زندان اوین- شکنجه زندانی سیاسی و شاهد قتل عام سال 67 وقیام کنندگان مردم ایران



  • زندان اوین شکنجه گاه زندانیان سیاسی ایران




العربیه روز یکشنبه 8مرداد در سایت انگلیسی خود گزارش داد:‌«رژیم ایران بطور مستمر در وحشت از قیام سرنگونی بسرمی برد. این رژیم تمام موجودیتش را صرف حذف مخالفان کرده است. هزاران نفر از زندانیان سیاسی که از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بودند در سال 1988 قتل عام شدند. این قتل عامها تماماُ به دستور خمینی ولی فقیه وقت انجام شد و پیکرهایشان مخفیانه دفن شد.

در زندان اوین زهرا کاظمی شکنجه میشود وبه قتل میرسد این واقعه بازتاب های سیاسی زیادی دارد سالها بعد به همین دلیل کانادا که زهرا کاظمی تبعه آنجا بود رابطه دیپلماتیک خود با رژیم ایران را قطع میکند.

[caption id="attachment_9500" align="alignnone" width="300"] زهرا کاظمی، خبرنگار کانادایی ایرانی تبار ۵۴ساله, .[/caption]

اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ واقعه‌ای بود که طی آن چندین هزار نفر از زندانیان سیاسی در زندان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، مخصوصاً زندان اوین و همچنین در زندان‌های سراسر ایران در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷ اعدام شدند.

زندانیان سیاسی آن زمانِ تهران در زندان‌های اوین و گوهردشت نگهداری می‌شدند و پس از حکم خمینی، مبنی بر اعدام «مرتدین»، «ملحدین» و «دشمنان قسم خورده نظام آخوندی» اعدام‌ها در سطحی وسیعی در زندان‌های اوین و گوهردشت و دیگر زندان‌های شهرهای دیگر ایران به مرحله اجرا گذاشته شد. اعتراض منتظری به اعدام‌های تابستان ۶۷ منجر به عزل و تبعید خانگی وی شد. وی درآن زمان قائم مقام خمینی، بود

بند ۲۴۰ زندان اوین، داری چندین طبقه و هر طبقه راهرویی طولانی دارد که شامل چندین سلول در طرفین است. درب هر سلول دارای دریچه کوچکی است و در پایین درب کوچکی مانند درب صندوق پست تعبیه شده، هر سلول تقریباً ۸ مترمربع است و درون هر سلول دستشویی، مستراح و دوش آب بوسیله یک پرده از اتاق سلول جدا شده‌است. هر سلول پنجره‌هایی نیز دارد که با در نظر گرفتن دزدگیرهای آن زندانی چاره‌ای جز تماشای آسمان ندارد. دیوارهای هر بند دست نوشته‌های زندانیان را شامل می‌شود. شعر، تاریخ ورود و خروج، علت دستگیری زندانی، هویت زندانی، دلتنگی‌های زندانی و ظلم‌های روا رفته به او از این قبیل نوشته‌ها هستند.

لطفا به اشتراک بگذارید: