درخاطره روزها - ۲۴ مرداد، ۱۵ اوت

 




[caption id="attachment_20745" align="alignleft" width="250"]ظاهرات 30 هزار نفری مردم زنجان ظاهرات ۳۰ هزار نفری مردم زنجان[/caption]

۲۴ مرداد ۱۳۷۰ – ۱۵ اوت تظاهرات ۳۰ هزار نفری مردم زنجان


مردم «زنجان» ۵ مرکز حکومتی و ۵۰ اتومبیل دولتی را به آتش کشیده و منهدم کردند. رژیم آخوندی نیروهای سرکوبگر خود را از شهرهای اطراف بسیج کرد وبه مردم آتش گشود ۵ تن از تظاهرکنندگان شهید و تعداد زیادی مجروح گردیدند.








[caption id="attachment_20746" align="alignleft" width="250"]کشته شدن رئیس جمهور بنگلادش کشته شدن رئیس جمهور بنگلادش[/caption]

۲۴ مرداد-۱۵ اوت ۱۹۷۵ کشته شدن رئیس جمهور بنگلادش


«مجیب الرحمان» بنیانگذار «بنگلادش» در ۵۵ سالگی، در یک کودتا کشته شد و «مشتاق حمد» یکی دیگر از رهبران استقلال «بنگلادش» زمام امور را گرفت. «بنگلادش» ۲۴ سال «پاکستان شرقی» نامیده میشد، و با مبارزات مردم به رهبری «مجیب الرحمان» به استقلال رسید.








[caption id="attachment_20749" align="alignleft" width="250"]استقلال هندوستان استقلال هندوستان[/caption]

۲۴مرداد – ۱۵ اوت ۱۹۴۷ استقلال هندوستان


 مبارزات استقلال هند، با رهبری گاندی بر کنگره ملی این کشور، اوج گرفت. «گاندی» خواستار استقلال تمام هند شد. او با تحریم کالاهای انگلیسی، مبارزات را شدت بخشید و سرانجام به نتیجه رساند.








[caption id="attachment_20751" align="alignleft" width="250"]سالروز تأسیس پاناماسیتی سالروز تأسیس پاناماسیتی[/caption]

۲۴مرداد – ۱۵ اوت ۱۵۱۹ سالروز تأسیس پاناماسیتی


«پاناماسیتی» که امروز پایتخت جمهوری «پاناما» است، بخشی از کشور «کلمبیا» بود. چون دولت وقت «کلمبیا» با دادن امتیاز ساختن «آبراه پاناما» به آمریکاییان موافقت نمیکرد، آمریکا به پاناما کمک کرد تا با تشکیل دولتی به آمریکا اجازه دهند در آبراه، نیروی نظامی مستقر کند.


 

لطفا به اشتراک بگذارید: