This browser does not support the video element.

لامپ های اسپات چگونه ساخته میشود ؟


در گذشته معمولا لامپ ها با یک منعکس کننده به بازار می آمد ... اما در سال 1935 یک کارخانه روشی را پیدا کرد که چطور منعکس کننده ها را داخل لامپ بسازند ...... درواقع یکپارچه کردن آن داخل حباب هم تمیز است و هم نیازی به سرویس ونگهداری جداگانه ای نمی باشد.


در هر طرح روشنایی که شما داشته باشید چه خطی و چه مختلف ،لامپ های اسپات فقط با یک کلید میتوانند اتاق را روشن کنند .ساخت این لامپ ها با پوسته منعکس کننده ان شروع میشود که به آن پوشش شیشه گفته میشود ... این پوشش شامل ترکیباتی از مواد خام اولیه و مواد شیشه در گردش میباشد .


تولید این محصول تماما اتوماتیک است .... یک اپراتور دستگاههایی را فعال میکند که ابتدا ترکیبات را وزن کرده و سپس آنها را داخل یک هوپر (مخزن) بزرگ میریزد که بصورت کامل مخلوط میشود


این معجون سپس وارد کوره ای میشود که در ان تا 1500 درجه سانتیگراد حرارت میبیند .


حدود 24 ساعت طول خواهد کشید که این معجون ابتدا به ذوب وسپس به ابنبات شیشه ای تبدیل شود .وسپس این آبنبات شیشه ای در بین غلطک ها جریان پیدا کرده وبه شکل نوار خمیری در می آید .


یکی از غلطک ها دارای زا‌ئده ای میباشد که نوار خمیری را قطعه قطعه میکند .


به اینها دستگاههای دمش (دمیدن )گفته میشود و کارش دمیدن به داخل قطعات خمیری است ... سوراخهای بر روی تسمه نقاله قرار د ارد که بعد از دمیدن ، باعث انبساط آن شده وخمیر ها شکل حباب کشیده را پیدا میکند ....


حباب های نرم و منعطف را قالب های فلزی در برمیگیرد که در مرحله بعد آنرا تبدیل به لامپ اسپات خواهد کرد ...این قالب ها در پروسه ای که حباب ها در آن در حال شکل گیری هستند ، خودشان در حال چرخش میباشند ...


در این مرحله همانطور که میبینید حباب هایی که از قالب بیرون می آید شبیه به لیوان مارتینی که سرو ته باشد میباشد ...و در مراحل بعد به یک لامپ اسپات تبدیل میشود .فقط چند ثانیه طول میکشد که حباب های بی فرم در این قالب ها به حباب اسپات تبدیل شود.


بر روی تسمه نقاله ای که حباب ها در حال حرکت میباشند یک چکش اتوماتیک قرار دارد که به نرمی حباب ها را از نوار خود جدا میکند ....حباب ها بصورت آهسته و ملایم هنگام عبور از این سکو خنک شده و شکنندگی آن کاهش می یابد و محکم میشوند .


ضخامت و قطر یکی از حباب ها توسط یک کارگر چک میشود و اگر اعداد آن خارج از استاندارد باشد تمام خط تولید ان سری از حباب ها متوقف و خرد خواهد شد و مجددا به ریل تولید درگردش باز گردانده میشود ... اما خوشبختانه اعداد این حباب استاندارد بود و خط تولید ادامه پیدا میکند .


یک دستگاه حباب ها را پائین آورده و آنها را با نازل ها تنظیم میکند، سپس با گاز هیدروفلور پر میشود وسطح داخلی ان را میپوشاند..این پوشش باعث ساتع شدن نور نرم و زیاد شدن زاویه تابش آن میشود.


حباب ها الان به داخل یک کانال اسفنجی پرتاب میشوند ، روکش نرم کانال از آسیب دیدن حباب ها جلو گیری میکند . در ادامه راهنماها به نرمی هر حباب را در موقعیت خودش قرار میدهد و توسط یک دستگاه دیگر داخل نگه دارنده های تسمه نقاله قرار میگیرد .... سپس یک بازوی روبات سیم های الومینیومی را داخل کویل (المنت )حرارتی قرار داده ویک کلاهک حفاظتی برای ان میگذارد .


بادکش ها حباب ها را از نگهدارنده ها بلند کرده و آنها را در ریل مونتاژ سیم وکلاهک قرار میدهند .... هوای داخل حباب ها توسط یک پمپ مکش شده،و یک جریان الکتریکی با ایجاد حرارت در کویل (المنت حرارتی )باعث ذوب شدن سیم الومینیومی میشود .


الو مینیوم ذوب شده به جداره داخلی لامپ میچسبد و به آن خاصیت منعکس کنندگی میدهد .در مرحله بعد به حباب ها مارک تجاری شرکت و سایر مشخصات آن زده میشود.بطور همزمان در یک خط تولید دیگر کارگران در حال آماده سازی مقر شیشه ای برای فیلامان و سیم های اتصالی آن هستند .


یک تیغه شیشه ها را به سایز مناسب برش میدهد .... سپس لوله های شیشه ای از روی شعله ای عبور داده میشوند طوری که لبه آنها به حالت نیمه ذوب در آمده و نرم میشود .


بمحض اینکه لوله های شیشه ای خنک شد مجددا توسط گیره های اتوماتیک در ریل شعله حرارتی شدید تری قرار گرفته که حالت نرم پیدا کند سپس لبه های ان توسط یک دستگاه اتومات به حالت پهن در می آید ...... در مرحله بعد ما به شما نشان خواهیم داد که قسمت های داخلی لامپ های اسپات چگونه مونتاژ خواهد شد....


لامپ اسپات دارای شدت نور زیاد با تمرکز بالا میباشد ... منبع این نور یک فیلامان الکتریکی است .... مونتاژ این فیلامان داخل حباب ها کار بسیار ظریف وحساسی است ، که تماما توسط ماشین صورت میگیرد .


تمرکز این مرحله از خط تولید بر روی لوله های شیشه ای میباشد که در آینده قرار است مقر فیلامان و اتصالات الکتریکی آن باشد . دو عدد سیم مسی توسط دستگاه در داخل لوله های شیشه ای قرار داده میشود .... اینها سیم های اتصال اصلی هستند که سرانجام اتصال پایه لامپ به فیلامان را انجام میدهند ، و جریان الکتریسیته را به ان وصل میکنند .


از این لوله های شیشه ای بلند برای تخلیه هوا از داخل حباب ها استفاده خواهد شد .... یعنی جلوگیری از رسیدن اکسیژن به فیلامان ها و از بین رفتن آنها ...لوله های شیشه ای مقداری از مقر لامپ بزرگتر است ولی موقت است ، زیرابعدا کوتاهتر خواهد شد.


مشعل ها الان لوله شیشه ای تخلیه هوا، مقر اصلی لامپ و سیم های اتصال را با هم ذوب میکنند ..... یک انگشت مکانیزه قسمت های ذوب شده را با هم پرس میکند و سیم های اتصال الان در محفظه شیشه ای قرار دارد اما دو سر آن از آن بیرون زده است ...


گیره های مکانیکی مقر های پرس شده را بر روی تسمه نقاله ای که به ان چرخ وفلک گفته میشود قرار میدهند ، در این ریل به دو سر سیمی که از محفظه شیشه ای بیرون زده شده بود ،کویل (المنتی) که از تنگستن ساخته شده است نصب میگردد ... این کویل (المنت) همان فیلامان لامپ اسپات میباشد.


انگشتان مکانیزه بصورت خیلی ظریفی کویل های (المنت های) کوچک را به قلاب هاییکه در دو سر سیم وجود دارد نصب میکنند . فیلامان های کویل ظاهرا خیلی لرزان وبی ثبات بنظر میرسد .... پس در مرحله بعد باید آنهارا تقویت کرد .


ابتدا یک دستگاه مقداری سیم ها را خم میدهد که از مسیر کار خارج شود .... سپس یک روبات سر محفظه شیشه ای را به یک فندک حرارتی میچسباند و آنرا ذوب میکند که بتوان سیم تقویتی برای فیلامان را در آن تعبیه کرد ...


یک روبات دیگر سیم فیلامان را خم میکند و آنرا در موقعیت سیم مهار (تقویتی) قرار میدهد ... در ایستگاه بعد سیم مهار به دور فیلامان تابیده میشود ... و این کار باعث تقویت فیلامان شده و از لرزش آن جلوگیری میکند


کار دو شاخه های این دستگاه صاف کردن سیم های فیلامان بصورت عمودی میباشد. مقر شیشه ای الان رو به بالا است و بر روی یک چرخ فلک دیگری قرار داده شده است ... در این ریل ابتدا دو گیره میکانیکی مقر ها را صاف میکنند که بتوان صفحه فلزی را بر روی قسمت پرس شده مقر نصب کرد .....


کارکرد این صفحه برای انعکاس نوری است که به پایین از لایه داخلی لامپ ساتع میشود و آنرا مجددا به جلو بر میگرداند .حالا این مقر ها که بر روی آن صفحه فلزی انعکاسی نصب شده است وارد مرحله بعدی مونتاژ میشوند .


در این ریل بادکش ها حباب ها را بر روی نگه دارنده های تسمه نقاله قرار میدهند ، و ریل نصب مقر فیلامان ها و صفحات فلزی آن در داخل حباب ها را انجام میدهند و وارد ریل بعدی میکنند


در این ریل همزمان که حباب ها از جلوی خط شعله ها عبور میکنند توسط نگه دارنده های خود در چرخش میباشند .... حرارت باعث ذوب شدن گلویی حباب شده و آنرا به مقرفیلامان که داخل آن قرار داده شده است میچسباند .


با این کارتثبیت فیلامان ، اتصالات و صفحه فلزی که در داخل حباب کار گذاشته شده است را بالا میرود .در خط بعدی قسمت زیر حباب ها توسط یک ست از مشعل ها با شعله بیشتری حرارت داده میشود که حالت ذوب پیداکند .....


و حالا دستگاهای قالب گیری وارد شده و به گلویی حباب ها حالت میدهند که بتوان پایه فلزی لامپ را در آن قرار داد . یک گیره مکانیکی پایه های فلزی را بر روی ریلی قرار میدهد که قرار است با حباب ها چفت شوند..... وقتی به این مرحله از خط تولید میرسیم حباب ها نیز از اکسیژن خالی شده و با گاز آرگون پر شده است که باعث طولانی تر شدن عمر آن خواهد شد.


کارگذاشتن پایه فلزی اخرین مرحله کار در این خط تولید است، این پایه کمک میکند که لامپ بر روی سرپیچ بپیچد وتثبیت شود. یک شعله نیز با حرارت دادن به پایه فلزی باعث یکپارچه شدن ان با حباب میشود


سپس یک روبات همزمان که به پایه فلزی حرارت داده میشود سیم های اتصالی که بیرون زده است را برش داده و یک نقطه اتصال بر روی پایه فلزی ایجاد میکند .تنها 12 دقیقه مونتاژ یک لامپ اسپات وقت میگیرد ... اما 2000 ساعت روشنایی برای شما بوجود می آورد .

لطفا به اشتراک بگذارید: