وحشت، ناامیدی و سکوت خامنه‌ای

در برابر تحریمهای جدید کنگره و شرایط جدیدی که به وجود آمده، مقامها و سردمداران رژیم عکس‌العملهای مختلفی داشته‌اند.


به نظر می‌رسد بین حرفهای مختلفی که مهره‌ها و رسانه‌های رژیم در این مورد گفتند، حرفهای روحانی در جلسه هیأت دولت را باید جدی‌تر تلقی کرد چون بالاخره مقام مسئول و رئیس‌جمهور نظام است؛ روحانی آنجا وعده مقابله به مثل را در برابر این تحریمها داد.

اما واقعیت این است که آخوند روحانی در همان سخنان گفت: «این تحریم‌ها در واقع تکرار تحریم‌های گذشته است!.. دست و پای آمریکایی‌ها بعد از توافق برجام در زمینه تحریم‌ مقداری بسته شده». اما در عین‌حال با توسل به آیات قرآن و این‌که «قرآن به ما می‌آموزد که ما مسلمانها هرگز آغازگر شکستن عهدها و پیمانها نخواهیم بود» سعی کرد به هم‌باندی‌ها و نیروهای ضربه خورده باندش دلداری بدهد و دست آخر هم واکنش و جوابگویی را به عهده مجلس گذاشت و گفت: «در اولین قدم، مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدمهای خودش را برخواهد داشت». همان مجلسی که فعلاً برای تعطیلات تابستانی فرستاده شده تا از قیل و قال و مزاحمت کسانی که هنوز نمی‌دانند چه بر سر نظام آمده، آسوده خاطر باشند.

علی خرم مشاور وزیر خارجه رژیم می‌گوید: «استراتژی تندروهای آمریکایی از زمان باراک اوباما این بود که ایران با دست خود برجام را نقض کند و ظاهراً امروز ما در حال افتادن در این دام هستیم. من شدیداً هشدار می‌دهم که باید نسبت به این برنامه آمریکا که از قبل نیز طرح‌ریزی شده هوشیار بود. آنها در این راستا قصد تهییج ما را دارند که خودمان از توافق هسته‌یی خارج شویم. ایران به‌دلیل آن که به تعهدات برجامی خود پایبند بوده، محبوب گروه ۱+۵ و جامعه بین‌المللی است. البته این امر تا زمانی ادامه دارد که ما یکباره احساساتی نشده و عملی انجام ندهیم که توافق هسته‌یی را زیر سؤال ببرد. بنابراین اصلاً چنین فرضی محتمل نیست و معنی باتلاق برجام هم همین است».

جدا از اینها، هفته گذشته سرکرده سپاه پاسداران جعفری تهدید کرده بود که اگر آمریکا این تحریمها را تصویب کند باید پایگاههای خود تا شعاع هزار کیلومتری از خاک ایران را جمع کند؛ حالا که تصویب شده، چه خواهند کرد؟

واقعیت این است که عملی کردن این تهدید، یعنی برداشتن قدم اول جنگ و این یعنی پایان کار رژیم؛ چون ولو این‌که رژیم چند تا موشک هم بزند ولی سرانجام آن چیست؟ این تعادل اصلاً قابل مقایسه نیست. بنابراین مصرف این حرفها صرفاً برای روحیه دادن به نیروهای وارفته خامنه‌ای است.

به‌عکس، روحانی گفت: «ما مخالف منافع دیگر کشورها نیستیم و می‌خواهیم کشورهای دیگر به منافعشان برسند...

قرآن به این نکته هم سفارش دارد که اگر دشمنان واقعاً به‌دنبال صلح بوده و خواستند دشمنی را کنار گذاشته و با شما رفتار درست داشته باشند، شما هم همان کار را بکنید و راه صلح و سلم را داشته باشید».
لطفا به اشتراک بگذارید: