انتقال سیاسی قدرت در سوریه-۲۰دقیقه

 

وزرای امور خارجه کشورهای غربی و منطقه‌ای،با کمک رسانی برای بازسازی سوریه پیش از آغاز روند انتقال سیاسی در این کشور زیر نظر سازمان ملل متحد مخالفت کردند.

 انتقال سیاسی قدرت در سوریه


به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، وزرای امور خارجه کشورهای حامی مردم سوریه ، از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در نامه ای به آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتند تنها پس از اینکه انتقال سیاسی فراگیر و جدی تحت نظر سازمان ملل متحد صورت گیرد وارد بازسازی سوریه می شوند

این موضع در مقابل طرح روسیه اعلام شد که گفته بود حاضر است یک میلیون و هفتصد هزار آواره سوری ساکن کشورهای همجوار را در هماهنگی با اردن و لبنان و ترکیه باز اسکان کند.

کشورهای امضا کننده این نامه به گوترز گفتند با تمام وزن سیاسی خود در پشت عملیات سیاسی تحت نظارت سازمان ملل در ژنو خواهند رفت و از تلاشهای استفان دمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه حمایت خواهند کرد.

به گفته سازمان ملل ، بر اساس برآورد کارشناسان بین المللی و سوری هزینه بازسازی زیر ساختها در سوریه به ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

 برخی دیگر از نامه‌نگاری‌ها و یادداشت‌ها در سازمان ملل متحد نیز، پایبندی به عدم همکاری با کسانی را نشان می‌دهد که در «جنایت‌های جنگی» دست داشتند.

یک سند اروپایی هم بیانگر این است که سازمان ملل متحد پس از انتقال سیاسی فراگیر در سوریه در پی مذاکرات میان طرف‌های سوری ، آماده تسهیل روند بازسازی خواهد بود.

این در شرایطی است که ضرب الاجل توافق میان روسیه و ترکیه برای خارج شدن تسلیحات گروه‌های اپوزیسیون از منطقه حایل در استان ادلب در حال پایان است .

در حالی که رژیم اسد به همراه شبه نظامیان مزدور وابسته به رژیم ایران قصد داشتند برای تصرف استان ادلب تهاجم کنند، سازمان‌ملل و آمریکا نسبت به وقوع «فاجعه انسانی» در این استان هشدار دادند و در نهایت توافق ترکیه و روسیه، تهاجم محتمل به این استان را به حالت تعلیق در آورد.

پس از توافق ترکیه و روسیه آتش بس در این منطقه برقرار شد .ولی رژیم اسد همچنان تلاش می‌کند استان ادلب را بعنوان آخرین منطقه تحت کنترل اپوزیسیون، تصرف کند.

العربیه -الشرق الاوسط گروه دوستان سوریه
لطفا به اشتراک بگذارید: