در خاطره روز ها ۲۱ شهریور - ۱۲ سپتامبر



[caption id="attachment_29271" align="alignleft" width="250"]تأسیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت ”اوپک” تأسیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت ”اوپک”[/caption]

۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ - تأسیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت ”اوپک”


کشورهای صادر کننده نفت با هدف محافظت از منافع خود با تأسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار «اوپک» نامیده شد و همچنان باقی مانده است.


 این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان این کشورها در «بغداد» حاصل شد.






[caption id="attachment_29272" align="alignleft" width="250"]فروریختن دیوار برلین فروریختن دیوار برلین[/caption]

۱۲ سپتامبر ۱۹۹۰ - فروریختن دیوار برلین


بهدنبال فروپاشی «اتحاد شوروی» و از بین رفتن بلوک شرق، دیواری که شهر «برلین» را بعد از «جنگ جهانی دوم» به دونیمه شرقی و غربی تقسیم کرده بود، توسط هزاران تن از مردم برلین فروریخت و زمینه برای اتحاد مجدد دو آلمان فراهم شد. در این روز چهار فاتح «جنگ جهانی دوم» پس از ۴۵ سال با الحاق دو آلمان موافقت کردند و این کشور به مرزهای پیش از جنگ بازگشت.




[caption id="attachment_29273" align="alignleft" width="250"]پایان نظام سلطنتی در اتیوپی پایان نظام سلطنتی در اتیوپی[/caption]

۱۲ سپتامبر ۱۹۷۴ - پایان نظام سلطنتی در اتیوپی


در این روز نظامیان اتیوپی (حبشه) با یک کودتای نظامی حکومت «هایله سلاسی» را سرنگون کرده و به عمر نظام سلطنتی هزاران ساله این کشور پایان دادند.








[caption id="attachment_29275" align="alignleft" width="250"]فرار موسولینی از زندان فرار موسولینی از زندان[/caption]

۱۲ سپتامبر ۱۹۴۳ - فرار موسولینی از زندان


گروهی از سربازان «نیروی ویژه آلمان», در این روز با یک رشته عملیات که تاکنون سوژه ده‌ها فیلم سینمایی شده است «موسولینی»، دیکتاتور «ایتالیا» را که به اسارت متفقین درآمده بودند از زندان ربودند.


لطفا به اشتراک بگذارید: