درخاطره روزها - ۲۳تیر - ۱۴ژوئیه

 



۲۳تیر ۱۳۸۸ - شهادت امیرجوادی فر زیر شکنجه در کهریزک




امیر جوای فر

«امیر جوادی فر» دانشجوی مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد قزوین، روز ۱۸ تیر به همراه عده‌یی دیگر بازداشت شد. وی پس از تحمل شکنجه به کهریزک منتقل شد و آنجا پاسداران آنقدر با پوتین به سینه و سرش کوبیدند که یک چشمش را از دست داد و دچار خونریزی ریوی شد و سرانجام بر اثر شدت جراحات و عدم رسیدگی پزشکی به شهادت رسید.




۱۹۵۸ میلادی پایان نظام سلطنت در عراق




[caption id="attachment_9986" align="alignnone" width="147"] عبدالگریم قاسم[/caption]

«عراق» در جریان جنگ جهانی اول به تصرف انگلستان درآمد و دولت انگلستان در سال ۱۹۲۱ یک شاخه از امیران هاشمی را به عراق آورد و زیر نظر خود سلطنت داد.


در این روز یک کودتای نظامی توسط «عبدالکریم قاسم» در عراق صورت گرفت و به نظام سلطنتی کوتاه مدت این کشور پایان داد. ضمن این کودتا پسر فیصل اول و خانوادهاش و نخست وزیر وقت عراق کشته شدند.


۱۴زوئیه ۱۸۶۷ آلفرد نوبل و اختراع دینامیت




[caption id="attachment_9987" align="alignnone" width="194"] آلفرد نوبل [/caption]

 


مهندس «آلفرد نوبل» سوئدی که در سال ۱۸۶۶ «دینامیت» را اختراع کرده بود، در چنین روزی قدرت انفجاری آن را به معرض تماشای عموم گذارد.
«نوبل» از این که ماده منفجرهیی ساخته بود که میتوانست در کشتن و تخریب استفاده شود, دچار نوعی عذاب وجدان بود. بدین سبب سرانجام تصمیم گرفت ثروتش را وقف اعطای جایزه به کسانی کند که هرسال بزرگترین خدمت را به بشریت میکنند.


۱۴ژوئیه ۱۸۶۴ زادروز نخستین زنی که مدرک دکترا گرفت




فلورنس بسکام

«فلورنس بسکام»، نخستین زن آمریکائی که مدرک دکترا گرفت, به دنیا آمد.


 وی در سال ۱۹۸۳از دانشگاه جان «هاپکیز» در رشته زمین شناسی دکترا گرفت


۱۴ژوئیه ۹۱۷۸۹ فتح زندان باستیل و آغاز انقلاب کبیر فرانسه




فتح زندان باستیل و آغاز انقلاب کبیر فرانسه

زندان «باستیل» در شهر پاریس توسط مردم و انقلابیون فرانسوی فتح شد و نماد پیروزی انقلاب کبیر فرانسه گردید. مردم خشمگین بههمراهی انقلابیون برای تهیة اسلحه به قلعة «باستیل» حمله کردند. خبر فتح زندان «باستیل» که سمبل قدرت دستگاه استبدادی بود, تمام مردم فرانسه را به هیجان آورد و انقلاب فرانسه را وارد دوران جدیدی کرد.


لطفا به اشتراک بگذارید: