This browser does not support the video element.

رژیم ایران بزرگترین تهدید خاورمیانه - 20دقیقه ۳۱ مرداد ۹۶


1 ـ دونالد ترامپ استراتژی جدید آمریکا برای افزایش نیرو در افغانستان را اعلام کرد .


۲-سازمان ملل متحد:‌ دو محموله تسلیحات شیمیایی کره شمالی برای رژیم سوریه توقیف شده است .


3ـ هشدار وزیر خارجه یمن: رژیم ایران بخشی از مشکل یمن است نه راه حل. این رژیم کمکهای تسلیحاتی به شبه نظامیان حوثی می کند .




  • گوشه یی از ابعاد دخالت رژیم ایران در افغانستان




رئیس دفتر نیویورک تایمز در ترکیه در مصاحبه با فاکس نیوز در مورد دخالتهای رژیم ایران در افغانستان توضیح می دهد.


در حال حاضر نگرانیهای جدیدی در مورد تجاوزگریهای رژیم ایران در افغانستان وجود دارد. خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز اخیرا مقاله یی در این روزنامه نوشته و قید کرده است که تهدید بالقوه علیه ارتش آمریکا در افغانستان رژیم ایران است.


هدف رژیم ایران از دخالت در افغانستان چیست؟


کارلاتا گال: بر اساس اطلاعاتی که ما کسب کردیم در چند سال گذشته از زمان عقب نیشینی نیروهای آمریکایی در سال 2014 دخالت رژیم ایران در افغانستان هر چه بیشتر و بیشتر شده است. تهران اهداف مختلفی در رابطه با مساله امنیتی خود دارد و خواهان داشتن نیروهای مزدور در مرز خود با افغانستان است تا به تهران وفادار باشند. این نیروها توسط رژیم تهران تامین مالی شوند تا این رژیم بتوانند روی آنها نفوذ داشته باشد. آنها خواهان این هستند که نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند و فکر میکنند که این کشور حیاط خلوت آنهاست .


رژیم ایران در حال حاضر با طالبان همکاری و از آن حمایت میکند و حتی در سال گذشته با رهبر طالبان ملا منصور دیدار داشته اند.


طالبان که یک گروه سنی افراطی است در سالهای قبل با رژیم ایران درگیری داشته است. اما حالا همکاری می کنند.


ما مطلع شدیم که تهران در حال ایجاد مشکل برای دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی است که به آنها کمک میکنند


در استان فرح در غرب افغانستان که من از آنجا دیدار داشتم به من گفتند که تهدید اصلی در حال حاضر طالبانی هست که توسط رژیم ایران حمایت میشود و نه طالبانی که مورد حمایت پاکستان بوده است، لذا ما شاهد ورود بازیگران دیگر به افغانستان هستیم تا بتوانند بلحاظ استراتژیکی بخشی از خاک افغانستان را در کنترل داشته باشند و خط خودشان را پیش ببرند.





  • رژیم ایران بزرگترین تهدید خاورمیانه




ژنرال جک کین می گوید رژیم ایران بزرگترین تهدید خاورمیانه است. این تهدید بسا بیشتر از تهدید افراطیون اسلامی است.


یو اس ای نیوز :‌ شما تا چه میزان از نزدیکی کره شمالی و رژیم ایران و همکاریهای نظامی آنها نگران هستید؟


ژنرال جک کین معاون سابق رئیس ستاد مشترک نیروی زمینی ارتش آمریکا:‌ بله کاملا نگرانم. الان بیش از ۲۰ سال است که آنها با هم رابطه نزدیک دارند . رژیم ایران در واقع از کره شمالی الگو برداری می کند. کره شمالی در سالهای ۱۹۰۰ با ما مذاکره کرد و نسبت به برنامه اتمی دروغ گفت. این رژیم سایتهای سری داشت و در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد به سلاح اتمی دست یافته است. رژیم ایران همین کار را با ما کرد .با ما مذاکره کرد و به ما گفت تنها برای تولید برق و انرژی از اتمی استفاده می کند و نه برای تسلیحات اتمی در حالیکه سایتهای سری هم داشت.


اما آنچه در ایران اتفاق افتاد این بود که ما از سایتهای سری مطلع شدیم و این سایتها افشا شدند. حتی موشکهایشان هم کپی برداری از همان موشکهای کره شمالی است. هر دوی اینها خواهان سلاح اتمی بودند و هر دو خواهان موشک بالستیک هستند و کره شمالی در همه اینها جلودار است.


من بر این اعتقادم که رژیم ایران یک تهدید اصلی در خاورمیانه است تهدیدی بسا بیشتر نسبت به افراطیون اسلامی . افراطیونی که همه جا می روند و مردم را می کشند.


 اما رژیم ایران تهدید بسا بیشتری است. این رژیم ارتش متعارف دارد، موشک دارد و مشغول توسعه موشک بالستیک است و دنبال سلاح اتمی هم هست.





  • ضرورت حسابرسی از رژیم ایران




سرهنگ مایکل والتز می گوید تنها راه درست، حفظ فشار بر رژیم ایران است. این رژیم باید به خاطر حمایت از تروریسم و گروگانگیری مورد حسابرسی قرار بگیرد.


فاکس نیوز:‌ آیا در عقب نشینی کره شمالی سیاست کاخ سفید مؤثر بوده است؟


سرهنگ مایکل والتز: بالاخره یک نفر پیدا شد که جلوی یک قلدر بایستد و به او ضربه متقابل بزند.چیزی که یک دهه مشاهده کرده بودیم وکره شمالی به آن عادت کرده بود و سوزان رایس هم گفته بود ما به آن عادت کرده ایم این بود که کره شمالی هم سلاح اتمی داشته باشد و هم منطقه و آمریکا را به گروگان بگیرد.


به همین دلیل این سیاست ترامپ بطوری باورنکردنی موثر بود. اما ما نباید از خود راضی شویم و بایستی فشار بر چین را نگه داریم. کره شمالی متخصص افزایش فشار و بعد کم کردن آن و در همان حال توسعه موشکهای قاره پیمایش است. این رژیم زمان می خرد تا موشکها را از سوخت مایع به سوخت جامد برساند یعنی می تواند با سرعت بیشتری پرتاب کند. بنابراین ما بایستی فشار را بالا نگهداریم.


فاکس نیوز در رابطه با ایران روحانی تهدید کرده است که در صورت اعمال تحریمهای جدید از برجام خارج می شود. نظرشما چیست؟


جمی متزل کارشناس از شورای آتلانتیک: آمریکا با اعمال تحریمها فشار می آورد زیرارژیم ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد موشکهای بالستیک را نقض کرده است بنابراین اگر رژیم ایران تصمیم بگیرد از برجام بیرون بکشد، بطور خودکار علیه این رژیم برمی گردد یعنی تصمیم با آنهاست اما عواقب دارد.


مایکل والتز :‌ رژیم ایران برنامه موشک بالستیکی و گروگانگیری آمریکاییها را ادامه می دهد و از تروریسم در سراسر جهان حمایت می کند. در مقابل ما هم این رژیم را مورد حسابرسی قرار میدهیم و با تحریمهای افزوده اینکار را می کنیم.


کاری که ما باید بکنیم نگه داشتن فشار است. فکر کنم این چیزی است که جهان به آن عادت نداشته یعنی موضع قاطع آمریکا و مورد حسابرسی قراردادن رژیم ایران





  •  تأکید اردن بر جنگ علیه بنیادگرایی




اردن می گوید به دولت جدید آمریکا در جنگ علیه بنیادگرایی امیدوار است.


سی ان ان:‌ وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه سفر کرد. جیمز ماتیس سفر خود را از اردن شروع کرد. پیام او به متحدان آمریکا در منطقه چیست؟


 خبرنگار سی ان ان :‌ ما شنیدیم که وزیر ماتیس در سخنانش گفت اردن دوست و متحد قدیمی آمریکا است او به این جا آمده است تا منافع مشترک امنیتی را با این متحد کلیدی مورد بحث قرار دهد.


 ماتیس با مقامات ارشد نظامی اردن از جمله رئیس ستاد مشترک و بعد نیز با ملک عبدالله ملاقات کرد.


یکی از موضوعهای مورد بحث داعش است. اردن یکی از فعالترین کشورهای عربی است و در خط مقدم نبرد علیه بنیادگرایی در منطقه بوده است.


 عراق و سوریه همسایگان آن نیز بخشی از مذاکرات بود.


همچنین مرزهای شمالی آن در جنوب سوریه از موضوعهایی است که هنوز باید تعیین تکلیف شود .


در مورد جنگ در سراسر جهان علیه داعش، مقامات اردن از جمله ملک عبدالله به دولت ترامپ بسیار امیدوارند که اعمال این دولت جدید بیشتر همسو با ملک عبدالله باشد که برای سالیان خواستار رویکردی تهاجمی تر در جنگ علیه بنیادگرایی و تروریسم بوده و آنرا رویکردی همه جانبه می دانسته است.


 او در گذشته به کشورهای غربی انتقاد داشته و می گفته که آنها روی جنگشان در عراق و سوریه متمرکزند ولی تروریسم مرز نمی شناسد ونیاز است که این یک جنگ گسترده جهانی علیه بنیادگرایی در هرجایی که هست باشد.


 آنها هنوز امیدوارند ببینند از این دولت جدید چه چیزی بیرون خواهد آمد.





  • آمادگی نیروهای آمریکایی برای مقابله با کره شمالی




باوجود تهدیدهای کره شمالی، آمریکا و کره جنوبی تمرینات نظامی خود را شروع کردند. ترامپ به این تهدیدها اعتنایی نکرده است.


سی ان ان:‌ کره شمالی اخیرا تهدید جدیدی علیه آمریکا و کره جنوبی برسر مانورهای مشترک نظامی آنها بعمل آورد. 


روزنامه دولتی کره شمالی، آمریکا را متهم کرد که رفتارش، اوضاع را به سمت یک جنگ اتمی می راند. این روزنامه همچنین افزود پیونگ یانگ آماده است تا دشمنانش را مهار کند. آمریکا می گوید که مانورهای نظامی با کره جنوبی طبق برنامه اجرا شده است. 


 در پایگاه هوایی اوسام که یک پایگاه هوایی آمریکا در کره جنوبی است، همه چیز زیر نظر می باشد. 


فرمانده جیمز بارتران از اسکادران پنجم تجسسی نیروی هوایی آمریکا: ما در آن بالا هستیم و کره شمالی را زیر نظر داریم و در انتظار هستیم... طی 10سال گذشته هیچگاه این میزان سرمان شلوغ نبوده است. ما هر روز برای انجام ماموریتمان تمرین می کنیم. 


سی ان ان: لباسهای ویژه تحمل فشار، به خلبانان اجازه می دهد که تا ارتفاعات 17000 فوتی صعود کنند. این دو برابر ارتفاعی است که یک جت مسافربری می تواند اوج بگیرد. یک هواپیمای سیدر سپای توسط 8 افسری که آموزشهای ویژه دیده اند هدایت می شود. کار آن، فراهم کردن اطلاعات، تجسس و شناسایی است. واشنگتن اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به روزنه ای دارد که از طریق آن، کره شمالی را زیر نظر بگیرد. 


فرمانده جیمز بارتران: هر چیزی که این هواپیما گردآوری می کند تقریبا بلافاصله به کسانی بر روی زمین ارسال می شود . آنها می توانند این اطلاعات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند... 


سرگرد دانیل تروبلاد ، اسکادران جنگنده سی و ششم از نیروی هوایی آمریکا: ما آماده ایم که از هر دو پایگاه هوایی در لحظه ای که گفته شود، وارد عملیات شویم. 


خبرنگار سی ان ان: سرگرد تروبلاد در یک ماموریت 2ساله در کره جنوبی است... 


تروبلاد: اف 16 ها در دفاع، نقش تعیین کننده ای دارند. ما می توانیم هر گونه اقدام احتمالی با سلاحهای هدایت شونده لیزری یا جی پی اس را مورد اصابت قرار دهیم. 


سی ان ان: این پایگاه هوایی آمریکا کمتر از 40مایلی مرزکره شمالی است. این جتهای سوپرسونیک می توانند 60 مایل در دقیقه پرواز کنند. در نتیجه، در صورت یک درگیری با کره شمالی، این هواپیماها قادرند تنها ظرف 2 تا 3دقیقه به منطقه محرمه برسند... آنها روزانه تمرین می کنند... 


تروبلاد: زیرا وضاع قابل پیش بینی نیست، ممکن است همین امشب، شبی باشد که فکرش را می کردیم. بنابراین، ما هر شب تمرین می کنیم. ... 





  •  ضرورت مقابله با ایدئولوژی بنیادگرایی تروریستها




دکتر ولید فارس می گوید هنگام جنگیدن با تروریسم باید ایدئولوژی بنیادگرا و افراطی آن را هدف قرار داد. باید مردم را نسبت به این ایدئولوژی آگاه کرد.


فاکس نیوز:‌ در رابطه با حمله اسپانیا و اینگونه حملات چه باید کرد؟


ولید فارس:‌ رئیس جمهور ترامپ اطلاعیه رسمی داده و از دولت و مردم اسپانیا علیه تروریستها حمایت کرده است و مهاجم را تروریست اسلام افراطی نامیده است. این موضع رسمی است...


ما در گذشته اوباما را داشتیم اطلاعیه یی صادر می کرد که آکادمیک بود و زیبا بنظر می رسید اما در عمل به جهت غلطی می رفت. حالا ما دونالد ترامپ را داریم که در جهت درستی می رود اما سبک کار او از طریق پیامهای توئیتری است. آنچه مهم است سمت و سوی کلی است.


البته نخست وزیر اسپانیا هم اطلاعیه خوبی صادر داده است و آن را تروریسم بنیادگرا خوانده است. این دقیقا همان چیزیست که بوده. ما نمی توانیم مانند ۸ سال گذشته در معنا بگوییم تروریسم است اما در عمل کاری نکنیم. الان باید کاری کرد بهتر از گذشته و بهتر از8سال قبل.


فاکس نیوز: در خیلی از موارد از جمله در 2009 ما می دانستیم که حمله به پایگاه فورت تروریستی است و حتی نفر مهاجم را از قبل می شناختیم چه باید کرد؟...


ولید فارس:‌ اولین کار این است که به افکار عمومی آمریکا آگاهی داد و آنها را مطلع کرد که تروریسم چیست و حرف بنیادگراها چیست. ما به 300میلیون آمریکایی بعنوان بزرگترین شبکه نیاز داریم نه اینکه فقط به پلیس تکیه کنیم.


دوم اینکه ما جوامع مشخص در این رابطه داریم که می توانند به ما کمک زیادی کنند. آنها که از خاورمیانه آمده اند یا آنهایی که از آفریقای شمالی آمده اند و متحدان ما هستند که اگر به آنها نگوییم که این تروریستی بود و تروریسم بنیادگرا بود آنگاه فکر می کنند اینها تروریستی نیست و دیگر کمکی به ما نمی توانند بکنند....


فکر کنم آنچه در واشینگتن گم است یک سیستم واقعی است که ایدئولوژی اشخاص مربوطه را تعیین کند. ما نیاز داریم بدانیم شبکه یی که اینها را رادیکال می کند کجاست و چیست که بعد تروریست می شوند.


به یاد داشته باشید که رئیس جمهور ترامپ به ریاض رفت و برای ۵۰کشور عربی و رهبران اسلامی سخنرانی کرد. حتی یک مرکز ضدتروریستی تشکیل دادند و کارهای زیادی راه اندازی کردند





  • پیداشدن لاشه یک ناو جنگی بعد از72سال




لاشه ناو یو اس اس ایندیاناپلیس پس از ۷۲ سال پیدا شد. غرق شدن این ناو یکی از ضربات نظامی جدی ژاپن به آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم بود.


شرکت پترل، صاحب کشتی‌های جستجوگر از ردیابی و کشف لاشه رزمناو آمریکایی «یو اس اس ایندیاناپلیس که در جریان جنگ جهانی دوم توسط نیروی دریایی ژاپن هدف قرار گرفته بود، خبر داده است.


آخرین و مهمترین ماموریت این ناو انتقال قطعات بمب اتمی به یکی از پایگاه‌های آمریکا در اقیانوس آرام برای بمباران شهر هیروشیمای ژاپن بود. شش روز پیش از انفجار نخستین بمب هسته‌ای تاریخ، اژدرهای زیردریایی‌های ژاپنی سی‌ام ژوئیه سال ۱۹۴۵ در منطقه بین جزیره گوآم و خلیج لیته «یو اس اس ایندیاناپلیس» را نابود کرده و بدین ترتیب یکی از بزرگترین تلفات در جنگ جهانی را به ارتش ایالات متحده تحمیل کردند. حدود ۸۰۰ نفر از ۱۱۹۶ خدمه این رزمناو کشته شدند. عده‌ای از ملوانان پس از غرق شدن این کشتی جنگی، طعمه کوسه‌ها شدند. تنها حدود ۳۰۰ نفر از این حمله جان سالم بدر بردند. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز براساس قوانین ایالات متحده محل دقیق کشف این ناو جنگی نباید فاش شود.





  • استراتژی دونالد ترامپ برای افزایش نیرو در افغانستان




دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی در پایگاه فورت مایر در ایالت ویرجینیا استراتژی این کشور برای جنگ افغانستان را اعلام کرد. وی گفت:‌


من پیشاپیش محدودیتهای دولت قبلی که بر نظامیان ما اعمال کرده بود را لغو کردم که نمی گذاشت وزیر دفاع و فرماندهان ما در صحنه بطور کامل و سریع علیه دشمن جنگ را به پیش ببرند.


میکرومدیریت از واشینگتن باعث نمی شود که جنگی به پیروزی برسد. بایستی در صحنه بود و مطابق قضاوت و کارشناسی فرماندهان زمان جنگ عمل کرد و با سربازانی که در خط مقدم عمل می کنند و در زمان واقعی و اختیارات واقعی با ماموریتی مشخص برای شکست دشمن عمل کرد.


به همین خاطر ما اختیارات نیروهای مسلح آمریکا را افزایش می دهیم تا تروریستها و شبکه های جنایتکار را هدف قرار دهند. این تروریستها بذر خشونت و هرج و مرج را در سراسر افغانستان می پاشند. این قاتلان لازم است بدانند جایی برای پنهان شدن ندارند و هیچ مکانی مافوق توان قدرت و سلاح آمریکا نیست. مجازاتها، سریع و قدرتمند خواهد بود. ما محدودیتها بر اختیارات در میدان را برمی داریم.


دونالد ترامپ افزود: وقتی آمریکا رزمندگانش را برای جنگ روانه می کند باید مطمئن شود آنها هر سلاحی را برای واکنش سریع و قاطع و چشمگیر در دست داشته باشند. نیروهای ما برای پیروزی می جنگند ما می جنگیم که پیروز شویم. از این به بعد پیروزی تعریف مشخص دارد: حمله به دشمنانمان و از بین بردن داعش و داغان کردن القاعده و جلوگیری از طالبان که افغانستان را تسخیر کند و متوقف ساختن حملات کلان ترور علیه آمریکا قبل از اینکه در هم ادغام شوند.


ما از متحدانمان در ناتو و دوستان جهانی مان می خواهیم تا از استراتژی جدید ما حمایت کنند و همراه با ما بودجه و نیروی لازم را افزایش دهند. ما مطمئن هستیم که آنها هم اینکار را خواهند کرد.





  •  رژیم ایران عامل بی ثباتی منطقه خاورمیانه




دیوید کوهن معاون سابق خزانه داری آمریکا در مصاحبه با سی ان ان می گوید:


رژیم ایران همچنان درگیر رفتاری است که منطقه را بی ثبات کرده و به حمایت از فعالیتهای تروریستی ادامه می دهد. ما به اعمال تحریم هایی در خصوص این فعالیتها، ادامه می دهیم. توافق اتمی برای رسیدگی به برنامه اتمی رژیم ایران طراحی شده است نه برای رسیدگی به هر چیزی در مورد رژیم ایران که مشکل ساز است. از طرف دیگر، ما نیاز داریم که به جوانب دیگر هم رسیدگی کنیم .





  • استقبال سناتور مک کین از استراتژی جدید افغانستان




 سناتور جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا پس از سخنرانی دونالد ترامپ در توئیت خود اعلام کرد: من رئیس جمهور ترامپ را به خاطر اتخاذ گامی بزرگ با این استراتژی جدید برای افغانستان مورد ستایش قرار می دهم. این استراتژی اقدامی درست است.


 

لطفا به اشتراک بگذارید: