خامنه‌ای، بحران، قیام مرداد و بن‌بست بی‌راه‌حلی

خامنه‌ای، بحران، قیام مرداد و بن‌بست بی‌راه‌حلی


گفتگو با میثم ناهید – ۲۳ مرداد۱۳۹۷


 

این گزارش رو شنیدیم، نکته‌یی که باید اضافه کرد اینه که وحشت خامنه‌ای از قیام که رژیمش را به شدت شکننده کرده تا آنجاست که به رغم اشاره به فساد و بی تدبیری تمام قد از دولت روحانی دفاع کرد و گفت که اگر کسی حرف از برکناری دولت بزند در نقشة دشمن کار کرده است. اما برای بررسی حرفهای خامنه‌ای و البته یک محور از حرفهاش، گفتگویی داریم با میثم ناهید

 

س: خامنه‌ای در مجموع درباره چه مسائلی صحبت کرد؟

ج: صحبتهای خامنه‌ای رو میشه در ۳دسته،‌ محوربندی کرد:

اول: اقتصادی-اجتماعی: که در اینجا به شرایط انفجاری جامعه و تلویحا به قیام اشاره کرد و ادعا کرد که در این مورد نظام در بن‌بست نیست و راه‌حل داره. همچنین به موضوع فساد پرداخت و از جمله اعتراف کرد که در همین قضایای بحران اخیر ارزی، 18میلیارد دلار به جیب عدة معدودی مفسد و قاچاقچی سرازیر شد اما مقصر اصلی کسانی هستند که این پولها را به آنها دادند.

دوم: درباره مذاکره با آمریکا شاره و تاکید بر اینکه مذاکره نمی‌کنیم.

در همین رابطه به طور مشخص هم گفت: آمریکاییها بی‌ادب‌تر شدن-بعد تاکید کرد هیچ وقت نمیشه به آمریکاییها اعتماد کرد و سرنوشت برجام رو هم شاهد این موضوع گرفت.

 

س: این حرفها رو که بارها زده و چیز جدیدی نیست...

ج: اما حرف جدیدش اونجا بود که تاکید کرد: نه جنگ میشه و نه مذاکره می‌کنیم!

در رابطه با مذاکره قبلا تلاش می‌کرد یکی به نعل و یکی به میخ بزنه. همیشه هم این موضعش رو در لفافه‌ای از ناسزاگویی به طرف مقابل می‌پیچوند. اما اینبار بر خلاف قبل زیاد خبری از اون ناسزاگوییها نبود، اما به قطع گفت که مذاکره نمی‌کنیم.

حتی تاکید کرد اشتباه کردم اجازه مذاکره برجام رو هم دادم و به نوعی غلط کردم گفت. البته تلاش کرد اون رو گردن روحانی هم بندازه و گفت که اونها برای مذاکره فشار آوردن و از خط قرمزها هم عبور کردن.

البته این رو هم گفت که حتی اگه قرار بود مذاکره کنیم، قطعا با دولت فعلی آمریکا مذاکره نمی‌کردیم. که این حرفش اعترافی بود به شکست خط مماشات که خامنه‌ای بخاطر این شکست خیلی دلش خونه. چون به خاطر این سیاست، که اوجش هم در دولت اوباما بود، رژیم خیلی نفع برده بود. اما الان همه اونها روبرباد رفته می‌بینه.

سوم: بحران درونی. که حرف اصلیش اونجایی بود که گفت: «آنها که می گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن هستند. دولت باید سرکار بماند». یعنی تمام قد از دولت روحانی پشتیبانی کرد...

 

س: اما این با جنگ باندی که دارن در تعارض نیست؟

ج: جنگ باندی در رژیم یک واقعیت سخت و دائمیه. کما اینکه اشاره کردم در همین صحبتها هم خامنه‌ای تلاش کرد تقصیر شکست برجام رو گردن روحانی بندازه. اما واقعیت‌ دردناکتر که خامنه‌ای از اون می‌چینه، وضعیت بسیار متزلزل نظامه. وضعیتی که خامنه‌ای می‌دونه هر تکانه باعث بحرانهای عمیق میشه که چه بسا رژیم رو تا ته از هم بشکافه.

بهرحال این ۳موضوع صحبتهای خامنه‌ای بود که نشون میداد خیلی زیر فشاره.

 

س: البته به روشنی گفت بن‌بستی در کار نیست و به سادگی می‌توانیم از این وضعیت عبور کنیم!

ج: نفس بیان همین حرف و اینکه 5بار در صحبتهاش از واژه «بن‌بست» استفاده کرد، نشون میده این موضوع بسیار جدیه و روی میز خامنه‌ایه.

فرض کنید بالاترین مقام یک کشور بیاد تو صحنه و از بن‌بست صحبت کنه و تاکید هم کنه که بن‌بستی درکار نیست. اصلا شما هم از وضعیت اون کشور خبر نداشته باشین. اما اولین نتیجه‌ای که می‌گیرید چی هست؟ خب اینکه پس چیزی هست که در این سطح میاد روی میز.

این روزها هم واژه بن‌بست اصلا تبدیل به یک کلیدواژه در صحبتها و مواضع کارگزاران و مهره‌ها و رسانه‌ّای رژیم شده. همین امروز یک کارشناس اقتصادی رژیم گفت: «همه سیاستهای ارزی دولت به بن‌بست خورده است».

از طرفی خامنه‌ای درصحبتهاش خیلی تاکید می‌کرد که مشکلات جدی هستن، اما راه‌حل هست. ولی هیچ اشاره ای به هیچ راه حلی نکرد. حتی به اقتصاد مقاومتی که قبلا خیلی ازش دم می‌زد هم اشاره‌یی نکرد

 

س: این وضعیت ناشی از چیه؟

ج: در مجموع رژیم ۲راه داره.

مذاکره/اقتصاد مقاومتی که یک باند رژیم مذاکره رو راه نجات می‌دونند و یک عده هم دومی را،

مذاکره رو که خود خامنه‌ای گفت مذاکره نمی‌کنیم، اقتصاد مقاومتی هم خودشون میگن به گل نشسته و این روزها دیگه کسی از جمله خود خامنه‌ای صحبت اقتصاد مقاومتی را نمی‌کند. خامنه‌ای هر سال اسم و عنوان برای آن سال مشخص می‌کنه، اما بعدش میگن چرا کسی حرف مقام عظمای ولایت رو گوش نکرد! مشخصا جنتی هم همین موضوع رو تاکید کرد.

خارج از این ۲مسیر راه دیگه‌ای هم ندارن. برای همین خامنه‌ای به چه راه و مسیری اشاره کنه؟

 

س: بین این ۳موضوع و سه محور در حرفهای خامنه‌ای که اشاره کردید، به نظر شما کدومش اصلی بود؟

ج: بحران اجتماعی-اقتصادی. چون مشخصا بحث خطر قیام بود.

برای همین به وضعیت بحرانی معیشت مردم اشاره کرد. بعد گفت مردم اوقاتشون تلخ میشه و عصبانی میشن. یعنی داشت به پایه‌ و بستر اصلی قیام اشاره می‌کرد.

اتفاقا همون موقع اژه ای معاون قضاییه خامنه‌ای هم صحبت داشت که اون هم به همین خطر قیام اشاره کرد که مکمل حرفهای خامنه‌ای بود.

 

س: پس اگر راه حل ندارن چرا خامنه‌ای به صحنه اومد و به سکوتش ادامه نداد؟

ج: چندی پیش خودش تاکید کرد باید با پروپاگاندا به جنگ دشمن بریم. مشخصا گفت باید سیاه رو سفید نشون بدیم. روحانی هم بر اهمیت جنگ روانی تاکید کرد و خودش هم در مصاحبة تلویزیونی اخیرش هیچ نگرانی از وضعیت نظام ندارم و همه چیز خوبه.

خامنه‌ای هم با همین منطق به صحنه آمده تا با پروپاگاندا و تاکید بر اینکه «این پیچ رو هم پشت سر خواهیم گذاشت» مقداری به نیروهای نظام روحیه بده.

چند روز پیش هم در دیدار با بسیجیها گفت من اصلا نگران آینده نظام نیستم و تاکید کرد اینو به بقیه هم بگید.

البته جنگ روانی هم که راه حل نیست. خامنه‌ای هم می‌دونه. اما چون راهی نداره، مجبوره.

در یک کلام همه این اقدامات متناقض بازخورد بزرگترین بحران رژیمه. یعنی بحران «بی‌راه‌حلی»
لطفا به اشتراک بگذارید: