This browser does not support the video element.

جهان ما- شاه کبری



  • شاه کبری چیست؟




  • شاه کبری درچه مناطقی زندگی میکند؟




شاه کبری دراز ترین مار سمی در جهان است که توان کشتن یک فیل بالغ را دارد و این در شرایطی است که میشود گفت تقریبا چیزی در مورد آن نمیدانیم . به کمک عمل جراحی یک دستگاه ردیابی که در درون دو مار کبری تعبیه شده که به کمک آن پژوهشگران را به عمق جنگل هدایت می‌کنند ، به درون دنیای اسرار‌آمیزِ ؛خشونت مار در برابر مار،- خوردنٍ هم‌نوعِ خود، البته با علاقه‌ای حیرت‌آور به آن. این افعی‌های برتر را تا درون قلمرو‌های بسرعت ناپدید شدنی شان تعقیب میکنیم، تا زندگی اسرارآمیزی که هیچ انسانی قبل از این ندیده را آشکار کنیم . شاه کبری در اندونزی، مالزی، و در بسیاری از مناطق جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کند


شاید بیشترین محل تجمع شاه کبری در محدوده کوهستانی در امتداد ساحل جنوبِ غربی هند، که به نام «گتس غربی» شناخته میشه ؛وجود داشته باشد


«گاری شٍنکار» افسر حفاظت در ایستگاه پژوهش جنگل استوایی «اٍگومبِی»، تمامی زندگیش را وقف حفظ و مطالعه‌ی شاه کبری کرده است.


«گاری» و موسس این ایستگاه پژوهشی، خزنده‌شناس معروف «رام ویتاکر»، در حال شروع حرفه‌ای‌ترین مطالعه‌ای که تا کنون درمورد شاه انجام شده ؛هستند، آنها می‌خواهند شاه کبری را گرفته و در بدن آن برای اولین بار رادار کار گذاشته و آنها را تا درون حیات وحش؛ دنبال کنند.


طرح «رام» و «گاری» این است که یک فرستنده‌ی رادیویی کوچک را با جراحی در درون دو شاه کبری بکارند، و آنها را تا میان حیات وحش دنبال کنند، از آنجا که این گونه‌ی حیوانی که اطلاعات کمی در مورد آن هست، هم اکنون در خطر است، این پروژه‌ی پژوهشی از همیشه مهم‌تر است.


جنگلهای هند به سرعت در حال ناپدید شدن هستند، زیرا مردم، محیط استقرارشان را گسترش می‌دهند، - تخمین زده شده که مارها در هند، سالانه ۵۰ هزار نفر را می‌کشند.


در حالیکه شاه کبری بزرگترین مار سمی در هند است، اما آنها فقط ۴ مورد مرگ را در 20 سال اخیر در جنوب هند به ثبت رسانده‌اند، و اگر چه زهر آنها از هر مار دیگری بیشتر است، اما فقط ۱۰ درصد از افرادی که توسط آنها گاز گرفته شده‌اند، می‌میرند، زیرا شاه می‌تواند میزان زهری که رها می‌کند را کنترل کند.


از آنجا که جمعیت بسرعت در حال رشدٍ هند همچنان بیشتر می‌شود، مزارع و بستانها ه




[caption id="attachment_15521" align="alignnone" width="300"]شاه-کبری-جهان شاه کبری چیست؟[/caption]

ر چه بیشتر به داخل جنگلهای «گتس غربی» پیشروی کرده و شاه را که اغلب خودش را در مناطق ناآشنا می‌یابد، سرگردان می‌کنند.


ردیابی کردن مارها یک شیوه کاملا پیشرفته برای مطالعه‌ی مارهاست، قبل از آن معمولا مار را که رها می‌کردیم دیگر نمی‌تونستیم دوباره ببینیمش. حالا می‌تونیم اون رو ردیابی کنیم، می‌تونیم بفهمیم الان در حال چه کاری، لحظه به لحظه بر حسب میزانی که بخواهیم.


با دنبال کردن شاه در درون دنیای خودش، آنها خواهند فهمید تا چه مسافتی او جابجا خواهد شد؟ در چه زمانهایی فعال است؟ و در دنیای وحش چه رفتاری دارد؟ - او هم مشتاق است بفهمد آیا شاه، غریزه‌ی به خانه بازگشتن دارد؟


یکی از مهمترین قسمتهای بررسی ما این است که بفهمیم؛ آیا تفاوتی میان مارهایی که جابجا شده‌اند با آنهایی که در محدوده‌ی خودشان هستند، و به همانجا عادت دارند، وجود دارد؟


اگر مار جابجا شده به قلمرو خودش بازگردد، که در همسایگی انسان است، بنابر این جابجایی، فقط خودش یک راه حل نیست.


آنچه تاکنون دریافته‌ایم، موضوعات بسیار شگفت‌انگیزی است، حالا ما میدانیم نوع استراحتگاهی که اونها ترجیح می‌دهند چطوره، درون غارها و حفره‌ها و سوراخها، - همینطور اونها از درخت زیاد بالا می‌رند، که ما قبلا گمان می‌کردیم اما الان کاملا از اون مطلعیم.


آنها همچنین دریافته‌اند که مار نر مسافت بسیار بیشتری را از مار ماده طی می‌کند، - قبل از اینکه ماده کشته شود، او حدود ۵کیلومتر سفر کرد، اما طی هفت ماه اول، مار ردیابی شده‌ی نر، بیش از ۷۵ کیلومتر طی کرد، و همچنان هیچ نشانه‌ای از کند شدن از خود نشان نمی‌دهد.


از علائمی که ا خیرا مشاهده کرده‌ایم، او در ظاهر بسیار خوب است یعنی اینکه غذا و آب خوبی دارد و وضعیت زندگی خوبی داشته، ابتدا کمی نگرانی داشتیم چون اولین باری است که شاه کبری با فرستنده رادیویی ردیابی می‌شه، ما نمی‌خواستیم احساس کنه توسط کسی دنبال میشه و می‌خواستیم همه‌ کارش روطبیعی انجام بده.


اما به موضوعات دردسر سازی هم دست یافته‌اند، پژوهشها نشان می‌دهد که مار نر برای یافتن منطقه‌ی جدیدی حرکت می‌کند، اما بنظر می‌رسد او فهمیده است که زیستگاه انسان، منبع خوبی برای غذا، پناهگاه و چیزهای دیگر است.


ما وقتی نگاه می‌کنیم، طرح متداخلی از جنگل، مناطق مسکونی و مزارع وجود دارد، و گویا جایی برای شاه کبری نیست، سال به سال زمینهای کشاورزی درست به داخل جنگلها گسترش می‌یابد، -- و شاه کبری هم واقعا به این منطقه وابسته است.


«گتس غربی» مدت زمانی است که به سمت نابودی می‌رود، در یک قرن اخیرِ جنگلهای دست‌نخورده‌ی گتس، از حدود ۱۰۰هزار کیلومتر به باریکه‌ای از ۱۳ هزار کیلومتر مربع کوچک شده است، اکنون این منطقه‌ی محدود با گونه‌های متنوع، یکی از بیشترین مناطق زیست محیطی درخطر، در جهان است.


هند حدود ۸۰ درصد از جنگلهای استواییش را از دست داده، و این نگرانی ماست که با همین روند ممکن است همه‌ی آن از بین برود، اصلی‌ترین منطقه‌ای که زیستگاه شاه کبری هم هست.


اما شگفت‌انگیزترین کشف از برنامه‌ی ردیابی، حیرت‌انگیزترین بخش آن است. از وقتی که این پروژه شروع شد، شاههای نر، دو شاه کبرایِ ماده‌ی باردار را در یک شعاع ۲۰ کیلومتری کشته‌اند،


پژوهشگران هنوز نمی‌دانند آیا قاتل، یک نر خطرناک در وضعیت خشونت است، یا کشتن وحشیانه‌ی ماده‌های باردار، در میان شاهان حیات وحش معمول است. جواب این موضوع فقط با ادامه دادن به پژوهش بدست می‌آید، و رسیدن به موفقیت در این پروژه‌ی بی‌نظیر، بایستی مسیری طولانی را برای مطالعه‌ی این شاه طی کند.


لطفا به اشتراک بگذارید: