشه.



تصاویری را از همین شعارهای غارت‌شدگان همکارانمان آماده کردن که با هم می‌بینیم


بله وقتی مردم شعار میدهند یا حسین کربلا اینجاست یعنی نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه کیفیت آن هم افزایش پیدا کرده است و خود سردمداران رژیم را با یزید مقایسه می کنند و از همان الهام می گیرند برای جنگیدن و مبارزه کردن با رژیم. در همین هفته ما شاهد بیست و یکمین یا بیست و دومین روز تحصن غارت‌شدگان کاسپین جلو قوه قضاییه رژیم بودیم. آنهم در شرایط سرما و باران و مشکلاتی که خانواده ها دارند. این هفته باز هر روز گروهی از مالباختگان از رشت، مشهد، اردبیل و سایر شهرها به تهران آمده و به آنها پیوسته و با این هموطنان غارت شده اعلام همبستگی می‌کنند.




[caption id="attachment_38489" align="alignleft" width="300"]تجمع اعتراضی غارت‌شدگان در کرمان تجمع اعتراضی غارت‌شدگان در کرمان[/caption]

علاوه بر اینها سایر غارت‌شدگان مثل مؤسسات مالی آرمان، البرز ایرانیان، افضل طوس مشهد، پدیده شاندیز، ولی عصر، ثامن‌الحجج هم در شهرهای خودشان تجمعات اعتراضی و تحصن علیه غارت اموالشان توسط این مؤسساتی که اساساً وابسته به سپاه پاسداران هستند داشتند. در حال حاضر مالباختگان در ۲۴ شهر هر روز در خیابانها هستند.


با توضیحاتی که دادید به سوال بعدی من هم که ؛آیا این افزایش اعتراضات یک افزایش صرفاً کمی بوده یا تفاوت کیفی؛ جواب دادید که کیفیت این تظاهرات علاوه بر کمیت آن افزایش پیدا کرده است. هم با تظاهراتهای قبلی دارد، در شیراز هم تجمع اعتراضی داشتیم که مردم شعار می‌دادند ای آخوند حیاکن پول ملتو رها کن. اجازه بدهید تصاویری ازشیراز را ببینیم.


ما الآن شاهد افزایش کیفیت تظاهرات هستیم. یکی از کیفیت ها در شعارهای مردم مشاهده می شود. یکی دیگر از برجسته ترین ویژگیهای این اعتراضات حضور گسترده زنان است. زنان در تظاهرات شرکت می کنند شعار می دهند مردم را به تظاهرات دعوت می کنند. شب تا صبح در تحصن می مانند. علاوه بر این شعارهایی که بر علیه خطوط رژیم می دهند مانند سوریه را رها کن فکری به حال ما کن. کلیت دستگاه رژیم برای مردم زیر علامت سوال رفته و این در شعارهای آنها منعکس می شود. اینه که در چند مقوله، این اعتراضات در حال تغییر کیفیت هستند.


یک خبری از اهواز به دستمان رسیده است که همین دیشب در اهواز تجمع‌کنندگان که در برابر مؤسسه اعتباری آرمان وحدت که مردم یکی از سپرده‌گذاران که سرطان داشته و از حال هم رفته بوده شعار میدادند: می‌کشم می‌کشم آن که برادرم کشت. این فیلم را که تازه به ‌دستمان رسیده را ببینیم و بعد من سؤالاتم را ادامه میدهم.


همان‌طور که می‌بینیم یکی از ویژگی های این دور از اعتراضات مال باختگان سر دادن شعارهای قیام است. شعار: می‌کشم می‌کشم آن که برادرم کشت یک عزم و یک اراده است برای ایستادگی و اینکه ما کوتاه نمی آییم. موضوع بحث شیرمحمد در فیلم تنگسیر است.



س- گاهی کارگزاران رژیم می گویند که ما این تظاهراتها را مدیریت می‌کنیم. بنابراین افزایش حرکتهای اعتراضی را به نوعی می گویند که در کنترلمان است در این مورد چه می گویید؟


ج: می گویند:«طرفو به ده راه نمی‌دادن ادعای کدخدایی می‌کرد». شعارهای تظاهرات مردم یه پوست پیاز با شعار علیه خود خامنه‌ای فاصله دارد و به شعارهای قیام را سر می دهند. یک اصطلاحی را کیهان شریعتمداری گاهی برای باند روحانی در مبارزه با به‌اصطلاح استکبار جهانی استفاده میکند و می گوید:«شکمشو محکم میره میزنه به لگد آمریکا». حالا داستان اینهاست.




[caption id="attachment_38492" align="alignleft" width="300"]مراسم خاکسپاری زندانی سیاسی محمد جراحی مراسم خاکسپاری زندانی سیاسی محمد جراحی[/caption]

این حرفها برای چیست؟ برای این است که در بن‌بست مطلق هستند. نه می تواند این تظاهرات را مهار کند اگر سرکوب کنند بازتابهای وسیع اجتماعی خواهد داشت. در مورد کارگران آذر آب و هپکو دیدید که چه حمله وحشیانه‌ای کرد و کارگران کارخانه‌های هپکو و آذر آب اراک را با باتون و گاز اشک و آور و مشت و لگد خونین و زخمی کردند ولی فردای آن روز بدتر شد و فضا اجتماعی تر شد.


یکی از کارگران شریفی که زندانی سیاسی بوده و طی روزهای اخیر درگذشت بنام ی محمد جراحی . او یک زندانی سیاسی بوده است کارگر بود و حقوق کارگران را مطالبه می کرد رژیم ۵ سال او را در زندان نگه داشت و مستمر دنبال این بود که دست از آرمانش بردارد تسلیم بشود ولی محمد جراحی ایستاد. بعد از درگذشت او بر سر مزارش صدها نفر از کارگران و مردم و فعالان سیاسی اجتماعی حاضر شده و سخنرانی کرده و یاد او را بزرگ داشتند. ایستادگی در برابر رژیم یک ارزش است. رژیم با این مردم چه کار می خواهد بکند؟ مدیریت؟ مدیریتی که بیش از پیش در مقابل خشم مردم ناتوانتر می شود.



س: شما گفتید که مردم در ایام محرم از شعارها و نوحه‌ها علیه رژیم در تظاهراتشان استفاده می‌کنند آیا این فقط محدود به تظاهرات مالباخته‌ها بود؟


ج: اتفاقاً یکی از وجوه اعتراضات مردم که در ابتدا گفتم در آمار و ارقام نمی‌گنجد. همین اعتراضات مردم در بسیاری از هیئتها. آخوند احمد خاتمی امام جمعه منفور تهران در مشهد به‌مناسبت ایام محرم گفت:‌ «کسانی در پی آن هستند که مجدداً دین را از سیاست جدا کنند و هیأتهای مذهبی را به سوی سکولاریسم ببرند. هیأتهای مذهبی بدانند که وقتی به مداح می‌گویند «آمده‌ایم گریه کنیم؛ پس از امام، انقلاب و شهدا حرفی نزن» معنایش همان تز جدا کردن دین از سیاست است».


س: سؤالی به دستمان رسیده است: الآن نزدیک به یک سال هست که این مالباختگان تظاهرات می‌کنند و کسی هم از مسؤلان به حرفهای اینها گوش نمی‌دهد. بنابراین اینهمه تظاهرات و تحصن چه سودی دارد؟


ج: دیکتاتوری می خواهد مردم را مایوس کند که من سر جای خودم هستم و هیچ اتفاقی نمی افتد. اگر ما به موارد مشابه اعتراضات مکرر مالباختگان نگاه کنیم می‌بینیم که اتفاقاً هر چه ایستادند باعث شد رژیم عقب بنشیند. مثلاً مؤسسه میزان وابسته به دادگستری مشهد یادتان هست حدود یکسالی ایستادند تا مجبور شدن پاسخ آنها را بدهند. این رژیم البته آبرویی ندارد. روز چهارشنبه نمایندگان مجلس رژیم در مجلس از اینکه این اعتراضات مالباختگان باعث آبروریزی برای رژیم شده است بحث مطرح کردند و این یادآور دوران پایانی شاه است. رژیم این توان را ندارد که در برابر این ملت با عظمت همه چیز را به مهار خودش در بیاورد و بایستد.


س: یکی از دوستان سؤالی فرستاده و نوشته: ما شاهد این هستیم که این رژیم یک توحش و بربریتی دارد و به صغیر و کبیر رحم نمیکند و زندانها هم پر از زندانیان سیاسی است. چه کاری از ما ساخته است؟


ج: اتفاقاً کارهای زیادی از ما ساخته است. نگاهی بکنیم به فعالیتهایی که همین هفته حول زندانیان سیاسی داشتیم. با درود به زندانیان سیاسی مقاوم. اعتصاب‌غذای زندانی سیاسی سهیل عربی با واکنشهای گسترده اجتماعی و سیاسی مواجه شد. از جمله به‌دنبال فراخوان مادر این زندانی سیاسی برای تجمع در مقابل مجلس ارتجاع، فعالان سیاسی و حقوق‌بشر در برابر این مجلس شرکت کردند و خواستار آزادی سهیل عربی و تمامی زندانیان سیاسی شدند و تصاویر آنها را هم بلند کردند. به همین دلیل هم خیلی جاها رژیم عقب می نشیند ولی مبارزه تا سرنگونی این رژیم ادامه دارد و اینها پایه هایی است که چیده می شوند تا به نقطه مطلوب برسد.


س: بالاخره سهیل عربی جرمش چه بوده است؟


ج: یک اتهام تکراری برای اغلب زندانیان سیاسی: «شعبه ۱۵بیدادگاه انقلاب»، سهیل عربی را به‌دلیل «توهین به خامنه‌ای و تبلیغ علیه نظام» به ۳سال حبس تعزیری و شعبه ۱۰بیدادگاه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت، او را به‌دلیل «توهین به مقامات» به ۵۰۰هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ضربه شلاق محکوم کرده‌اند. اما در «شعبه ۷۶ بیدادگاه کیفری» استان تهران به اتهام «سب‌النبی» به اعدام محکوم شده که این حکم در اعاده دادرسی به ۹۰ماه زندان و ۲سال به‌اصطلاح «تحقیقات مذهبی» برای اثبات پشیمانی! تبدیل گشت.منظور یک نوع تفتیش عقاید کثیف آخوندی و قرون وسطائی را به این صورت اعمال می کنند.


س: موضع سهیل عربی در قبال این حکم چه بوده است؟


ج: در نامه‌یی که سهیل عربی به‌مناسبت روز عاشورا نوشته و به بیرون از زندان در حالی که در اعتصاب‌غذای خشک به‌سر میبره داده، اینطور نوشته: به یاد مصطفی کریم بیگی و تمام جانباختگان جنبش آزادی و عدالت خواهی در سرزمینم. هیچکس و هیچ چیز مقدس‌تر از یک مبارز نیست، مبارز آنکس که از جانش می‌گذرد تا ستمکاران فاسد را سرنگون کند». اندر آنجا که ظالم امیر است مرگ بالاترین افتخار است. ۳۰ هزار نفر را خمینی ازمجاهدین قتل عام کرد چرا که اتهامشان «سر موضع» بود. اتفاقاً یکی از مهمترین ویژگیهای تظاهرات اخیر هم می‌بینیم که مردم از ایستادگیهای زندانیان سیاسی الهام می‌گیرند و آنها هم می‌ایستند.


بیشتر بخوانید:

تجمع اعتراضی دانشجویان کمک پرستاری و بهیاری در همدان


تجمع اعتراضی جمعی از مردم اصفهان در مقابل اداره محیط‌ زیست رژیم


ادامه اعتراضات غارت شدگان در اهواز، تهران، بوشهر، بهبهان و ماهشهر

لطفا به اشتراک بگذارید: