This browser does not support the video element.

پرتاب موشک توسط کره شمالی را شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌شدت محکوم کرد- 20دقیقه 8 شهریور۹۶

1 ـ شورای امنیت به اتفاق آرا پرتاب موشک بالستیک توسط کره شمالی را به عنوان عملی شنیع محکوم کرد.


2 ـ اعترافات آخوند روحانی: ‌یکی از مسائل بسیار مهمی که به جامعه آسیب زده فقر است. مسئله بعدی فاصله طبقاتی و تبعیض است. بیکاری هم یک معضل بسیار بزرگ جامعه ماست.


3 ـ سی و دومین روز اعتصاب غذای زندانیان سیاسی گوهردشت کرج .




  •  درگیری میان کودتاگران در یمن بالا می گیرد




به گزارش اسکای نیوز شبه نظامیان حوثی، علی عبدالله صالح دیکتاتور مخلوع یمن را در مقرش در صنعا وادار به اقامت جبری کرده اند . در مقابل علی عبدالله صالح از هوادارانش خواست تا آرامش خود را حفظ کنند .


اختلافات میان دو گروه کودتا گر مجددا بالا گرفته است. شبه نظامیان حوثی به علی عبدالله صالح گفته اند تا محل اقامتش را ترک نکند و در غیر اینصورت مسؤلیتی در قبال امنیت او نخواهند پذیرفت.


 روایت های دیگر حاکی از آن است که علی عبدالله صالح به دلیل ترس از جانش از هوادارانش خواسته است تا در مقابل حوثی ها آرام باشند . چیزی که باعث خشم آنها شده است چرا که آنها این اقدام شبه نظامیان حوثی را اهانت به خودشان ارزیابی می کنند . طرفداران صالح از رهبران حزب کنگره ملی خواسته اند تا ائتلاف با حوثی ها را سریعا پایان دهند .


حزب صالح شبه نظامیان حوثی را متهم کرد که با تحریک عناصر این حزب زمینه درگیری های بعدی را ایجاد کرده اند .در مقابل شبه نظامیان حوثی خواسته اند تا در مناطق تحت کنترلشان وضعیت فوق العاده برقرار شود . آنها عوامل علی عبدالله صالح را ستون پنجم دشمن توصیف کرده اند


 بدین ترتیب شریکان کودتا گر وارد مرحله درگیری های بی سابقه ای می شوند.




تحریکات کره شمالی ادامه دارد. این کشور روز سه شنبه موشک دیگری پرتاب کرد که این بار از فراز ژاپن عبور کرد .کاری که کره شمالی انجام داد این بود یک آزمایش موشکی انجام داد که بسیار بسیار تحریک کننده بود. از سال 2009 موشکهای آن از فراز ژاپن عبور نکرده بود.


 این یک آزمایش موشک بالستیکی میانبرد بود .معمولاً ما می دیدیم پرتاب موشک از نقاط دور دست انجام می شد ولی در این مورد آنها از یک سکوی پرتابی استفاده کردند که نزدیک فرودگاهی بود که توریست ها و ما استفاده می کنیم.


این موشک 1700 مایل از فراز جزیره هاکیدو در ژاپن پرواز کرده است و بعد در اقیانوس آرام فرود آمده است.


این پرتاب به چند دلیل مهم بود:


 اول مسیر آن بود نوع موشکی که پرتاب کردندکه به سوی جنوب سمت گیری شده بود نوع موشکی است که کره شمالی می تواند از آن برای جزیره گوام استفاده کند .


دوم این که آنرا از یک منطقه پر جمعیت نزدیک پیونگ یانگ شلیک می کرد که به آمریکا بگوید به فکر حمله ای پیشگیرانه نباشید زیرا آنها می توانند سکوهای پرتاب موشک را نزدیک اماکنی که مردم زندگی می کنند قرار دهند، جایی که بیش از سه میلیون نفر در پیونگ یانگ زندگی می کنند .


 این کار خطرات آنرا برای آمریکا اگر بخواهد دست به اقدام نظامی بزند و موشک های کره شمالی را از بین ببرد بیشتر می کند.


روشن است که این وضعیتی خطرناک برای مردمی است که در ژاپن زندگی می کنند . ژاپنیها ساعت 6 صبح به وقت محلی از خواب بیدار شدند در حالی که تلفن هایشان به صدا در آمده و آژیر های حمله هوایی به صدا در آمده است .این نشانه آن است که وضع وخیم تر می شود.


بنا به گفته سرویس های اطلاعاتی کره جنوبی، کره شمالی ممکن است در حال آماده سازی های نهایی برای ۶ آزمایش موشکی خود باشد. کره شمالی گفته است می تواند هرلحظه بدون اعلام قبلی این موشکها را شلیک کند.





  •  حمایت کامل آمریکا از ژاپن




ژاپن تلاش دارد فشار را روی کره شمالی بعد از پرتاب موشک اخیر افزایش دهد.


این بار موشک از فراز جزیره هاکیدوی ژاپن عبور کرد که محل سکونت بیش از ۵ میلیون نفر است. آژیرها در این جزیره به صدا در آمد و از مردم خواسته شد پناه بگیرند.


این موشک برای ۱۴ دقیقه در پرواز بود و بیش از 2700 کیلومتر پرواز کرد و بر فراز اقیانوس تکه تکه شد. نخست وزیر ژاپن شینزو آبه آنرا بدترین تهدید خواند.


خبرنگار سی ان ان از توکیو می گوید:


آمریکا و ژاپن و کره جنوبی بلافاصله برای تشکیل اجلاس اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بحث پیرامون این پرتاب موشک فراخوان دادند.


نخست وزیر ژاپن شینزوآبه خشم خود را ابراز کرد زیرا آن موشک از فراز خاک ژاپن بسوی اقیانوس شمالی عبور کرد.


 وی گفت با جامعه بین المللی کار خواهد کردتا فشار را بر کره شمالی افزایش دهد. در این نقطه احتمال این است که یک فشار اقتصادی باشد که چین نیز بخش بزرگی از آن خواهد بود. ولی قطعاً فشار اقتصادی تنها کاری است که ژاپن می تواند بکند.


نخست وزیر ژاپن تماسی 40دقیقه ای با دونالد ترامپ داشت . دونالد ترامپ گفته است آمریکا ۱۰۰ درصد پشت ژاپن است و هرکاری در دفاع ژاپن انجام خواهد داد .


شین زوآبه نخست وزیر ژاپن : «موشکی که از بالای سرکشور ما گذشت نشاندهنده بزرگترین وخطرناک ترین تهدید علیه کشورما تاکنون بوده است . همچنین تهدیدی برای منطقه آسیا و اقیانوسیه است».





  • جنبش فارک حزب سیاسی تشکیل می دهد




گروه فارک یک گام عمده دیگر در راستای صلح برداشت و وارد عرصه مبارزات سیاسی شد.


این هفته جنگجویانی که در پشت طولانی ترین جنگ جهان قرار داشتند انتخاب کردند که چه کسانی آنها را در کنگره نمایندگی کند.


فرانس 24 : جنگجویان فارک جنگل ها را ترک کردند و در این مرکز کنوانسیون برای اولین کنگره ملی خود تجمع کرده اند.


 این نشان دهنده ورود آنها به سیاست است. انتظار می رود که آنها حزب سیاسی جدید خود را در پایان هفته تشکیل دهند.


یک جنگجوی سابق فارک : «ما گام بسیار مهمی بسوی صلح در کلمبیا بر می داریم ما ازیک جنبش مسلح سیاسی به یک جنبش کاملا سیاسی حرکت می کنیم. ما از هر روزنه یی برای ادامه مبارزه به منظور تغییرات اجتماعی استفاده می کنیم».


بعد از ۵۰ سال جنگ چریکها سلاح های خود را برزمین گذاشتند از این پس این پلیس است که سلامت آنان را تضمین می کند.


یک چریک سابق فارک : «همه ما از خانواده های فقیریم و اکنون در کنار هم و نه رودرروی هم هستیم».


یک هزار چریک سابق از سراسر کشور در این کنگره شرکت کردند. آنها از مخفیگاه های بیرون آمدند تا آینده سیاسی حزبشان را تعریف نمایند.


کشیش آلاپه که از جنگجویان فارک است: «ماباید دموکراسی را گسترش داده و تمامی سرزمین هایی را که در این کشور محروم شده بودند مجدد بهم پیوند دهیم».


روز جمعه فارک باید حزب سیاسی خودرا اعلام کند. کلمبیا اکنون با دوچالش عمده مواجه است تضمین این که چریکها را در جامعه ادغام کند وفراتر از همه سلامتی و امنیت آنها را تضمین نماید.





  • استرداد پناهجویان مسلمان از بنگلادش به میانمار




بنگلادش پناهجویان مسلمان گریخته از میانمار را مجبور به بازگشت می کند. سازمانهای حقوق بشری زبان به اعتراض گشوده اند.


نیروهای مرزی بنگلادش با دستگیری حدود ۷۰ پناهجوی میانماری که از خشونت های روزهای گذشته این کشور به بنگلادش گریخته بودند، آنها را به میانمار بازگرداندند.


این اقدام بنگلادش در حالی رخ می دهد که نیروهای نظامی میانمار به روی افرادی که به سوی مرز بنگلادش می گریخته اند شلیک کرده اند.


یک نیروی پلیس که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است پناهجویان گریه می کردند تا آنها را به میانمار بازنگردانند.


افرادی که از خشونت های غرب میانمار می گریخته اند قصد داشتند خود را به کمپ پناهجویان در بنگلادش برسانند، جایی که هزاران پناهجوی مسلمان روهینگیا در شرایط دشواری زندگی می کنند.


خشونت هایی که از روز جمعه گذشته در غرب میانمار بین گروهی از مسلمانان روهینگیا و پلیس آغاز شده تاکنون دست کم ۱۰۰ کشته برجای گذاشته است و بسیاری از مردم از ترس خشونت های بیشتر به سوی مرز بنگلادش گریخته اند و بسیاری در نقطه مرزی تجمع کرده اند.


با اینکه مسلمانان روهینگیا چندین نسل است در میانمار زندگی می کنند اما مقامات این کشور آنها را مانند بیگانگان در نظر می گیرند و دسترسی به بازار کار، مدارس، بیمارستان ها ندارند. ظهور بودیست های ملی گرا در یک سال اخیر باعث افزایش خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا شده است.


با افزایش خشونت ها در غرب میانمار، شرایط برای زندگی ۱۲۰ هزار مسلمان ایالت راخین میانمار دشوار تر شده است.





  • آمریکا در کنار مردم ونزوئلا ایستاده است




دولت آمریکا می گوید در کنار مردم ونزوئلا و علیه دیکتاتوری مادورو ایستاده است. تحریمهای جدید که با فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا اعمال شد به همین منطور است.


ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ :‌ این تحریمها علیه دیکتاتور ونزوئلا بیش از پیش نشان می دهند که آمریکا اجازه نمی دهد یک دیکتاتوری نامشروع در نیمکره غربی به قیمت زندگی مردمش به قدرت چنگ بزند. از طریق این اقدام قوی، رئیس جمهور آمریکا ابزاری که دیکتاتوری مادورو با آن می تواند عوامل نزدیک رژیم فاسدش را ثروتمند کند و رفتار سرکوبگرانه اش را ادامه بدهد هدف قرار داده است.


رئیس جمهور ‌آمریکا گفته است یک ونزوئلای صلح آمیز و باثبات به نفع کل این نیمکره می باشد... ما با جامعه بین المللی کار می کنیم تا از مردم ونزوئلا حمایت کنند تا حقوق آنها و دموکراسی بطور کامل برقرار شود.





  • طرح جدید ماکرون برای تأمین امنیت پناهجویان




امانوئل ماکرون طرح جدیدی را برای تأمین امنیت پناهجویان افریقایی ارائه داده است.


 


امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در نظر دارد هویت پناهجویان اهل نیجر و چاد در کشورهای مبداء مورد بررسی قرار گیرد. وی همزمان با آغاز به کار نشست اروپایی-آفریقایی بحران مهاجرت در پاریس از طرح جدید خود سخن گفت و هدف آن را «تامین امنیت فوری» برای واجدان شرایط حق پناهندگی خواند.


به گفته ماکرون با استقرار ایستگاه‌های شناسایی هویت مهاجران در کشورهای مبدا (نیجر و چاد) و زیر نظر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، جلو خطراتی که زنان و مردان مهاجر را در مسیر لیبی و مدیترانه تهدید می‌کند گرفته خواهد شد.


علاوه بر این، امانوئل ماکرون به تشریح اقدام مشترک دیگری در زمینه امنیتی و قضایی پرداخت که اجرایی شدن آن مستلزم حضور نیروهای نظامی برای جلوگیری از موج ورود پناهجویان به لیبی است.


رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به اشباع شدن اردوگاه‌های پناهجویان در لیبی از احتمال اتخاذ تدابیری برای بازگرداندن پناهجویان به کشورهای مبدا خبر داد.


وی می گوید هدف از این راه حلها کاستن از خطرات مسیر پرهزینه مهاجران از لیبی و دریای مدیترانه به اروپا است.





  • طرح شهردار نیویورک برای مقابله با کشیدن سیگار




 دی بلاسیو شهردار شهر نیویورک حداقل قیمت یک بسته سیگار را به 13 دلار یا حدود ۱۱یورو افزایش داد.


افزایش24 درصدی قیمت سیگار ، بخشی از بزرگترین فشار بر مصرف کنندگان سیگار در آمریکا در سال های اخیر است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تنباکو هر ساله بیش از هفت میلیون نفر را در معرض مرگ قرار می دهد. با قوانین تازه امضا شده، شماری از فروشندگان توتون و تنباکو از فروش سیگار و محصولات مشابه آن منع شده اند داروخانه ها هم دیگر نمی توانند به مشتری هایشان سیگار بفروشند . حداقل قیمت تعیین شده هم باید به سایر محصولات توتون اضافه شود.


شهردار شهر نیویورک می گوید : ما می دانیم که مردم بر اساس واقعیت اقتصادی شان تصمیم می گیرند. با افزایش قیمت، مردم کمتر و کمتر تصمیم می گیرند که از این محصولات استفاده کنند . با این طرح حدود شش درصد از سیگاری ها کم خواهد شد . او اضافه می کند وقتی شما به مراکز درمانی می روید آنها نباید به شما محصولات مرگ آور بفروشند .


هزینه سیگار در ایالت های آمریکا در نوسان است ، در بخش میسوری قیمت یک پاکت سیگار بیش از 4دلار است . کارخانجات تولید سیگار معتقدند که اقدام شهردار نیویورک تاثیری نخواهد داشت چرا که هنوز مصرف کنندگان آنها بی توجه به افزایش قیمت دارند سیگار می خرند






  • فراخوان انگلستان به شورای امنیت برای بررسی کشتار در میانمار


به گزارش خبرگزاری رویتر دولت انگلستان از شورای امنیت ملل متحد خواست کشتار در میانمار را به سرعت بررسی کند. متیو ریکرافت سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد گفت انگلستان از شورای امنیت سازمان ملل می خواهد در نشستی خشونتهای مرگبار در ایالت روخین میانمار را مورد بررسی قرار دهد.

لطفا به اشتراک بگذارید: