This browser does not support the video element.

ایران -نگرانی عاصمه جهانگیر از وضع زندانیان سیاسی اعتصابی- 20-دقیقه 12شهریور ۹۶

1 ـ اعلام جرم دولت آمریکا علیه دو شرکت آمریکایی و مالزیایی به اتهام قاچاق فناوری پیشرفته به ایران .


2 ـ کره شمالی: یک «بمب هیدروژنی» را «با موفقیت» آزمایش کرده ایم .


۳--سی و ششمین روز اعتصاب غذای زندانیان سیاسی گوهردشت کرج .




  •  قاچاق اورانیوم از سومالی به ایران




وزیرخارجه سومالی هشدار می دهد بنیادگرایان این کشور که بر معادن اورانیوم کنترل دارند اورانیوم را به ایران قاچاق می کنند.


فاکس نیوز: نامه دیپلوماتیک که بدست فاکس نیوز رسیده است، در اواسط اوت توسط وزیرخارجه سومالی برای سفیر آمریکا ارسال شده و هشدار فوری می دهد و خواستار اطلاعات فوری و کمک های نظامی می شود .


زیرا مقامات سومالی می گویند گروه وابسته به القاعده خواستار کار با رژیم ایران و حمایت از جاه طلبی های اتمی این رژیم است.


این نامه در یک کلمه خلاصه می شود، اورانیوم. نیروهای الشباب ذخایر معدنی حیاتی اورانیوم را که روبازمی باشند در منطقه گالموداگ که منطقه مرکزی در سومالی است تصرف کرده و معدنی را که در این منطقه است برای انتقال به ایران خالی می کنند. نامه از وزیر خارجه سومالی به سفیر آمریکا در 11اوت است».





  • نگرانی از وضعیت زندانیان اعتصابی در ایران




موضعگیری عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران و نگرانی وی از وضعیت زندانیان سیاسی در ایران.


اسکای نیوز می گوید : عاصمه جهانگیردر گزارش جدید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران وضعیت سلامتی زندانیانی که از سی ام ماه ژوئیه وارد اعتصاب غذا شده اند مورد نگرانی قرار گرفته است .


 زندانیان با اجبار به بخشی از زندان گوهردشت کرج که بشدت زیر مراقبت قرار دارد منتقل شده اند . محروم کردن زندانیان از دیدار با خانواده ها و وکلایشان امری است که تماما بر خلاف قوانین بین المللی است .


 به گزارش سازمان عفو بین الملل مقامات رژیم ایران ۵۳ زندانی سیاسی را به بخش موسوم به ۱۰ زندان گوهردشت منتقل کرده اند . این بند بعنوان بند وحشت شناخته می شود .


مقامات رژیم  ایران کسانی را که می خواهند خارج از حیطه قانون سربه نیست کنند به این بند منتقل می کنند


اینگونه بند ها در زندانهای دیگر هم ایجاد شده است . یکی از نمونه های آن در زندان اوین در شمال غرب تهران ایجاد شده است.


 معمولا به کسانی که به این بند منتقل می شوند اسامی مستعار داده می شود تا توسط سازمان های حقوقی ایرانی و بین المللی که وضعیت زندانیان را دنبال می کنند شناسایی نشوند.


امروز ایران رتبه اول اعدام در جهان را به خود اختصاص داده است .





  • تلفات بمبارانهای خوشه یی




مهمات خوشه ای در سال ۲۰۱۶ قربانیان زیادی گرفته است. اکثر قربانیان در سوریه هستند. این یکی از دستاوردهای دیکتاتور خونریز سوریه برای مردم این کشور است.


یک گروه فعال بر ضد استفاده از مهمات خوشه ای می گوید شمار قربانیان اینگونه جنگ افزارها در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال قبل از آن دو برابر شده بود.


بنا به اعلام «ائتلاف مهمات خوشه ای» که برای ممنوعیت استفاده، تولید و ذخیره سازی این تسلیحات مبارزه می کند، نزدیک به هزار تَن سال گذشته به وسیله بمب های خوشه ای کشته و مجروح شدند.


استفاده از مهمات خوشه ای براساس معاهده بین المللی منع استفاده از آنها ممنوع شده است.


بخش مهمی از افزایش شمار قربانیان استفاده از این مهمات مربوط به جنگ در سوریه می شود. به گفته «ائتلاف مهمات خوشه ای» نیروهای دولتی سوریه استفاده از این تسلیحات را ماه ژوئیه سال گذشته آغاز کردند.





  •  مماشات با کره شمالی بیهوده است




آمریکا برای 25 سال با کره شمالی مذاکره کرده و به آن باج داده است.مذاکره دیگر جواب نیست. این سخنان رئیس جمهور آمریکاست.


سی ان ان:‌ «دولت ترامپ یک بار دیگر پیام های متناقضی درمورد کره شمالی می دهد. چهارشنبه دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: آمریکا برای 25 سال با کره شمالی مذاکره کرده و به آن باج داده است.مذاکره دیگر جواب نیست».


ولی بعداً ژنرال جیمز متیس برخلاف رئیس جمهور در خلال جلسه ای با وزیر دفاع کره جنوبی گفت:


ما هیچوقت از راه حل دیپلوماتیک خارج نشده ایم و نیاز داریم که باهم کار کنیم و وزیر(دفاع کره جنوبی) و من مسئولیت مشترک داریم تا حفاظت کشور، مردم و منافع مان را حفظ کنیم.


سی ان ان : بسیاری از کارشناسان و مقامات بر این عقیده هستند که کره شمالی ممکن است مایل به مذاکره باشد ولی فقط تحت شرایط خودش .


 ما پیوسته از کره شمالی دیده ایم که برنامه موشک بالستیک خود را می خواهد حفظ کند. آنها می گویند مجبورند به این برنامه ادامه دهند .


 آنها آزمایشهای بیشتری انجام خواهند داد و ما منتظر ششمین آزمایش هستیم .


این فرض هم وجود دارد که آنها ممکن است باواشنگتن مذاکره کنند و این را بارها از پکن شنیده ایم ولی گفته اند قصد ندارند که دست از تسلیحات اتمی خود بردارند





  •  شکست دور سوم مذاکرات انگلستان و اتحادیه اروپا




دور سوم مذاکرات مربوط به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به پایان رسید اما هم چنان ترسیم چشم انداز یک توافق جامع و کلی بین آنها بعید به نظر می رسد.


مذاکرات در محل کمیسیون اروپا در بروکسل دنبال می شود. میشل بارنیه مذاکره کننده ارشد کمیسیون اروپا اعلام کرد نمی توان گفت در دور سوم مذاکرات، پیشرفت قاطعی حاصل شده است.


وی در کنفرانس مطبوعاتی که در ساختمان کمیسیون اروپا برگزار می شد گفت دولت ترزا می خود را به انجام تعهداتی که اتحادیه اروپا پس از خروج انگلستان در قبال اشخاص ثالث پذیرفته است،‌ متعهد نمی داند.





  • کشتار اقلیت مسلمان در میانمار




 

هزاران نفر از مسلمانان که روستاهایشان به آتش کشیده شده است به بنگلادش فرار کردند.


فرانس 24:‌ گزارشها حاکی از افزایش کشتار جمعی است. فرماندهی ارتش میانمار گفت حداقل ۴۰۰ نفر در منطقه اقلیت های روهینگیا کشته شدند.


این وضعیت باعث فرار هزاران مسلمان به سوی مرز بنگلادش شده است. سازمان ملل آنرا فاجعه انسانی خوانده است.


خانه های زیادی از روستاها در استان رهین سوختند. مقامات میانمار ادعا کردند شورشیان روهینگیا به این روستاها حمله کردند و این حمله باعث فرار ساکنین شد.


 یک مقام هیومن رایتس واچ می گوید : اطلاعاتی که ما از پناهندگانی که از مرز عبور کردند بدست آوردیم نشان می دهد بسیاری از آنها زخمهای گلوله داشتند. خیلی واضح بود که این یک حمله با قصد قبلی از طرف ارتش میانمار است. آنها سعی دارند شورشیان را پیدا کنند، اما بعد دنبال مردم عادی بودند.





  • تحول مهم سیاسی در کنیا




دیوان عالی کنیا نتیجه انتخابات را بعد از درخواست اپوزیسیون و بررسی آن باطل اعلام کرد. این یک تحول مهم در یک کشور آفریقایی است.


سی ان ان می گوید:‌ دیوان عالی کنیا امواج تکان دهنده یی به سراسر کشور و بازارهای جهانی و در حقیقت به جهان فرستاد.


اگر بخاطر داشته باشید همین ماه گذشته بود که مردم کنیا در انتخابات ریاست جمهوری رای دادند.


اپوزیسیون نتایج را به چالش کشید و دیوان عالی اکنون موافقت کرده است که نقض صورت گرفته و رای گیری باطل است.


این اولین بار است که چنین اتفاقی می افتد. در هیچ کشور آفریقایی و در هیچ انتخاباتی تا به حال قضاییه به اپوزیسیون حق نداده است که باید مجددا ٌ انتخابات برگزار شود.





  • راه اندازی تاکسی آبی در فرانسه و چالش با بروکراسی




آلن تیبو دریانورد فرانسوی می خواهد قایقش که در سال ۲۰۰۹ برای شکستن رکورد سرعت درآب ساخته شده بود به تاکسی دریایی سریع برای آبراه های فرانسه تبدیل کند. او اسم تاکسی اش را حباب دریایی گذاشته .


آلن تیبو مبتکر تاکسی آبی می خواهد آنرا به عنوان وسیله حمل و نقل «سبز» ولی سریع در آبراه های پاریس در رود سن راه اندازی کند. اما محدودیت های دولتی و بوروکراسی اداری بارها و بارها مانع شده که این پروژه پا بگیرد.


بزرگترین مانع برای مبتکر تاکسی های آبی این است که مقامات را قانع کند تا محدودیت سرعت در رود سن را کمتر کنند ولی آنها با این درخواست مخالفت کرده اند.





  • کشته شدن شماری از شبه نظامیان حوثی در یمن




به گزارش اسکای نیوز پنج تن از شبه نظامیان حوثی از جمله یکی از فرماندهان نظامی این گروه طی درگیری با ارتش ملی یمن در استان ضالع در جنوب این کشور کشته شدند.


منابع نظامی گفتند نیروهای ارتش ملی در زمان تهاجم شبه نظامیان به مواضع نیروهای دولتی با آنها درگیر شدند . همزمان با این درگیری ها نیروهای ارتش ملی یمن در منطقه نجد و کوههای التهامی نیز به مواضع شبه نظامیان تعاجم کردند





  • تخلیه 60هزار تن از ساکنان فرانکفورت برای خنثی سازی یک بمب




به گزارش رسانه های آلمان یک منطقه بزرگ فرانکفورت برای خنثی‌سازی یک بمب عمل‌نکرده و باقیمانده از جنگ دوم جهانی تخلیه شد. تخلیه ۶۰ هزار نفر از ساکنان یک شهر در 70سال گذشته در آلمان سابقه نداشته است.


پلیس شهر کوبلنتس در یک پیام توئیتری خبر داد بمبی که از دوران جنگ جهانی در این شهر کشف شده بود با موفقیت خنثی شد و مردم منطقه می‌توانند به سر خانه و زندگی خود بازگردند.


این منطقه مکان زندگی حدود یک پنجم از جمعیت ۱۱۳ هزار نفری شهر کوبلنتس محسوب می‌شود. بمبی که در کوبلنتس خنثی شد متعلق به زرادخانه ارتش آمریکا بوده و ۵۰۰ کیلوگرم وزن داشته است.





  •  خطر رژیم ایران در یمن




 احمد عبید بن دغر نخست وزیر دولت قانونی یمن تاکید کرد عملیات ائتلاف عربی خطر گسترش رژیم ایران را در منطقه متوقف کرده است . با این عملیات تلاش کودتا گران برای به کنترل در آوردن دولت و نهادهای آن را نیز خنثی شده است

لطفا به اشتراک بگذارید: