This browser does not support the video element.

کنفرانس بین المللی،ایران به کجا میرود قسمت۲ - بررسی سیاست های فاشیسم مذهبی

گردهمایی‌های سه روزه مقاومت

کنفرانس‌های بین‌المللی

با شرکت برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی کارشناسان و متخصصان بین‌المللی

 

تحلیل و بررسی سیاست‌های‌ فاشیسم مذهبی بازبینی سیاست در قبال دیکتاتوری آخوندی

 

در پنل دوم کنفرانس بین‌المللی در آستانة گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس، شخصیت‌های شرکت‌کننده مداخلات و تروریسم رژیم آخوندی در منطقه را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

 

دکتر آلخو ویدال کوادراس – رئیس کمیته بین المللی در جستجوی عدالت

دکتر آلخو ویدال کوادراس که مدیریت آن برنامه را برعهده داشت در سخنان افتتاحیة خود با تأکید بر این‌که شرایط منطقه از زمان توافق اتمی تغییرات بسیاری داشته است، گفت: «رژیم (ایران) از توافق اتمی درجهت منافع خودش استفاده می‌کند، اما هیچ تغییر قابل توجهی در سایر عرصه‌های رابطه بین رژیم و اتحادیة اروپا و ایالات متحده صورت نگرفته است. استراتژی رژیم در منطقه...، بسیار روشن است؛ آنها می‌خواهند قدرت مسلط در منطقه باشند و آن‌را کنترل کنند... جنگ علیه داعش برای این رژیم، یک هدف واقعی نیست، بلکه فقط بهانه‌یی است برای حضور گسترده در منطقه. مثلاً آنها در سوریه، نیروهای بیشتری از حکومت اسد دارند... (رژیم ایران می‌خواهد) با حضور گستردة نیروی قدس و حتی ارتش خود و حزب‌الله و شبه نظامیان شیعی بسیاری که توسط این رژیم کنترل و تأمین مالی می‌شوند، در راستای هدف نهایی‌اش یعنی تسلط بر منطقه پیشروی کند.

در ادامة جلسه سفیر آدام ارلی تجارب خودش را در رابطه با مواجهه با مداخلات رژیم از جمله در دوران حضورش در عراق، در بحرین به‌عنوان سفیر آمریکا و در واشینگتن به‌عنوان سخنگوی وزارت خارجه بازگو کرد و سپس گفت:

 

سفیر آدام ارلی – سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا

بسیاری از رفتارهای این رژیم از موضع آسیب‌پذیری و دفاعی بر خلاف موضع تهاجمی صورت می‌گیرد. بسیاری از اقدامات آنها که تهاجمی به‌نظر می‌رسد، از موضع تدافعی است. مثلاً مسیر ارتباطی (در سوریه) یا امر این‌که آنها به دمشق بیش از بغداد اهمیت می‌دهند؛ چون گفته‌اند، اگر دمشق سقوط کند، تهران سقوط خواهد کرد. برای آنها نبرد برای سوریه به‌مثابه نبرد برای حکومتشان است، نه یک ماجراجویی خارجی، آن‌طور که بسیاری آن‌را توصیف کرده‌اند.

 

سخنگوی پیشین وزارت خارجة آمریکا سپس تأکید کرد که نقطة ضعف اصلی رژیم آخوندی، داخل کشور است و برای پس‌زدن مداخلات آن، باید در همان‌جا با آن مقابله شود.

سید احمد غزالی – نخست وزیر پیشین الجزایر

سید احمد غزالی نخست‌وزیر پیشین الجزایر در سخنان خود گفت، تلاش می‌شود مردم باور کنند، آن‌چه در خاورمیانه رخ می‌دهد، مسئله‌یی بین شیعیان و سنی‌هاست؛ حال آن‌که این کاملاً اشتباه است... گواه آن هم این است که سال‌هاست رژیم ایران... بیشترین تعداد شیعیان را به قتل رسانده است. داعش هم که ادعای سنی‌بودن دارد، تعداد بسا بیشتری از سنی‌ها را نسبت به شیعیان، به قتل می‌رساند... اما غربی‌ها فراموش می‌کنند که رژیم ایران علاقه‌یی به آیین شیعی ندارد... بلکه از آن به‌عنوان عاملی برای توسعه‌طلبی... در (جهان اسلام) استفاده می‌کند... مسئلة (رژیم) ایران، یک مسئلة مرکزی است؛ ما با یک دیکتاتوری مذهبی بی‌رحم مواجهیم...به دیکتاتوری که از اسلام برای اهداف سیاسی و قدرت‌طلبانه سوءاستفاده می‌کندنمی توان اعتماد کرد.

در برابر رژیم ایران که یک دیکتاتوری بی‌رحم و یک استبداد مذهبی است، مقاومت ایران قرار دارد... که پنجاه سال است مبارزه می‌کند تا مردم ایران حق حاکمیت و سرنوشت خود را به‌دست بگیرد.

آن‌چه مقاومت ایران انجام می‌دهد، این فداکاری‌های عظیم، 120 هزار مخالف ایرانی توسط رژیم ولایت فقیه، رژیم خامنه‌ای و خمینی قتل عام شده‌اند، به‌لحاظ تأثیرات آن، تمام جامعة مسلمان از نتایج (مبارزة این مقاومت) بهره می‌برد. من شکی دربارة نتیجه‌بخشی آن در آینده ندارم رئیس‌جمهور (برگزیدة) شورای ملی مقاومت خواهر مریم رجوی همواره گفته است، ما هم توسل به جنگ علیه (رژیم) ایران را رد می‌کنیم که فقط منجر به تقویت این رژیم خواهد شد که به‌عنوان یک قربانی معرفی می‌شود و هم هرگونه باوری را دربارة اعتبار مذاکره با رژیم ایران رد می‌کنیم؛ او همواره دربارة راه حل سوم سخن گفته است. راه حل سوم یعنی این رژیم فقط می‌تواند از طریق نیروی مردم ایران و نمایندگان آن سقوط کند.

 

ژان سیلوسترمونگرونیه – محقق انستیتوی فرانسوی ژئوپلیتیک و عضو انستیتوی توماس مار

در ادامة این جلسه، ژان سیلوستر مونگرونیه‌ محقق انستیتوی فرانسوی ژئوپلیتیک و عضو انستیتوی توماس مور Thomas More به تشریح استراتژی مداخله‌جویانة حکومت آخوندی و رویای آن برای تشکیل یک «هلال شیعی» پرداخت و از جمله تصریح کرد. رژیم دیگر به تنهایی توان پیشبرد این استراتژی را ندارد و به همین دلیل به روسیه متوسل شده است.

وی هم‌چنین گفت که این رژیم به‌دلیل ماهیت و دی.ان.ای. خود. وارد منطق توسعه‌طلبی و قدرت‌طلبی می‌شود... اگر به تاریخ بنگریم، می‌بینیم که بسیاری اوقات، تغییر رژیم نقطة عبور اجباری یا پیامد غیر قابل اجتناب برای پایان‌یافتن یک منازعة ژئوپلیتیک است.

 

دکتر آلخو ویدال کوادراس – رئیس کمیته بین المللی در جستجوی عدالت

پس از آن دکتر ویدال-کوادراس با اشاره به سخنان ژان-سیلوستر مونگرونیه، اضافه کرد: «ماهیت واقعی این رژیم، از تغییر آن جلوگیری می‌کند... گاهی افراد سیاست خارجی (اتحادیة اروپا) می‌گویند، باید (با رژیم ایران) تعامل کنیم، چون باید از مدره‌ها حمایت کنیم؛ چرا که آنها تغییر خواهند کرد... این غیر ممکن است. ماهیت جمهوری اسلامی... طوری است که اگر به‌نحو مثبتی در جهت یک نظام مدرن‌تر یا دموکراتیک‌تر و یا انسانی‌تر تغییر کند، از بین می‌رود؛ لذا این غیر ممکن است و آنها این توانایی را ندارند... امید به تغییر کردن این رژیم، بی‌معنی است».

 

مایکل پریجنت – محقق انستیتوی هادسون

مایکل پریجنت محقق خاورمیانه در انستیتوی هادسون در سخنان خود گفت: من در سال 2007 در اوج دوران افزایش نیرو(های آمریکایی در عراق) برای ژنرال مک‌مستر و ژنرال پترائوس کار می‌کردم.... ما دریافتیم که (رژیم ایران) نفوذ بسیاری در (وزارت‌خانه‌های امنیت و اطلاعات عراق) دارد... و این کار از طریق عواملش و نیروی بدر صورت می‌گیرد... نیروی بدر اصلی‌ترین عوامل سپاه پاسداران در عراق بود.

وی سپس به نتایج مخرب خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی توسط دولت اوباما بر وضعیت عراق پرداخت و توضیح داد که چه طور رژیم آخوندی از طریق سپاه پاسداران از وضعیت پیش‌آمده برای گسترش نفوذ خود سوءاستفاده کرد. وی هم‌چنین بر این واقعیت انگشت گذاشت که نیروهایی مثل شوراهای بیداری در استان‌های سنی، موفق به مقابله با بنیادگرایان شده بودند، اما سپس توسط دولت مالکی منزوی شدند و داعش در همان مناطق ظهور کرد.

برای دستیابی به توافق با (رژیم) ایران، اوباما و دولتش باید امتیازهای بسیاری می‌دادند، به‌نظرم این امتیازها از سال 2009 شروع شد وقتی آغاز به آزاد کردن کسانی مثل لیث خزعلی و قیس خزعلی دقدوق در سال 2011 کردیم. هر کسی که (رژیم) ایران خواهان آن بود، آزادش می‌کردیم، حتی اگر رأی منفی می‌دادیم و می‌گفتیم که این افراد به خشونت و تروریسم بازخواهند گشت...

(رژیم) ایران و به‌طور خاص سپاه پاسداران بر سر نحوة خرج‌کردن پول‌هایش بسیار متمرکز است. سالانه 50 میلیون دلار به کتائب حزب‌الله، 50 میلیون دلار به عصائب الحق و 200 میلیون دلار به حزب‌الله می‌پردازد.

مایکل پریجنت آنگاه بر این واقعیت انگشت گذاشت که دولت جدید آمریکا بر خلاف دولت اوباما، بر مقابله با مداخلات رژیم متمرکز است و تحریم‌ها علیه رژیم را به‌خاطر حمایت از تروریسم و برنامة موشک بالیستیک گسترش داده است.

دولت اوباما فکر می‌کرد که اگر ما تحریم‌ها بر سر برنامة موشک بالیستیک و صدور تروریسم را افزایش بدهیم، (رژیم) ایران از توافق (اتمی) خارج خواهد شد. اما دولت (کنونی آمریکا) فریبکاری آنها را آشکار کرده است؛ ما به دولت اوباما فشار می‌آوردیم که این کار را انجام بدهد، حال دولت کنونی این کار را انجام می‌دهد و تحریم‌های (رژیم) ایران را به‌خاطر حمایت از تروریسم و موشک‌های بالیستیک گسترش داده است و با این حال (رژیم) ایران (از توافق) خارج نشده است. ما دریافتیم که (رژیم) ایران به این توافق نیاز دارد

 

مایکل پریجنت در سخنانش هم‌چنین به تغییر وضعیت سوریه، از جمله هدف قرار گرفتن عوامل وابسته به سپاه پاسداران توسط جنگنده‌های آمریکایی در التنف اشاره کرد، و گفت: آنها بسیار ضعیف و آسیب‌پذیرند...

 

استرون استیونسون – رئیس بیناد اروپایی آزادی عراق

استرون استیونسون سخنران بعدی این پنل، رژیم آخوندی را پدرخواندة بنیادگرایی اسلامی نامید و خاطرنشان کرد که این ایدئولوژی با حکومت خمینی شروع شده است.

وی گفت: وقتی خمینی به قدرت رسید، قانون اساسی (را تدوین کرد) که به صدور انقلاب و ایجاد یک خلافت فرا می‌خواند. (مشابه) همان خلافتی که داعش در پی تشکیل آن است... (رژیم) ایران در پشت تمامی جنگ‌افروزی‌ها در منطقه است. آنها شبه نظامیان شیعی بی‌رحم را در عراق حمایت کرده، آموزش داده و هدایت کرده‌اند. آنها از حزب‌الله و شبه نظامیان حوثی در یمن پشتیبانی می‌کنند.

استرون استیونسون رژیم آخوندی را مسئول سرپا نگه‌داشتن دیکتاتوری اسد دانست، و گفت: صدها هزار نفر کشته شده‌اند و اثر انگشت آخوندها در سراسر منطقه وجود دارد.

او سپس به مداخلات رژیم در عراق و به‌طور خاص پیشبرد سیاست‌های جنایتکارانة آن توسط دولت دست‌نشاندة مالکی پرداخت و تصریح کرد که سرکوب سنی‌های عراق توسط مالکی، به ظهور داعش در عراق منجر شد.

وی گفت: آنها از بحران داعش برای پیشبرد کارزار قتل عام خود علیه سنی‌ها در عراق سوءاستفاده کردند و صدها هزار سنی را از بین بردند آنها برخی از شهرهای قدیمی مثل فلوجه یا رمادی با خاک یکسان کردند... همة (گروه‌های بنیادگرا) با هم دیگر مشکلاتی دارند...، ولی همگی به (رژیم) تهران به‌عنوان پدرخواندة بنیادگرایی اسلامی می‌نگرند... اگر تغییر رژیم در ایران محقق شود....، بنیادگرایی اسلامی از دستور کار جهان حذف خواهد شد.

استرون استیونسون سپس از دولت آمریکا خواست سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی بین‌المللی لیست‌گذاری کند. وی گفت: چه طور ممکن است نیروی قدس که از توابع سپاه پاسداران است، سال‌هاست یک سازمان تروریستی لیست‌گذاری شده اما سپاه از آن می‌گریزد. سپاه 70 درصد اقتصاد رژیم ایران را در اختیار دارد و کنترل می‌کند؛ (سپاه) باید لیست‌گذاری شود و در لیست سیاه تروریست‌های بین‌المللی قرار گیرد...

دکتر آلخو ویدال کوادراس – رئیس کمیته بین المللی در جستجوی عدالت

پس از سخنرانی‌های شخصیت‌ها، دکتر آلخو ویدال کوادراس، سرنگونی رژیم آخوندی و برقراری دموکراسی و آزادی در ایران را راه حل پاسخ‌دادن به سایر مسائل دانست و بر لزوم لیست‌گذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی تأکید کرد.

در پایان این پنل شخصیت‌ها به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ دادند.
لطفا به اشتراک بگذارید: