درخاطره روزها۴مهر-۲۶سپتامبر

 







[caption id="attachment_35001" align="alignleft" width="250"]درخواست استرداد سران رژیم درخواست استرداد سران رژیم[/caption]

۴مهر-۲۶سپتامبر۲۰۰۷ درخواست استرداد سران رژیم


«نستور کرشنر»، رئیس جمهور «آرژانتین» در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، خواهان استرداد ۶ تن از سران و مقامهای رژیم آخوندی شد که در انفجار تروریستی «بوئنوس آیرس» دست داشتند. در انفجار تروریستی سال ۱۹۹۴ که ۸۵ تن کشته شدند.





[caption id="attachment_35002" align="alignleft" width="250"]افغانستان عضو جامعة ملل افغانستان عضو جامعة ملل[/caption]

۴مهر-۲۶سپتامبر۱۹۳۵ افغانستان عضو جامعة ملل


«افغانستان» دراین روز در (زمان محمد ظاهرشاه) به‌عنوان شصتمین عضو جامعة ملل پذیرفته شد. سرزمین «افغانستان» که در زمان داریوش اول ( ۵۱۶ قبل از میلاد) جزو امپراطوری ایران شد، در سال ۷۵۱ میلادی با تسلط مسلمانان بر این منطقه، به عنوان بخشی از سرزمینهای اسلامی درآمد.





[caption id="attachment_35003" align="alignleft" width="250"]زادروز الیوت زادروز الیوت[/caption]

۴مهر-۲۶سپتامبر۱۸۸۸ زادروز الیوت


«تی. اس. الیوت» شاعر، نویسنده و نمایشنامه نویس مشهور، در یک خانواده انگلیسی در شهر «سنت لوییس» آمریکا به‌دنیا آمد. وی که پس از خواندن «رباعیات خیام» در ۱۴ سالگی، ذوق و هنر شاعرانه‌اش را کشف کرد، به‌عنوان شاعر بزرگ مدرنیست قرن بیستم شناخته شد.





[caption id="attachment_35004" align="alignleft" width="250"]اختراع گرامافون اختراع گرامافون[/caption]

۴مهر-۲۶سپتامبر۱۸۸۷ اختراع گرامافون


«امیل برلینر» آلمانی، نخستین «گرامافون» یا «جعبة ساز» را در این روز ساخت و به ثبت رساند. قبل از او «ادیسون» ضبط صوت را اختراع کرده بود. «گرامافون» در ابتدا برای ضبط موسیقی وصدای خوانندگان بزرگ به کار می‌رفت.





[caption id="attachment_35005" align="alignleft" width="250"]پیمان صلح ایران و روم پیمان صلح ایران و روم[/caption]

۴مهر-۲۶سپتامبر۴۲۲میلادی پیمان صلح ایران و روم


در این روز عهدنامه صلح ایران باستان و روم قدیم، که به جنگ مذهبی ایران و روم معروف است به امضای طرفین رسید. بر اساس این معاهده پیروان دین «مسیحیت» و «زرتشت» می‌توانستند در دو کشور «ایران» و «روم» مراسم مذهبی خود را آزادانه انجام دهند.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: