درخاطره روزها ۱۴مرداد- ۵ اوت

۱۴مرداد ۱۲۸۵ امضای فرمان مشروطیت ایران


[caption id="attachment_17745" align="alignleft" width="250"]امضای فرمان مشروطیت ایران امضای فرمان مشروطیت ایران[/caption]

پس از دو دهه، مبارزات مردم ایران علیه سلطنت مطلقة شاهان «قاجار» به ثمر نشست و با امضای فرمان مشروطه توسط «مظفرالدین شاه» مردم به اولین پیروزی خود دست یافتند.







۱۴مرداد۱۳۳۸ درگذشت قمرالملوک وزیری


[caption id="attachment_17748" align="alignleft" width="250"]درگذشت قمرالملوک وزیری درگذشت قمرالملوک وزیری[/caption]

«قمرالملوک وزیری» بانوی پیشکسوت آواز ایران به مکتب استاد «مرتضی نی‌داوود» راه یافت. محبوبیت او مصادف با دیکتاتوری «رضاخان» بود. خوانندة ترانة معروف «مرغ سحر» در تنگدستی درگذشت.







۱۴مرداد-۵ اوت۱۹۶۲ دستگیری نلسون ماندلا


[caption id="attachment_17751" align="alignleft" width="250"]دستگیری نلسون ماندلا دستگیری نلسون ماندلا[/caption]

«نلسون ماندلا» به اتهام تلاش برای براندازی دولت(اقلیت) سفید پوستان «آفریقای جنوبی» دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. وی پس از ۲۷ سال از زندان آزاد گردید و به پشتوانة مردم به قدرت رسید.







۱۴مرداد-۵ اوت۱۹۴۵ بهکار بردن نخستین بمب اتمی


[caption id="attachment_17753" align="alignleft" width="250"]بهکار بردن نخستین بمب اتمی بهکار بردن نخستین بمب اتمی[/caption]

یک بمب افکن «بی - ۲۹» امریکا نخستین بمب اتمی را بر شهر «هیروشیما» در ژاپن فرو افکند. بیش از ۶۰هزار تن کشته و ۱۲۰هزار تن مصدوم شدند.


بسیاری از مصدومان نیز به تدریج جان سپردند.







۱۴مرداد-۵ اوت۱۸۹۵ درگذشت انگلس


[caption id="attachment_17755" align="alignleft" width="250"]درگذشت انگلس درگذشت انگلس[/caption]

«فردریک انگلس» فیلسوف بزرگ آلمانی در سال ۱۸۴۲ به انگلستان رفت و با «کارل مارکس» ملاقات کرد و به اتفاق هم ”مانیفست کمونیست” را نوشتند. جزوه‌یی که از سال ۱۸۴۸ مبنایی برای انقلابهای «مارکسیستی» و «سوسیالیستی» قرن ۱۹ و ۲۰ شد.


 

لطفا به اشتراک بگذارید: