کنفرانس بین المللی ایران،چشم‌انداز تغییر،پنل دوم،مداخلات سپاه پاسداران در منطقه

کنفرانس بین المللی ایران،چشم‌انداز تغییر،پنل دوم،مداخلات سپاه پاسداران در منطقه


کنفرانس بین‌المللی ایران: چشم‌انداز تغییر


۲۹ ژوئن ۲۰۱۸



پنل دوم: سپاه پاسداران و مداخلات در منطقه


ریاض یاسین-سفیر یمن درفرانسه ،وزیر خارجه پیشین

اولاً خیلی متشکرم که ما را به این جلسة بسیار مهم دعوت کردید اول از همه اگر واقعاً می‌خواهیم درک کنیم که چرا (رژیم) ایران در سایر کشورها دخالت می‌کند، به‌نظرم علت آن به‌سادگی این است که این در قانون اساسی آنها نوشته شده است. نباید از این واقعیت در آینده چشم‌پوشی شود. فکر می‌کنم این واقعاً نشان‌دهندة آن است که آنها این را در هر صورت ادامه خواهند داد ثانیاً فکر می‌کنم همه می‌دانند، (رژیم) ایران همواره دو، سه استراتژی اصلی را در پیش می‌گیرد، یا تلاش می‌کنند بین سنی‌ها و شیعیان مشکل ایجاد کنند که قبلاً وجود نداشت، به‌طور خاص در یمن و دربارة آن صحبت خواهم کرد، یا ایجاد نوعی «انقلاب» یا این (ادعا) که دارند به فقرا کمک می‌کنند و تمام این هرج و مرج و آنارشی را ایجاد می‌کنند و نکتة دوم انتقام‌جویی است که آنها به‌طور مثال در عراق انجام داده‌اند...

طبعاً ما شبکه‌های جاسوسی را در سال 2012 دستگیر کردیم و وقتی حوثی‌ها صنعا را اشغال کردند آنها را آزاد کردند و آنان با خوشحالی به ایران بازگشتند. این واقعه نشان می‌دهد که چه اتفاقی افتاده است. در ژانویه ۲۰۱۳ مقام‌های یمنی هم‌چنین یک کشتی (رژیم) ایران را متوقف کردند، آنها تلاش داشتند مواد انفجاری و موشک‌های زمین به هوا، 2 یا سه مورد از آن‌را به داخل کشور قاچاق کنند. این فقط موردی است که می‌توانید در مطبوعات پیدا کند، ولی ما موارد بیشتری را توقیف کرده‌ایم و نمی‌دانیم چه میزان تاکنون توانسته وارد کشور بشود. در مارس ۲۰۱۶ به‌عنوان مثال، یک هلی‌کوپتر که با ناو نیروی دریایی فرانسه به‌نام پرووانس کار می‌کرد، یک قایق مشکوک را در ساحل جزیره یمنی سقطری مواجه شد. نیروهای فرانسوی یک انبار تسلیحات مخفی‌شده در زیر تورهای ماهیگیری را پیدا کردند؛ این فقط یک نمونه است. یک مورد دیگر در فوریه ۲۰۱۶ ناو اچ.ای.ام.اس. داروین استرالیا نیز یک کشتی کوچک ماهیگیری را در ساحل عمان توقیف کرد و میزانی تیربار، تیربارهای پی.کی.ام.، قطعات یدکی، لوله‌های خمپاره و از این قبیل در آن یافت. لذا اگر بخواهم فهرست آن‌را بگویم، بیش از 5 ساعت طول خواهد کشید. شورای امنیت نتیجه‌گیری کرد که (رژیم) ایران تحریم تسلیحات اعمال‌شده بر یمن را نقض کرده، آن هم از طریق عدم جلوگیری از شبه نظامیان حوثی برای کسب موشک‌های (رژیم) ایران. لاشه‌های موشک‌ها که از یمن به عربستان شلیک شده، دخالت (رژیم) ایران در یمن را اثبات می‌کند، از طریق ارسال این تسلیحات به باند حوثی‌ها. به‌طور مشخص گزارش ملل متحد می‌گوید که جمهوری اسلامی در عدم تبعیت از قطعنامة 2216 قرار دارد، این مهم‌ترین قطعنامه‌یی است که در تمام بخش‌هایش، حدود 8 بخش، تأیید می‌کند که حوثی‌ها باید عقب‌نشینی کنند و نباید از این تسلیحات استفاده کنند و باید از (قطعنامة) ملل متحد تبعیت کنند، اما آنها هیچ کاری را نمی‌پذیرند و طبعاً این با حمایت (رژیم) ایران صورت می‌گیرد. نه تنها در داخل کشور، بلکه هم‌چنین در خارج کشور و همیشه. هم‌چنین می‌بینید و در می‌یابیم که آنها از تکنولوژی جدیدی استفاده می‌کنند که در یمن وجود نداشته و همه نسبت به توانمندی و توانایی‌های موجود در یمن آگاهند، اکنون حوثی‌ها پهپادهای انتحاری را استفاده می‌کنند، از UAV یعنی هواپیماهای بدون سرنشین مسلح استفاده می‌کنند، یعنی تکنولوژی‌هایی که مربوط به (رژیم) ایران است و ما شواهد تمام اینها را داریم. هم‌چنین موشک‌های کورنت یافتیم با شماره‌های سریال مشابه تولیدات (رژیم) ایران. همان‌طور که گفتم، می‌توانیم موارد بسیاری را از مداخله (رژیم ایران) در یمن ذکر کرد. آخرین مورد این‌که ما به‌تازگی در یافتیم که بیش از ۲۵۰ کارشناس (رژیم) ایران در مناطق مختلف حدیده دیده شدند، ما متوجه حضور بسیاری از (نیروهای) (رژیم) ایران و حزب‌الله در آنجا شدیم که دست به هر نوع اقدام خصمانه‌یی می‌زنند و حوثی‌ها را برای کارگذاری مین و تله‌های انفجاری و همة انواع مواد انفجاری کمک می‌کنند. به همین دلیل مقداری کُند پیش می‌رویم، ولی انتظار داریم که به‌زودی حدیده و بقیة یمن را آزاد کنیم. متشکرم.

 

فردریک آنسل-نویسنده ومحقق ژئو پلتیک متخصص درامور خاورمیانه

پیشروی رژیم ایران در منطقه پنج نقطه است. اولین آن، مهم‌ترین، به شما می‌گویم حزب‌الله است با استدلال بسیار جالب از جمهوری اسلامی از سال ۱۹۸۲، از زمان ایجاد این گروه سیاسی، اجتماعی و به‌خصوص پلیسی و نظامی در جنوب لبنان، استدلال این بود که شیعیان جنوب لبنان باید از نظر اجتماعی و اقتصادی نمایندگی شوند. من می‌گویم - این یک دولت در دولت، امروز در لبنان است و بدتر از آن این گروهی است که حتی به پیمان‌های عربی احترام نمی‌گذارد،

بطور خاص، مسلماً در سوریه است که (رژیم) ایران یک شکل واقعی از امپریالیسم بسیار سخت را به کار می‌گیرد. و همچنین ارتکاب جنایات در بخشی از جمعیت و علیه تعدادی از مخالفان دیکتاتور سوریه، نه تنها با استقرار، نه فقط به‌عنوان سرباز کماندو، بلکه با استقرار پایگاه‌های نظامی واقعی ثابت بر روی زمین مشکل ایجاد می‌کند؛ لذا هدف تداوم و پایگاه‌های نظامی که در آن موشک‌های بالستیک ذخیره شده برای تهدید کاملاً تمام منطقه، کل خاورمیانه، محدودة موشکی نه تنها به مرزهای ایران، بلکه در سوریه نیز اعمال شده و کل منطقه را تهدید می‌کند.

از لحاظ هزینه‌ها و این به خوبی الآن مطرح شد، خسته از جنگ‌های (رژیم) ایران در خارج، به‌خصوص یکی که من آن‌را مطرح کردم و در سوریه ادامه دارد، مردم ایران -و ما طی چندین ماه و چند سال اخیر آن‌را بارها شنیده و خوانده‌ایم- به تنگ آمده‌اند.

 

ایو ترار –معاون سردبیر روزنامه فیگارو فرانسه

تشکر از شما آقای رئیس، تشکر از مقاومت ایران که من‌را به سمینار خود دعوت کردید و تشکر از شما که به سخنانم گوش می‌دهید؛ می‌دانم که بسیاری از شما از خارج کشور می‌آیید و من از این فرصت استفاده می‌کنم تا مقداری از منطقه خارج بشوم، اگر که اجازه بدهید، تا به شما دربارة دیدگاه فرانسه بگویم، منظورم افکار عمومی فرانسه است معنی و مفهوم و رویکرد فرانسوی‌ها در قبال این واقعة بسیار مهم، مقداری دیدگاهی را خلاصه می‌کند که نسبت به ایران از سال ۱۹۷۹ و به قدرت رسیدن خمینی وجود داشته است مشکل این است که هرگز تعلیمی در این رابطه صورت نگرفت. هرگز تعلیمی صورت نگرفت و هرگز بسیاری از فرانسوی‌ها و حتی روشنفکران و کارشناسان صدایشان را بلند نکردند تا سخنرانی‌ها و اظهارات و نوشته‌های به‌خصوص آیت‌الله خمینی را بازگو کنند که وقتی آنها را به‌خوبی می‌خوانید -و من به میزانی آنها را خوانده‌ام- می‌بینید که دقیقاً به صدور مدل[رژیم] ایران به کل جهان عرب و مسلمان فرا می‌خواند و نیز به کل کشورهای جهان. باید این امپریالیسم بنیادگرا در همه‌جا مستقر می‌شد و متأسفانه این اظهارات، به هیچ عنوان در سخنان و حتی در مطبوعات غربی و به‌ویژه در مطبوعات فرانسه ترجمه نشد. به توافقی باز می‌گردم که رئیس‌جمهور آمریکا آن‌را رد کرد، طبعاً بیشتر مطبوعات و افکار عمومی، تلاش کرد نقاط مثبت و منفی آن‌را ارزیابی کند و در نهایت آنها خیلی بیشتر به مخالفت با رد (توافق) علاقه دارند تا به موافقت با آن. دلیل آن واضح است، چون پشت آن منافع تجاری وجود دارد. این منافع تجاری، می‌دانید که به حدود 130 تا 150 میلیارد دلار بالغ می‌شود و حدود 250 قرارداد که یا در مسیر درست قرار داشت و یا به امضا رسیده بود و در پایان فرانسه فکر کرد که می‌تواند اقتصاد، صنعت و توانایی خود را در ایران بازیابد، آن هم با چند مورد از بزرگ‌ترین مارک‌هایش و البته نه فقط مارک‌های بزرگ. این استدلالی است که خیلی تأثیرگذار بوده یعنی این‌که خب به هر حال برای تجارت می‌توان حتی با یک رژیم سرکوبگر خود را تطبیق داد، رژیمی که یک دیکتاتوری است، به‌رغم این که لباس مدراسیون بر تن دارد، می‌دانید این کلمه را در فرانسه خیلی دوست دارند. یکی افراد واقعاً شرور هستند و یکی هم شرورهای مدره. حال در فرانسه از شرورهای مدره خوششان می‌آید! و از آنها نفرت ندارند. به این صورت پس اگر مشکل ما را حل می‌کند، چون در هر حال این رژیم هم که به نفس افتاده و خلاصه استدلال‌هایی هست تا بگویند، بهتر است با این توافق خود را منطبق کنیم تا این‌که آن‌را رها کنیم. با این حال من حقیقت را به شما می‌گویم: فکر نمی‌کنم که خیلی پیش رفته باشیم و بیش از آن‌چه واقعاً گفته می‌شود در ارتباط با وضعیت سلاح اتمی یا پیشرفت سلاح اتمی (رژیم) ایران پیش نرفته‌ایم. رویکرد رئیس‌جمهور فرانسه چه باید باشد و چه رویکردی می‌تواند از طرف مقام‌های فرانسوی در پیش گرفته شود؟ آن هم امروز که این توافق توسط آمریکایی‌ها رد شده و ما در وضعیتی بسیار پیچیده هستیم.

کنفرانس بین‌المللی ایران: چشم‌انداز تغییر- پنل دوم: سپاه پاسداران و مداخلات در منطقه-۲۹ ژوئن ۲۰۱۸
لطفا به اشتراک بگذارید: