This browser does not support the video element.

کنفرانس اقدامات بین المللی (قسمت ۲) برای اجرای عدالت در مورد قتل عام ۶۷

 

پارلمان انگلستان


کنفرانس «اقدامات بین المللی برای اجرای عدالت


در مورد قتل عام زندانیان سیاسی در سال۶۷»


 


فراخوان به تشکیل کمیته تحقیق بین المللی


برای محاکمه مسئولان قتل عام 67


و نامگذاری سپاه پاسداران بعنوان یک سازمان تروریستی


در کنفرانس پارلمانی در مجلس عوام انگلستان با حضور شماری از نمایندگان هر دو مجلس از احزاب اصلی این کشور، و وکلای برجسته از کمیته حقوق بشر و کانون وکلای انگلستان و ولز ، درباره قتل عام 30000 زندانی سیاسی در سال 67

کریستی بریملو رئیس کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز


کریستی بریملو حقوقدادن دارای رتبه مشاورت ملکه و رئیس کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز گفت: در تابستان 67، حدود 33700 نفر حلق آویز شدند، 8000 نفر در دو هفته کشته شدند. در سالهای اخیر 8 گور مخفی دستجمعی کشف شده است. در حالیکه تردیدی نیست آنچه که اتفاق افتاد یک جنایت علیه بشریت بود. چون این کشتار به منظور از بین بردن یک گروه با یک ایدئولوژی خاص صورت گرفته است. میتوان از بسیاری قوانین بین المللی یاد کرد که در این واقعه نقض شده اند.

رئیس کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز با یادآوری اینکه هیچگونه دادگاهی وجود نداشت و حکم اعدام زندانیان ظرف 30 دقیقه صادر و اجرا می شد افزود: تروریسم حکومتی در این رابطه مکانیزم موثری را طراحی کرده بود. این جنایت عظیم و هولناک باید بر اساس قوانین بین المللی مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. همچنانکه بعد از کشتار عظیم جنگ جهانی دوم، جهان متعهد شد که در مقابل این نوع جنایات سکوت پیشه نکند. بنابراین ما باید از فراخوان تحقیق مستقل توسط سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل پشتیبانی کرده و اقداماتی را برای پایان دادن به موضوع مصونیت از مجازات که رژیم ایران روی آن سوار است انجام دهیم. این مسئولیت همه کشورهاست که از تحقیقات و پاسخگو بودن اطمینان یابند. در غیر اینصورت ما کماکان خواهیم دید که جنایات گذشته، تکرار خواهند شد.

 

سر راجر گیل نماینده پارلمان انگلستان


در سخنان خود گفت:

گزارشی که در این کنفرانس ارائه شد، به وضوح و به زبان ساده یک جنایت علیه بشریت و جرم آن را مستند می کند و مرتکبین آن باید به دست عدالت سپرده شوند؛ این یک جنایت از سوی حکومتی است که بسیار آگاهانه تصمیم گرفته است مخالفان خود را از بین ببرد. و من شگفت زده ام که چگونه این رژیم بجای انکار قتل عام، نسبت به کشتار مخالفانش افتخار هم می کند بنابراین هنگامی که یک حکومت به چنین جنایتی افتخار می کند، باید در مورد آن کاری انجام دهیم. وقت آن رسیده است که دولت بریتانیا به پیروی از رهبری کانادا در سال 2013 ، قتل عام سال 1988 را به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت بشناسد و محکوم کند.

راجر گیل افزود: سال آینده 30 امین سالگرد این رویداد است. 30 سال برای مردم که باید منتظر عدالت باشد، بیش از حد طولانی است ما باید آن را عملی کنیم. بنابراین ما همچنین باید از فراخوان تحقیق مستقل توسط سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی حقوق بشرسازمان ملل پشتیبانی کرده و اقداماتی را برای پایان دادن به مصونیت از مجازات که رژیم ایران روی آن سوار است انجام دهیم. در دوران آزادی و دموکراسی، این غیرقابل تحمل است که ببینیم رژیمی وجود داشدارد که به تروریسم و به قتل عام برای اجرای اهدافش متکی است.

راجر گیل افزود:

من معتقدم که درمان واقعی تا زمانی که تغییر رژیم در ایران وجود نداشته باشد واقع نخواهد شد. من یکی از کسانی هستم که مدتهاست از شورای ملی مقاومت پشتیبانی می کنند، خانم رجوی گفته است و کماکان می گوید که یک جایگزین قابل قبول و دموکراتیک وجود دارد و من فکر می کنم همه ما باید به دنبال تلاش برای ایجاد و برسرکار آوردن این جایگزین باشیم.


بارونس الن مارگارت ایتون نماینده ارشد و ناظم سابق پارلمانی حزب محافظه کار در مجلس اعیان انگلستان در سخنان خود گفت:


کشتار بیش از 30 هزار زندانی سیاسی و شاید هم تعدادی بیشتر، آنهم فقط در عرض چند هفته که توسط یک فتوا و دستور خمینی در ایران صورت گرفت، بی رحمانه‌ترین جنایت در قرن بیستم محسوب میشود.

بارونس ایتون افزود: در رژیم ایران، نه رئیس جمهور باصطلاح مدره آن و نه ولی فقیه این رژیم، هرگز به خود اجازه نداده‌اند تا در رابطه با این جنایت عظیم و فتواهایی از این قبیل پاسخگو باشند. این مهمترین دلیل است که ما همیشه نه تنها قربانیان این جنایت را که برای مخالفت با این رژیم جان خود را از دست دادند، در یاد داشته باشیم بلکه تلاش کنیم تا بانیان و مسئولین این جنایتها و فتواهایی از این قبیل را به دست عدالت بسپاریم. وقت رسیدگی به این جنایت فرا رسیده است.

بارونس ایتون افزود: لذا من مایلم به سه خواسته اشاره کنم.

1-شورای حقوق بشر سازمان ملل باید با از امکانات خود نماینده ویژه بررسی حقوق بشر در ایران، خانواده قربانیان، سازمانهای غیر دولتی مدافع حقوق بشر چون سازمان عفو بین الملل و شخصیتهایی چون عالیجناب جفری رابرتسون که در رابطه با کشتارهای قرن 20 تخصص دارد، استفاده کرده و راجع به این جنایت تحقیق کند.

2-دولت ما باید از این واقعه بعنوان جنایت علیه بشریت یاد کند و آنرا محکوم نماید. هیچ چیز کمتر قابل قبول نیست. آیا حتی انتشار صحبتهای آقای منتظری در این رابطه که به جزئیات این مسئله پرداخته است کافی نیست، اظهارات روزانه مقامات رژیم ایران در این رابطه برای ما هیچ جای شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد.

3-من از طرح دوستان خود در مجلس عوام و مجلس اعیان برای تسریع در این مورد وتحقیق در مورد این کشتار از طریق رجوع به خانواده‌های این قربانیان و گفتگو با زندانیان زندان مخوف ایران، حمایت میکنم. همینطور در این رابطه میتوان از خانواده‌ها و دوستان این قربانیان که در خارج از ایران زندگی میکنند و بسیاری از آنها در گردهمایی بزرگ اخیر باحضور دهها هزارتن درژوئیه 2017 در پاریس شرکت کردند، درخواست کمک کرد. این سه خواسته من است. ممنونم.

 

استیو مک کیب نماینده پارلمان انگلستان


استیو مک کیب نماینده پارلمان از حزب کارگر گفت: حقوق بشر باید در مرکز سیاست انگلستان در رابطه با رژیم ایران باشد و باید اطمینان حاصل کنیم که مقامات این رژیم که مسئول دهها سال جنایت از جمله قتل عام 1988 هستند در یک دادگاه بین المللی به دست عدالت سپرده شوند. این اولین گام سازنده برای چنین سیاستی است.

استیو مک کیب گفت:

تا به امروز به نظر می رسد که سران رژیم ایران هنوز هم تلاش می کنند تا جنایات خود را مخفی کنند. جهان حق دارد بداند که در سال 1988 چه اتفاقی افتاده است، نمی توان آن را برای همیشه مخفی نگه داشت و اگر ما به هر نوع عدالت ایمان داشته باشیم، افرادی که این کار را کردند باید با عدالت مواجه شوند. متشکرم.

 

جیمز فیتز پاتریک، نماینده پارلمان انگلستان


جیمز فیتز پاتریک، نماینده پارلمان انگلستان در سخنان خود در کنفرانس «اقدامات بین المللی برای اجرای عدالت در مورد قتل عام زندانیان سیاسی در سال۶۷» گفت: حضور نمایندگان برجسته از دو حزب اصلی محافظه کار و کارگر در این کنفرانس، نشاندهنده حمایت فراحزبی از فراخوان به دولت برای فعال شدن در سازمان ملل متحد برای کشاندن عاملان قتل عام 67 به پای میز عدالت است. این بزرگترین خشونت علیه مردم ایران توسط آخوندهای حاکم بر ایران است،

سازمان ملل متحد باید اقدامات بیشتری به منظور رسمیت شناختن این قتل عام بعنوان جنایت علیه بشریت و تحقق عدالت برای قربانیان این قتل عام انجام بدهد. من یکبار دیگر حمایتم را از شورای ملی مقاومت و کارزار عدالت برای قربانیان اعلام می کنم.

 

باب بلکمن، نماینده پارلمان انگلستان

باب بلکمن، نماینده پارلمان انگلستان از حزب محافظه کار، ضمن تاکید بر لزوم نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی خواستار شناسایی قتل عام 67 بعنوان جنایت علیه بشریت از سوی دولت انگلستان شد و گفت: هر تاخیری در این زمینه به رژیم ایران اجازه می دهد که شواهد جنایاتش را از بین ببرد".

باب بلکمن تاکید کرد که رژیم آخوندها در صدد است تا شواهد قتل عام زندانیان سیاسی را از بین ببرد. وی با یادآوری اطلاعیه های عفو بین الملل در این رابطه خواستار تشکیل یک پرونده برای اجلاس ماه سپتامبر آینده شورای حقوق بشر به منظور فراخوان به تحقیقات بین المللی در مورد قتل عام 67 شد.

وی با اشاره به قطعنامه دو حزبی در پارلمان انگلستان درباره قتل عام 67 و فراخوان به انجام تحقیقات در مورد این جنایت

افزود:

من علنا خواستار آن هستم که سپاه پاسداران و تمام دارایی های عمومی آن ضبط شود و بعد ما باید خانم مریم رجوی را به عنوان رئیس جدید دولت در ایران و یک ایران آزاد و دموکراتیک ببینیم و هیچ چیز کمتری نباید هدف ما باشد.

 

لرد کاتر عضو مجلس اعیان انگلستان


لرد کاتر عضو مجلس اعیان انگلستان در سخنان خود در این کنفرانس با اشاره به شرکتش در گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس در دهم تیرماه گفت: تجمع امروز ما در رابطه با قتل عام زندانیان سیاسی در سال1988 در ایران است درست 29 سال پیش خمینی فتوایی صادر کرد که قلب هر انسان را به لرزه در آورد و باعث نگرانی و آزردگی همه انسانهای آزاده گردید. وی با تاکید بر اهمیت جمع آوری اسناد و مدارک برای پیگیری این جنایت خواستار محاکمه سران رژیم آخوندی بخاطر نقششان در جنایت علیه بشریت و قتل عام 30000 زندانی سیاسی گردید.

 

الستر لوگان، عضو کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان


الستر لوگان، عضو کمیته حقوق بشر کانون وکلا در سخنان خود گفت: رژیم ایران دست به کشتار جمعی بیش از 30 هزار زندانی سیاسی در تابستان 1988 زده است. این رژیم همچنین کسانی را که خواستار عدالت برای قربانیان قتل عام 67 و خانواده های آنها هستند را سرکوب می کند و تلاش می کند با از بین بردن شواهد همچون گورهای جمعی و تخریب آنها بر این جنایت سرپوش بگذارد. خانواده های این قربانیان همچنان از چگونگی کشته شدن و محل دفن آنها بی اطلاع هستند و از برگزاری مراسم یادبود این قربانیان منع شده اند. . رژیم ایران با این اقدامات بنظر من دست به جنایت دیگری زده است.

 

پرفسور سارا چندلر رئیس فدراسیون وکلای اروپا


پرفسور سارا چندلر رئیس فدراسیون وکلای اروپا و عضو هیات رئیسه کانون وکلای انگلستان طی سخنانی با اشاره به اقدامات رژیم برای پوشاندن این جنایت واز بین بردن آثار باقیمانده از این قتل عام از جمله گورهای جمعی و مزارهای شهیدان در شهرهای مختلف ایران گفت: این مهم و حیاتی است که ما خواستار توقف تخریب گورها توسط رژیم و از بین بردن شواهدی که پس از 29 سال بر شرمندگی جامعه بین المللی دراین قتل عام جنایتکارانه دلالت دارد بشویم و از این اقدام رژیم ایران ممانعت بکنیم

 

دولت نوروزی نماینده شورای ملی مقاومت ایران در انگلستان


دولت نوروزی نماینده شورای ملی مقاومت ایران در انگلستان سخنران دیگر این مراسم بود. وی در سخنانش ضمن تشکر از اعضاء هر دو مجلس و وکلا از کمیته حقوق بشر و کانون وکلا بخاطر حمایت از فراخوان خانم رجوی برای عدالت برای مردم ایران و انجام تحقیقات در مورد قتل عام 67 و محاکمه آمرین و عاملین این جنایت از کمیسرعال حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران خواستار تشکیل کمیته مستقل تحقیق و بررسی برای یافتن حقایق و جزئیات بیشتری درباره این این قتل و محاکمه سران رژیم شد.

در ادامه این کنفرانس شماری از خانواده های شهیدان و شاهدان قتل عام 67 به سخنرانی پرداختند.

 

احمد ابراهیمی

احمد ابراهیمی که مدت 10 سال در زندانهای رژیم در اسارت بسر برده بود گوشه هایی از مشاهداتش از جنایات رژیم در مقطع قتل عام و اعدام زندانیان مجاهد را بازگو کرد و خواستار محاکمه عاملان و سران رژیم شد.

 

توران رنجبر

توران رنجبر، ماجرای دستگیری و اعدام برادرش صمد رنجبر در جریان قتل عام 67 را بازگو کرد

 

رضا فلاحی

رضا فلاحی نیز که 10 سال در زندانهای رژیم بسر برده بود گوشه هایی از مشاهداتش از زندانهای رژیم در مقطع قتل عام را برای حاضرین بازگو کرد

 

فرزانه مجیدی


وفرزانه مجیدی، از خانواده های شهیدان، شرحی از اقدامات جنایتکارانه رژیم علیه خانواده ها و اعدام اعضای خانواده اش در جریان قتل عام 67 را برشمرد.
لطفا به اشتراک بگذارید: