آیا طرح کارورزی روحانی مسئله بیکاری در ایران را حل میکند؟

سرخط موضوعات امروز





  1. آیا طرح کارورزی روحانی مسئله بیکاری در ایران را حل میکند ؟ طرح کارورزی فریب یا راهی برای حل بحران بیکاری ؟ طرح کارورزی موضوع گفتگوی سرخط




  2. چالشهای سیاسی و اقتصادی پیش روی روحانی در دوردوم . روحانی در مقابل مطالبات واقعی مردم چه خواهدکرد فریب و دروغ یا حل وبرون رفت


    طرح کارورزی


    بیکاری یکی از معضلات جامعه ماست ، بطوری که یکی از نگرانیها و بحرانهای رژیم، لشکر بیکاران است، که به همدیگر برسر این موضوع هشدار میدهند. دولت آخوند روحانی برای ایجاد اشتغال طرحی را آورده است به نام « طرح کارورز». در این رابطه با مهمان برنامه امروز سرخط آقای مهدی موسی زاده پرسشهایی را در میان میگذاریم.

    یکی از طرحهایی که دولت روحانی با تبلیغات و هیاهوی فراوان برای ایجاد کار برای جوانان به راه انداخته بود،‌ طرح کارورزی بود که البته در آستانه نمایش انتخابات به آن بیشتر دامن زدند. بر اساس این طرح که برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است، فرد متقاضیان برای دو سال در کارگاه‌ها با یک سوم حقوق کارگران یعنی350 هزار تومان در ماه مشغول بکار می‌شوند و در این مدت از حق بیمه کارفرما محرومند و ادامه استخدام به تایید و تشخیص کارفرما خواهد بود. طرحی که به اجرا در نیامده زیرابش زده شده است . قالیباف در جنگ باندی به خبرگزاری حکومتی فارس در این باره گفت که راه اندازی سایت تحت عنوان کارورزی یک دزدی آشکار است. اما آخوند روحانی با یک فقره دروغ ویک لگد به حریف تأکید کرد که مصمم است طرح کارورزی را به اجرا برساند، وی در همدان گفت آن کسی می‌تواند برای اشتغال حرف بزند که در سال ٩٥, ٦٥٠ هزار اشتغال ایجاد کرد. دولت در بهمن ٩٥ طرح کارورزی و اشتغال آنها را تصویب کرده است. البته به مصداق دروغگو کم حافظه است، یادش رفته بود که گفته بود ما سالانه 700 هزار شغل ایجاد کردیم، که البته مرکز آمار رژیم هم این عدد را تأیید نکرد و عدد 350 هزار را تأیید کرد. اما نکته اصلی اینجاست که اگر روحانی و دولتش فی‌الواقع دنبال ایجاد اشتغال هستند، قبل از هر چیز باید جلوی تعطیلی صنایع را بگیرند، بر اساس آمار رسمی همین رژیم 65 درصد صنایع کشور تعطیل یا نیمه تعطیل است، بهرام شکوری, نایب‌رئیس انجمن سنگ آهن به رادیو زمانه رژیم گفت با تعطیلی بیش از ۲۰۰ معدن سنگ آهن در ایران ۳۰ هزار کارگر بیکار شده‌اند. این تازه وضع معدن است که تماماً سوددهی است. علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر رژیم دوم اردیبهشت‌ ماه سال جاری گفت که در سال گذشته (۱۳۹۵) ۹۴ هزار کارگر بخش صنعت در ایران شغل خود را از دست داده‌اند. ولی روحانی مشکل بیکاری را بگردن جناح رقیب می اندازد تا بلوف بزرگتری بزند. اما آیا در ساختار اقتصادی نظام ولایت فقیه امکان چنین اشتغالزائی وجود دارد؟

    مصاحبه با مهدی موسی زاده


    مجری : خب گزارش را دیدیم همراه هستیم با آقای مهدی موسی زاده تا به این موضوع بپردازیم . با سلام و تشکر از شما، به عنوان اولین سؤال این طرح کارورزی چیست؟

    مهدی موسی زاده : بر اساس این طرح دولت آخوند روحانی قصد دارد که به قول خودش فارغ التحصیلان دانشگاهی را توانمند بکند. از اهداف این طرح، افزایش مهارت و اشتغال جوانان ، افزایش جذب و بکارگیری جوانان در شرکت‌ها، هدایت هدفمند منابع در جهت توسعه اشتغال جوانان نام برده شده، گروه هدف هم ، جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی است که در گروه سنی 23 تا 32 سال قرار دارند البته با در نظر گرفتن 2 سال سربازی جوانان 25 ساله تا 34 ساله در نظر گرفته شده ، براساس این طرح فرد متقاضی حقوقی معادل 350 هزار تومان دریافت خواهد کرد که معادل تقریباً یک سوم حداقل دستمزد است، بیمه کارفرمایی به آنها تعلق نمی‌گیرد، و اگر کارفرما موافقت کرد آن فرد استخدام می‌شود. فرد متقاضی بین 6 ماه تا 2 سال باید دراین کارگاهها کار کند تا مهارت لازم را کسب کند. این تمام طرح دولت آخوند روحانی است که اینقدر دارد تبلیغش را می کند (ادامه مصاحبه)

     



لطفا به اشتراک بگذارید: