در خاطره روزها ۱ مهر – ۲۳ سپتامبر

 

[caption id="attachment_34163" align="alignleft" width="300"]مدارس در تهران مدارس در تهران[/caption]

۱ مهر۱۳۰۷ - مدارس در تهران


سال تحصیلی 1307_ 1308 در تهران در حالی آغاز شد که این شهر تنها 30 دبستان و 8 دبیرستان عمومی (دولتی) داشت.











[caption id="attachment_34164" align="alignleft" width="300"]پستخانه در آمریکا با شعار ایرانی پستخانه در آمریکا با شعار ایرانی[/caption]

۱ مهر- ۲۳ سپتامبر ۱۷۸۹ – پستخانه در آمریکا با شعار ایرانی


در این روز قوه مقننه «آمریکا» قانون تاسیس پستخانه دولتی را در این کشور تصویب کرد.آمریکائیان بر سر در ساختمان مرکزی آن، شعار پستخانه ایران در زمان داریوش بزرگ را نصب کردند. «برف وباران وتوفان مانع حرکت چارپا نخواهد بود»







[caption id="attachment_34169" align="alignleft" width="300"]پابلونرودا ، شاعر شیلی پابلونرودا ، شاعر شیلی[/caption]

۲۳ سپتامبر ۱۹۷۳ - درگذشت پابلونرودا، شاعر شیلیایی


«پابلو نرودا» از یاران وفادار سالوادور «آلنده»، رئیس‌جمهور ترقیخواه شیلی، در 69 سالگی درگذشت. او که شاعری انقلابی و محبوب خلق‌های آمریکای لاتین بود, اولین مجموعهٌ اشعارش را در 17 سالگی منتشر کرد و در سال 1971 جایزهٌ ادبی نوبل را دریافت نمود. «پابلو نرودا» که از جانب مردم لقب «وجدان قاره» را کسب کرده بود, علاوه بر فعالیت ادبی در تحولات اجتماعی شیلی نیز نقش فعالی داشت.





[caption id="attachment_34172" align="alignleft" width="300"]زیگموندفروید زیگموندفروید[/caption]

۲۳ سپتامبر۱۹۳۹ - درگذشت فروید


«زیگموند فروید» روانشناس اتریشی در 82 سالگی درگذشت. وی که یک پزشک متخصص اعصاب و روان بود, نظریات خود را به عنوان یک «ماتریالیست مکانیست» در زمینة حرکات غریزی انسان ارائه داد و به رغم استقبالی که در آن زمان از نظریاتش شد, پیشرفت علوم عقایدش را به چالش کشید. با این حال تحقیقات علمی فروید پایه ای برای علم روانکاوی گردید.





[caption id="attachment_34174" align="alignleft" width="300"]یوهان‌گفرید‌گال - دانشمند آلمانی وکاشف سیاره نپتون یوهان‌گفرید‌گال - دانشمند آلمانی وکاشف سیاره نپتون[/caption]

۲۳ سپتامبر ۱۸۴۶ - کشف سیاره ”نپتون”


«یوهان گفرید گال»؛ دانشمند آلمانی, سیارة «نپتون» که در منظومة شمسی دورترین فاصله را از زمین دارد کشف کرد. بعد از این اکتشاف معلوم شد سطح این سیاره که 8 قمر دارد, از انواع گاز و بخار پوشیده شده و نزدیک به هر 165 سال یک بار خورشید را دور می‌زند. روزهای نپتون 15 ساعت و 48 دقیقه است.



لطفا به اشتراک بگذارید: