This browser does not support the video element.

خرابی طراحی شده - کوتاه کردن برنامه ریزی شده عمرکالا -قسمت ۴

 


  • خرابی طراحی شده




خرابی طراحی شده“ کوهی از زباله را ایجاد میکند که با کشتی به جهان سوم منتقل میشود. به عنوان مثال به کشور ”گانا“ در افریقا.8 یا 9 سال پیش متوجه شدیم که بار کانتینرهای زیادی که به اینجا می آیند، تماما زباله های الکترونیکی است.


من از کامپیوترهای قدیمی و دستگاههای تلویزیون صحبت میکنم که در کشورهای صنعتی دیگر کسی آنها را نمیخواهد. قوانین بین المللی صدور زباله های الکترونیکی را به کشورهای جهان سوم منع میکنند، اما تاجران این قوانین را دور میزنند. به این صورت که آنها زباله ها را به مثابه اجناس دست دوم معرفی و بارنامه میکنند. 


آنها دستگاههای الکترونیکی خوب و نسبتا سالم را در جلو دید بار میزنند. بطور معمول حدود 10 عدد در هر کانتینر 12متری و مابقی آن زباله های الکترونیکی است!وقتی که کارمندان گمرک کانتینرها را باز میکنند، گمان میکنند که این ها همه اش دستگاههای خوب و با کارکرد درست هستند.


کانتینرها در محدوده بندر تخلیه میشوند. کاسبان محلی دستگاه هایی که سالم و یا قابل تعمیر هستند را خریداری میکنند و با خود به ”آکرا“ می برند.در ”گانا“ چیزی که میتواند تعمیر شود، دور انداخته نمیشود.


”اندرو اووزو“ کامپیوترهای دست دوم از اروپا را خریداری کرده و آن ها را برای مشتریانش تعمیر و سرحال میکند. این کامپیوتر ساخت اسپانیا است، دیسک سخت آن خراب بود. من آنرا تعویض کردم و حالا دوباره کار میکند. آن یکی کارت گرافیکش خراب بود که با یک کارت دیگه حالا کار میکند. اگر اشکال را پیدا کنم، تعمیر آن کمتر از 30دقیقه طول میکشد.


”اندرو اووزو“ کامپیوترهایش را به دانشجویان، مدارس و کارگاه های کوچک میفروشد. او فرهنگ دور انداختن کشورهای صنعتی را درک نمیکند. این جا در افریقا کامپیوتر به سختی بدست میاد. به همین دلیل ما آن را به سادگی دور نمی اندازیم. ما آن را تعمیر میکنیم.


با این حال بیش از هشتاد درصد از زباله های الکترونیک که به گانا وارد میشود، غیر قابل تعمیر است. تمامی بار کانتینرها در زباله دانی های غیر قانونی تخلیه میشوند. عمده ترین خریداران آنها در حال حاضر دوبی و چین هستند.


برخی از کسانی که این زباله ها را به اینجا می فرستند، می گویند ما میخواهیم شکاف دیجیتالی را کمتر کنیم، بین ایالات متحده امریکا و اروپا از یک سو و آفریقا از سوی دیگر.اما کامپیوترهایی که به اینجا وارد میشوند غیر قابل استفاده اند.


ما با این زباله های الکترونیکی که حتی خودمان آنها را تولید نکرده ایم، چه باید بکنیم؟ کشور ما به عنوان زباله دانی دنیا مورد سوء استفاده قرار گرفته است. آن زباله هایی که ما در تمام دوران و عصر صنعتی شدن نمی خواستیم ببینیم، به صورتی اجتناب ناپذیر وارد زندگی ما شده است. دوران اقتصاد مصرفی به پایان خود رسیده است، زیرا ما دیگر جایی برای زباله های آن نداریم.


”خرابی طراحی شده“ آنطور که من می فهمم، به دلیل انگیزه های اقتصادی بکار گرفته میشود. یک شرکت سود بیشتری خواهد داشت اگر محصولی تولید کند که بیشتر از سه سال دوام نداشته باشد، یا هزار ساعت، چون هر چه بیشتر از آن را میتوان به فروش رساند.


فکر میکنم که ما به تدریج درک کرده ایم که سیاره ای که ما در آن زندگی میکنیم، تا ابد با ما همکاری نخواهد کرد. ذخائر طبیعی و نیز ذخائر انرژی ما محدود هستند. جهان (نسل) بعد از ما، هرگز بر ما نخواهد بخشید. این فرهنگ دور انداختن در کشورهای ثروتمند، فرهنگ بسیار بدی است.


در همه جای دنیا، انسان ها نسبت به کارکردهای ”آبسولسنت“ طراحی شده آگاه شده اند. آنها شروع کرده اند تا در این رابطه دست به عمل بزنند. برای مبارزه با این ناهنجاری ها و نقایص، مایک آنانه اطلاعات مفصلی را جمع آوری میکند. 


اینجا من زباله های مربوط به دستگاه های الکترونیکی دارم که هنوز مارک آنها بر رویشان مشخص است. به طور مثال روی این نوشته ”مرکز آمو در غرب سیلند“. این از دانمارک است. این یکی از آلمان است. ولی ما باید مشکل آنرا حل کنیم. ”کالج وست مینستر“، ”لیدزسیتی“، این هم از انگلیس است. این یکی از ایتالیاست.


”اپل“، در حالیکه این تولید کننده این همه روی حفظ محیط زیست، تأکید میکند! تولیدات زیادی از ”اپل“ در اینجا باید حل وفصل شوند. من یک بانک اطلاعاتی دارم با این اتیکت ها و مارک هایی که هست، با آدرس و شماره تلفن شرکت ها که زباله های آنها به ”گانا“ سرازیر شده است.


مایک قصد دارد اطلاعاتش را به عنوان اسناد و شواهد در یک دادرسی مورد استفاده قرار دهد. ما باید دست به کاری بزنیم و اقدامات حقوقی با هدف رسیدگی به اینگونه جرائم را انجام دهیم تا آنها تلمبار کردن زباله های الکترونیکی در ”گانا“ را متوقف سازند.


ما در ایالات متحده قوانین متعددی داریم که میتواند در این گونه موارد بکار برده شود. به طور مثال قانون ”هوای پاک“ یا قانون ”آب تمیز“. چنین قوانینی میتوانند بسادگی در زمینه الکترونیک و محصولات آن انتقال داده شوند، به نحوی که تولید کننده ها تضمین کنند، محصولات خود را در راستای حفظ محیط زیست، تولید و نهایتا باز یافت کنند.


از نظر من ما باید به این موضوع بپردازیم، همه ما. ضروری است که از اینترنت برای اینکار استفاده کنیم. ما در همبستگی با هم است که قوی خواهیم بود. فقط از این طریق است که چیزی تغییر میکند.


تنوع و تعداد شبکه های اجتماعی، به مارکوس کمک کرد تا راه حلی برای مشکل چاپگرش پیدا کند. او سوزن را در کوهی از کاه پیدا کرد! در روسیه! یک سایت در آنجا نرم افزاری مجانی ارائه می کند که با آن میتوان شمارشگر چاپگر را دوباره روی صفر تنظیم کرد. برنامه ریز آن انگیزه هایش را شخصا خودش توضیح میدهد.


لطفا به اشتراک بگذارید: