This browser does not support the video element.

میمون ها استعدادهای پنهان

حفره و فاصله بین ما و میمون ها چقدر است؟
چه چیزی رشد و تکامل آنها را متوقف میکند؟



در جنگل های آفریقا چیزهای عجیبی در حال وقوع هستند.
شمپانزه ها به گونه ای رفتار میکنند که تا به حال چنین رفتاری از آنان شناخته نشده است.
آنها در استخر شنا یک پارتی برگزار میکنند!
این تازه همه قضیه نیست.
این شمپانزه ها در دشت ”فونگولی“ در سنگال متدهای عجیبی برای پیدا کردن غذا آموخته اند.
آنها برای خود نیزه های کوچکی میسازند و با آن به شکار میروند. دقیقا مثل اجدادمان.
استیک های تازه و یک استخر شنا. چقدر طول میکشد تا آنها برای خودشان یک منقل کباب سرهم کنند؟
به نظر میرسد که میمون های آدم نما، یعنی شمپانزه ها، اوران اوتان ها، گوریل ها و بونوبوها، خیلی به ما شباهت دارند.
ما در درون خودمان احساس نزدیکی عمیقی به آنان میکنیم.


با این حال هر کشفی در باره توانمندی تفکر در میمون ها، به دنبال خود، بلافاصله اختلاف واضحی که با انسان ها دارد را آشکار میسازد.


حفره و فاصله بین ما و میمون ها چقدر است؟
چه چیزی رشد و تکامل آنها را متوقف میکند؟
در یک محل دور افتاده در افریقا، چیز عجیبی اتفاق می افتد.
نزدیکترین اقوام ما انسان ها، شجاع تر شده اند.
به طور معمول، شمپانزه ها از آب میترسند. اما این شمپانزه جوان بدون ترس بالای یک گودال آب آویزان میشود.
حین انجام این عمل، او از یک طناب طبیعی برای حفظ ایمنی اش استفاده میکند. او مصمم است که هر ترس و وحشتی را کنار بزند.
آیا تا بحال یک بچه انسان اینقدر از یک گودال آب خوشش آمده است؟ تا کنون کسی یک چنین بازی و رفتاری را در شمپانزه های وحشی ندیده است.
در دشت های فونگولی در سنگال، متخصص انسان شناس ”جیل پروتس“ و روان شناس ”اندرو وایتن“ در حال انجام تحقیقات هستند. آنها در اینجا دید فوق العاده ای نسبت به دنیای احساسات شمپانزه ها پیدا کرده اند.
این تنها یکی از کشف های متعددی است که دید و نگرش جدید و شگفت انگیزی در باره خلقت میمون آشکار میسازد. آنها بیش از آنچه که اغلب دانشمندان گمان میکردند، به ما شباهت دارند.
توانمندی ها و احساساتی که ما آنها را نهایتا مختص انسان می پنداشتیم، بتدریج در میمون ها نیز کشف میشود.
با این وجود در آنها کمبودهایی مشخصی در نبوغ وجود دارد، تفاوت های کوچکی که در نهایت اختلاف بزرگ را پدید می آورد. این امر از قضا توضیح میدهد که چرا ما انسان ها میمون ها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم و نه برعکس.
در حالی که گودال آب، روشنگری هایی در باره احساسات شمپانزه ها بدست میدهد، یک تحقیق آزمایشگاهی، توانمندی های منطقی شگفت انگیز آنان را هم نشان میدهد.
در انستیتو ماکس پلانک در رشته انسان شناسی ت


[caption id="attachment_12522" align="alignright" width="300"]چه چیزی رشد و تکامل آنها را متوقف میکند؟ چه چیزی رشد و تکامل آنها را متوقف میکند؟[/caption]

کاملی در شهر لایپسیک روان شناس ”جوزف کوهل“ یک بادام زمینی را در یک لوله شفاف قرار میدهد.
یک شمپانزه ماده چگونه میتواند به این وعده غذایی دست یابد؟ او تا کنون در مقابل چنین وظیفه ای قرار نگرفته بود!


وقتی اطلاعات و داده های مکفی درباره یک پدیده جمع آوری کرده باشیم، میتوانیم تشخیص دهیم که از کجا آمده است.به عنوان مثال، مردی که دامن می پوشد، نی انبانه میزند و شوربا میخورد احتمالا اسکاتلندی است! به این ترتیب وقتی که شمپانزه ای به گروهی تعلق دارد که با علاقه در گودال های آب بازی میکند، و برای شکار نیزه های تیز شده را بکار میگیرد، در این صورت میتوان تقریبا مطمئن بود که از بیشه های ”زونگولی“ آمده است.


وقتی میمون ها با انسان ها زندگی میکنند، رفتار انسان ها را تقلید میکنند بدون آنکه مجبور به آن باشند.


برای اثبات این که یک میمون میتواند از میمون دیگری تقلید کند، یکی از دانشجویان ”اندرو وایتن“ آزمایشی را طراحی کرد. ”آنتوان اسپیتری“ از کلینیک دانشگاه تکزاس، یک نوع بازی ”جک باد“ برای میمون ها ساخته است.
او در این دستگاه یک دانه انگور میگذارد. برای رسیدن به این دانه انگور شمپانزه باید صفحه ای را بچرخاند، به نحوی که آن از یک سوراخ بیافتد. سپس باید به وسیله یک دستگیره دریچه ای را باز کند تا دانه انگور را برای خودش بردارد.
”اسپیتری“ هم اکنون در حال تمرین دادن شمپانزه ای به نام ”جودی“ است! ”جودی“ هرگز خودش به تنهایی به راه حل نخواهد رسید. لذا با کمک یک مایع شیرین، او تشویق میشود که این دو گام را یاد بگیرد. آیا این میمون ها هم میتوانند ”جودی“ را طوری تقلید کنند که آنها هم بازی خوراکی را ببرند؟ یک هم نوع ظاهرا خیلی با دقت نگاه کرده است و جودی را به کناری هل میدهد!
تا همین یک دقیقه پیش، ”جودی“ تنها کسی بود که به این دانش دسترسی داشت. اما حالا یک شمپانزه ماده دیگر هم به این شناخت دست یافته است. این آگاهی به سرعت در بین گروه جای خود را باز میکند.
با این حال مهمترین سؤال کماکان بر جای خود باقی است. آیا گروه های دیگر میمون ها هم میتوانند این راه حل را فرا بگیرند؟


این میمون ها هیچگونه ارتباط جمعی با گروه ”جودی“ ندارند، آنها حتی دشمن هم هستند. با این حال آیا آنها برای اینکه بتوانند با همسایگان خود پا به پا بیایند، به حملات خود خاتمه خواهند داد؟
بعد از مدت بسیار کوتاه آنها نیز به این بازی مسلط میشوند. چرخاندن و بعد دستگیره را فشار دادن!فراگیری به وسیله ترغیب و تشویق، یکی از پایه ای ترین


[caption id="attachment_12536" align="alignright" width="300"]تکامل انسان ازطریق آموزش تکامل انسان ازطریق آموزش[/caption]

 شروط برای خلق کردن یک فرهنگ است. مدت زمان زیادی اینگونه حساب میشد که تنها انسان ها دارای فرهنگ هستند. فرهنگی که شامل پیچیدگی تفکر و انگیزه است.


لطفا به اشتراک بگذارید: