اخبار تحولات جنگ در منطقه

خبرگزاری فلسطینی وفا

حمله اسراییل به شهر رفح در اولین ساعات ۲۰ کشته و مجروح بر جای گذاشت

آخرین آمار قربانیان ۳۴۷۸۹ کشته و ۷۸۲۰۴ مجروح است

آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد

تهاجم زمینی به رفح به‌دلیل پیامدهای فاجعه‌بار انسانی آن

و تأثیرات بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه، غیرقابل تحمل است

رویترز

پرزیدنت محمود عباس از جامعه بین‌المللی خواست

اسرائیل را تحت فشار بگذارد تا به پیشنهاد آتش‌بس در غزه متعهد شود

نیویورک تایمز

مقامات آمریکایی توافقی را که حماس پذیرفته است

به‌عنوان پیشنهاد ایالات متحده و اسراییل با تغییرات کوچک توصیف می‌کنند

سنتکام

رهگیری و انهدام پهپاد جنگی حوثیهای وابسته به رژیم ایران

بر فراز دریای سرخ توسط ارتش آمریکا

خبرگزاری فلسطینی وفا روز سه‌شنبه خبر داد با آغاز حمله زمینی اسراییل به رفح، در اولین ساعات بامداد ۲۰ کشته و مجروح به بیمارستان کویت در رفح منتقل شدند.

این منبع خاطرنشان کرد شهر رفح که مساحت آن حدود ۶۵ کیلومتر مربع می‌باشد، آخرین پناهگاه آوارگان در نوار غزه است که اکنون هیچ منطقه امنی در آن وجود ندارد. رفح بیش از ۱.۵ میلیون آواره را در خود جای داده است.

نیروهای اسراییل طی شامگاه دوشنبه اردوگاههای پناهندگان در نصیرات و شمال غزه را نیز بمباران کردند.

طی حملات ۲۴ ساعت گذشته اسراییل که عمدتاً بر رفح متمرکز بود، ۵۴ فلسطینی کشته و ۹۶ تن دیگر مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین آخرین آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه را ۳۴ هزار ۷۸۹ کشته و ۷۸ هزار و ۲۰۴ مجروح اعلام کرد.

سخنگوی ارتش اسراییل روز سه‌شنبه اعلام کرد عملیات نظامی غافلگیرانه برای ضربه زدن به اهداف حماس در شرق رفح با تسخیر گذرگاه رفح توسط ارتش اسراییل آغاز شده است. این منبع اعلام کرد نیروی زمینی و نیروهای هوایی اسراییل در عملیات مشترکی چندین ساختمان و چند تونل زیر زمینی را که مدعی شد متعلق به حماس بود در شرق رفح کشف یا منهدم کرده است.

تایمز اسراییل روز سه‌شنبه در آخرین گزارش خود از حمله اسراییل به رفح به‌نقل از یک مقام اسراییلی نوشت: عملیات کنونی ارتش اسراییل در رفح یک «عملیات محدود» و به‌منظور فشار بر حماس برای قبول توافق آتش‌بس می‌باشد و عملیات گسترده‌ای که پیش‌تر از این نخست‌وزیر اسراییل از وقوع آن خبر داده بود نیست.

رویترز به‌نقل از خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد پرزیدنت محمود عباس، از جامعه بین‌المللی خواست تا اسراییل را تحت فشار بگذارد تا به پیشنهاد آتش‌بس در غزه با میانجیگری مصر و قطر پس از پذیرش آن توسط حماس، متعهد شود.

به‌دنبال آغاز حمله اسراییل به رفح، آنتونیو گوترز، دبیرکل ملل متحد با ارسال یک پیام ویدئویی، ضمن فراخواندن اسراییل و حماس برای برداشتن گامهای بیشتری برای رسیدن به توافق آتش‌بس گفت: «تهاجم زمینی به رفح به‌دلیل پیامدهای فاجعه‌بار انسانی آن و تأثیرات بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه، غیرقابل تحمل است».

رویترز درباره سران آمریکا و اردن گزارش داد ملک عبدالله در یک دیدار خصوصی با بایدن در کاخ‌سفید گفت حمله اسراییل به رفح منجر به 'قتل‌عام جدید' غیرنظامیان فلسطینی خواهد شد و باعث گسترش منطقه‌یی درگیری خواهد شد وی از جامعه جهانی خواست تا اقدام فوری انجام دهد.

جوزپ بورل مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت «به‌رغم درخواستهای مکرر جامعه بین‌المللی، آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا از نخست‌وزیر اسراییل برای خودداری از حمله به رفح، این حمله آغاز شده است. من بیم آن دارم این حمله تلفات بسیار زیادی از غیرنظامیان در بر داشته باشد. در حال حاضر هیچ منطقه امنی در غزه وجود ندارد.

نبیل ابوردینه سخنگوی ریاست دولت فلسطین در گفتگو با العربیه گفت شکی نیست که بین محمود عباس و اسماعیل هنیه درباره موافقت حماس با طرح آتش‌بس تماس برقرار شده و محمود عباس از آن استقبال کرد زیرا که خواسته رهبری ما از ابتدا توقف این تجاوز بود. هر گامی در این سمت و سو مورد استقبال ماست. قتل و کشتار کافی است.

نبیل ابو ردینه افزود: رئیس ابومازن بارها تأکید کردند که ابتدا باید جنگ را متوقف کرد و بعد ساف مسئولیتش در کرانه و غزه و قدس را برعهده می‌گیرد که با موافقت عربی و بین‌المللی مواجه شده است.

گفتگو بین فتح و حماس ادامه دارد و ۴۸ ساعت پیش از چین برگشتند. اول باید این جنگ را متوقف کرد و بعد می‌شود حول هر موضوعی بحث کرد.

وی تأکید کرد: سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی و مشروع مردم فلسطین و سخنگوی مردم فلسطین است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه گزارش داد حماس روز دوشنبه اعلام کرد که پیشنهاد آتش‌بس مصر و قطر را پذیرفته است، اما اسراییل گفت که این توافق خواسته‌های اصلی آن را برآورده نمی‌کند و به حمله به شهر رفح در جنوب غزه ادامه می‌دهد. با این حال، اسراییل گفت که به مذاکرات ادامه خواهد داد.

آسوشیتدپرس افزود: حدود ۴۵۰۰۰۰ آواره فلسطینی در حال حاضر در مواسی پناه گرفته‌اند. آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی اعلام کرد که به آنها کمک می‌کند. اما شرایط نامناسب است و امکانات بهداشتی کمی در مناطق عمدتاً روستایی وجود دارد.

رویترز روز سه‌شنبه گزارش داد. وزارت‌خارجه قطر اعلام کرد که هیأت این کشور روز سه‌شنبه برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین اسراییل و حماس عازم قاهره خواهد شد وی پیشنهاد حماس را مثبت ارزیابی کرد.

در همین حال دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت کابینه جنگ وی ادامه عملیات در رفح را تأیید کرده است.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن در شبکه اجتماعی X گفت که نتانیاهو با بمباران رفح، آتش‌بس را به خطر می‌اندازد.

رویترز افزود: متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن در ساعات آینده درباره واکنش حماس با متحدانش گفتگو خواهد کرد و توافق 'کاملاً قابل دستیابی' است.
نیویورک تایمز درباره پذیرش آتش‌بس توسط حماس نوشت مقامات آمریکایی توافقی را که حماس پذیرفته است به‌عنوان پیشنهاد ایالات متحده و اسراییل با تغییرات کوچک توصیف می‌کنند.

دو مقام آمریکایی گفتند که این تغییرات توسط میانجیهای عرب و با مشورت ویلیام جی برنز مدیر اطلاعات مرکزی آمریکا انجام شده است. این دو مقام آمریکایی گفتند که پاسخ حماس یک واکنش جدی است و اکنون این به اسراییل بستگی دارد که تصمیم بگیرد آیا وارد توافق می‌شود یا خیر.

وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه نوشت: پس از آن‌که حماس اعلام کرد پیشنهاد توقف درگیریها را پذیرفته است، اسراییل شروع به حمله به اهدافی در شهر رفح در جنوب غزه کرد. اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که در حال اعزام هیأتی به نزد میانجیگران برای تلاش برای دستیابی به توافق است، بنی گانتز، یکی از اعضای کابینه جنگ اسرائیل، گفت: «شکاف‌های جدی» در پیشنهادی که حماس ارسال کرد وجود دارد و «با بحثهایی که تاکنون مطرح شده بود، مطابقت ندارد»...

تایمز اسراییل گزارش داد پس از این‌که اسراییل شرایط حماس را رد کرد، خانواده‌های گروگانها و سایر تظاهر کنندگان در تل آویو، بیت‌المقدس و نقاط دیگر تجمع کردند و ضمن بستن جاده‌ها و روشن کردن آتش، نتانیاهو را به «تنها گذاشتن گروگانها» متهم کردند. در اورشلیم، صدها معترض که خواستار توافق فوری برای آزادی گروگانها بودند، در مقابل اقامتگاه رسمی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، تجمع کردند. نیروهای پلیس صدها معترض را که تردد در بزرگراه ایالون تل‌آویو را مسدود کرده بودند.

تظاهر کنندگان هم‌چنین جاده بگین را در خارج از ورودی اصلی وزارت دفاع اسراییل مسدود کردند. اعتراضات پس از آن که حماس اعلام کرد پیشنهاد آتش‌بس را روز دوشنبه پذیرفته است، افزایش یافت.

وزارت دفاع اسراییل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دو سرباز اسراییلی بر اثر حمله پهپادی روز دوشنبه حزب‌الله به مواضع آنها در شمال اسراییل کشته شدند. این منبع افزود ارتش اسراییل در رهگیری پهپادهای حزب‌الله در این حمله ناکام بوده است.

متعاقباً ارتش اسراییل اعلام کرد جنگنده‌های آن ساعاتی پس از این حمله، ۱۵ مقر و زیرساخت نظامی نیروهای موسوم به رضوان حزب‌الله را در جنوب لبنان هدف قرار داده است. این حملات تا صبح سه‌شنبه ادامه داشته است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا سنتکام با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد صبح روز دوشنبه نیروهای ارتش آمریکا یک پهپاد جنگی بدون سرنشین حوثیهای وابسته به رژیم ایران را در فراز دریای سرخ رهگیری و منهدم کردند. این پهپاد با هدف ضربه زدن به کشتی‌های تجاری و ناوگان آمریکا و ائتلاف پرتاب شده بود.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: