در خاطرهٔ روزها - ۲۷تیر، ۱۸ژوئیه

 



۲۷تیر ۱۳۶۷ - نوشیدن زهر آتش بس توسط خمینی


سرانجام خمینی پس از ۸سال کوبیدن بر طبل جنگ ضد میهنی, با اعلام پذیرش قطعنامة ۵۹۸ شورای امنیت, مجبور به عقب نشینی شد و قطع جنگ را برای خودش به مثابة سرکشیدن جام زهر توصیف کرد. کمی بعد, مقامات مختلف رژیم اعتراف کردندکه آن جام زهر را مجاهدین پس از فتح شهر مهران در خرداد همان سال _با شعار امروز مهران فردا تهران_ به کام خمینی ریختند.خمینی در این ۸سال, در آمد یک قرن نفت ایران _ متجاوز از ۱۰۰۰میلیارد دلار_ از سرمایة مردم را در تنور جنگ ضدمیهنی ریخت, بیش از ۷ میلیون کشته, مجروح, معلول وآواره تنها در طرف ایرانی جنگ بوجود آورد و دهها شهر وهزاران روستا را ویران کرد.

۲۷تیر ۱۳۰۷ - خودکشی محمدولی‌خان تنکابنی


در خاطرهٔ روزها - ۲۷تیر،  ۱۸ژوئیهمحمدولی خان تنکابنی (سپهسالار) که بارها وزیر و نخست وزیر بود و در حملة مسلحانه به تهران و خلع محمدعلی شاه از سلطنت، فرماندهی داوطلبان شمال را برعهده داشت در ۸۴ سالگی در خانه‌اش با شلیک گلوله خودکشی کرد.





 نخستین زنی که در فضا جوشکاری کرد


«سوتلانا ساویتسکایا» برنده چندین مدال بین المللی پرواز در نمایشهای هوائی, دختر یک قهرمان نظامی شوروی در جنگ جهانی دوم بود که در سال ۱۹۴۸ در مسکو بهدنیا آمد. او ۱۷ جولای با سفینه شوروی، سالیوت ـ ۷، در مدار زمین قرار گرفته و در ۲۵جولای از این سفینه خارج شد و در خارج از سفینه به جوشکاری قطعات خارجی آن پرداخت.






۱۳ ژوئیه ۱۸۱۲ میلادی - اتحاد انگلستان و روسیه



در این روز انگلستان با روسیه و سوئد بر ضد« فرانسه ناپلئون » متحد شد . این اتحاد در تاریخ به پیمان «اوره برو» معروف است.




۱۸ ژوئیه ۱۹۱۸ میلا دی - زادروزماندلا



«نلسون ماندلا» مرد بزرگ معاصر آفریقا بود ،که استقامت او در مبارزه،علاقه مندی اش به حقوق ورفاه بشر،آزادی


ودمکراسی وحل مسائل آفریقا با توسل به قوانین بین المللی واز طریق داوری ورد هرگونه تخاوز معروف است.

لطفا به اشتراک بگذارید: