This browser does not support the video element.

تلویزیون جعبه‌ای جادویی - زیر ذره بین

امروزه که اینترنت و فضای مجازی به سرعت در حال پیشرفت است، آیا در مسیر زمان،‌ تلویزیون رو به فراموشی نخواهد رفت؟


 

نیل الدن آرمسترانگ (فضانورد آمریکایی روز 20ژوئیه1969 میلادی-29تیر1348خورشیدی، ساعت ۱۸ ۲۰ با فضاپیمای آپولو ۱۱ بر روی ماه فرود آمد. او نخستین انسانی لقب گرفت که پای بر این کره گذاشته است.

همزمان که آرمسترانگ از فضاپیما پایین می‌آمد و بر ماه گام می‌گذاشت، فیلمش به صورت زنده در تلویزیون‌های سراسر جهان پخش شد. در سراسر جهان بکمک تلویزیون با احساسات غرور انگیز او شریک شدند.او پس از گام نهادن در ماه جمله‌ای بسیار معروف به زبان ‌آورد: این گامی کوچک برای یک مرد و جهشی بزرگ برای بشریت است.

درست همان هنگام که آمسترانگ گام بر خاک ماه می‌گذاشت، میلیاردها چشم او را همراهی می‌کرد. هر چند فاصله آنها با آمسترانگ میلیونها کیلومتر بود، اما وسیله‌ای تازه ساخته شده، این فاصله را کاسته بود. جعبه‌ای جادویی:

  • تلویزیون جعبه‌ای جادویی


تلویزیون یا دورنما به فرانسوی ، سامانه‌ای ارتباطی برای پخش و دریافت تصاویر متحرک و صداها از مسافتی دور است. همچنین دستگاه گیرنده در این سامانه، تلویزیون نام دارد. جان لوگی برد دانشمند و مخترع اسکاتلندی به عنوان مخترع تلویزیون یاد می‌شود،

گرچه دانشمندان و مخترعان بسیار دیگری مانند پائول نیپکو ، بوریس روزینگ ، ولادیمیر کازمیچ زوریکین و فیلو فارنزورث از اواخر سده ۱۹ میلادی تاکنون در توسعه و تکمیل فناوری تلویزیون نقش مؤثر داشته‌اند.

نخستین نمایش همگانی از یک سیستم فعال تلویزیونی در سال ۱۹۲۶میلادی -۱۳۰۵ شمسی در لندن رخ داد. نخستین سرویس پخش برنامه منظم در جهان، ده سال بعد راه‌اندازی شد. نخستین کوشش‌ها برای ایجاد فرستنده تلویزیون در ایران به سال‌های میانی دهه ٣٠ خورشیدی بازمی‌گردد.

این فرستنده تلویزیونی با نام «تلویزیون ایران» در یازدهم مهر ١٣٣٧ خورشیدی گشایش یافت. دهه ۱۹۵۰ یک دوره زمانی مهم و طلایی در پیشرفت تلویزیون به شمار می‌آید. هزینه دستگاه تلویزیون سر انجام در این دوره کاهش پیداکرد. در سال( ۱۹۵۳ (۱۳۲۲ خورشیدی تلویزیون رنگی و در دو دهه اخیر تلویزیون‌های تخت اختراع شدند.

تلویزیون به خاطر ارائه تصویر از رادیو جاذبه بیشتری دارد. بعد تازه‌ای به آن می‌دهد و چشمها را به خود خیره می‌کند و به علاوه فهم پیام را آسانتر می‌کند. چون تصویر و صدا اطلاعات کاملتری به مخاطب می‌دهد.

تلویزیون از جهت کنترل و تسلط بر افکار عمومی رسانه‌ای بسیار قوی و مؤثر است. دولتها بویژه دولتهای تمامیت خواه و مستبد به کمک برنامه‌های تلویزیونی سعی در کنترل افکار عمومی مردم خور را دارند.


  •  ورود تلویزیون به ایران




ابتدا تنها بدنه چوبی رادیو و تلویزیون در آغاز در ایران ساخته می‌شد. سرانجام در سال ١٣٤١ خورشیدی کارخانجات پارس الکتریک به منظور تولید و مونتاژ رادیو و تلویزیون در ایران بنیان‌گذاری شد. نخستین گیرنده تلویزیون رنگی«تلویزیون پارس» نام داشت. این تلویزیون با سیستم سکام برنامه رنگی پخش می‌کرد.

تلویزیون با پخش اخبار و برنامه‌های گوناگون آموزشی تاثیری مهم در افزایش آگاهی اجتماعی داشته است. از مهم‌ترین برنامه‌ها به پخش مستقیم سفر سرنشینان آپولو ١١ به کره ماه در سال ١٣٤٨ میلادی می‌توان اشاره کرد. پخش این برنامه رویدادی شگفت‌انگیز و رویایی به شمار می‌آمد. بیش‌تر مردم در تهران و دیگر شهرها در منزل بستگان و دوستان‌شان که تلویزیون داشتند گرد هم آمده بودند تا سفر نخستین انسان را به کره ماه ببینند.

«امیرارسلان نامدار» از نخستین سریال‌های ایرانی بود که از تلویزیون پخش شد و هوادارانی فراوان یافت. تلویزیون همچنین توانست به ابزاری مهم برای سرگرمی بدل شود و ذائقه همگانی مردم را در این زمینه‌ها دگرگون کند

سه‌بعدی واژه‌ای کلی برای نوعی فناوری در نمایشگرهاست. این تکنیک به کاربر اجازه می‌دهد فیلم، بازی یا هرگونه تصویر ویدئویی را به صورت بُعددار و برجسته ببیند.برای دیدن سه بعدی بیشتر از عینکهای خاص استفاده می‌شود. تلویزیون‌های دیجیتالی کیفتیت بالا در حالت عادی فقط طول و عرض دارند اما این فناوری به آنها بُعد سوم یعنی عمق هم می‌دهد.

امروزه، تلویزیون در تمام دنیا رسانه ای با بیشترین مخاطب است. بر طبق تحقیقات، به طور میانگین یک چهارم از وقت بیداری مردم در پای تلویزیون می‌گذرد. نسل گذشته و فعلی تلویزیون‌های خانگی نقشِ پخش برنامه هایی متمرکزِ فراگیر برای همه مخاطبین را داشته و دارد. مخاطب برای تماشای برنامه مورد علاقه خود هیچ انتخابی بجز تغییر کانالهای موجود ندارد.

با پیشرفت و رشد روز افزون فناوری در دنیا، نسل آینده تلویزیون بسمت تلویزیون هوشمند در نهایت بسمت پیاده سازی خانه هوشمند در حرکت است. تلویزیون‌های هوشمند مانند تلفن‌های هوشمند امکان اتصال به اینترنت و استفاده از سرویس‌های آنلاین ویدیویی و شبکه‌های اجتماعی و غیره را دارند.تمام فلسفه هوشمندی در این است که شما را بیشتر پای تلویزیون بنشاند.

با این روش هر تلویزیون خانگی بر اساس سلیقه، علاقه، تخصص و فضای فکری بیننده خود محتوای ویژه به او را ارائه خواهد داد.هر کشور در جهان اکنون در عمل دست کم یک شبکه تلویزیونی را راه اندازی کرده‌است. صنعت تلویزیون اکنون در تمام جهان رشد داشته است .

پیشرفتهای فن‌آوری باعث شده راه اندازی شبکه های تلویزیونی خیلی راحتر و کم هزینه تر صورت بگیرد. همین امر باعث شده جنبشهای گونه‌گون اجتماعی و اپوزیسیونها توانایی این را پیدا کنند تا صدای خود را به افکار عمومی برسانند و باعث تاثیر گذاری و تغییردر جوامع شوند. دیگر قدرتهای حاکم در عرصه‌های کشوری و جهانی تنها صدای حاکم نیستند.

در یک کلام، می‏توان گفت تلویزیون با قدرت بیشتر و اثرگذاری بهتری که نسبت به دیگر رسانه‏ها دارد، توانسته است با انتقال اطلاعات و آگاهی تغییرات بنیادینی در امور اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی به وجود آورد. البته باید دید امروزه که اینترنت و فضای مجازی به سرعت در حال پیشرفت است، آیا در مسیر زمان،‌ تلویزیون رو به فراموشی نخواهد رفت؟
لطفا به اشتراک بگذارید: